تربیت 1000 حافظ قرآن در زندان‌های فارس/ 80 درصد مددجویان تحت آموزش‌های قرآنی قرار گرفتند
کد خبر: 3612941
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۹
حیات‌الغیب خبر داد:‌

تربیت 1000 حافظ قرآن در زندان‌های فارس/ 80 درصد مددجویان تحت آموزش‌های قرآنی قرار گرفتند

گروه اجتماعی: مدیركل زندان‌های فارس از تربیت یك هزار حافظ یك جزء تا كل در این مراكز خبر داد و گفت: 80 درصد از مددجویان ما تحت آموزش‌های قرآنی قرار گرفتند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، حشمت‌الله حیات‌الغیب، مدیركل زندان‌های فارس امروز، 3 تیرماه در نشست خبری با خبرنگاران در فارس ضمن گرامیداشت فرا رسیدن هفته قوه قضائیه، به تشریح فعالیت‌های یكساله این اداره‌كل پرداخت و گفت: در استان فارس 20 مركز اصلاح تربیتی شامل 15 زندان، 3 بازداشتگاه، یك كانون تربیت و یك مجتمع حرفه‌آموزی و كاردرمانی وجود دارد.

وی با بیان اینكه زندانیان را بر اساس وقوع جرم، سن و سابقه آن‌ها طبقه‌بندی كردیم، گفت: زندانیان مواد مخدر در مجتمع حرفه‌آموزی و كار درمانی، زیر 18 سال در كانون اصلاح و تربیت و مابقی جرائم در زندان عادل‌آباد و بازداشتگاه مركزی و زندانیان نظامی نیز در زندان شماره 2 شیراز نگه‌داری می‌شوند.

حیات‌الغیب با تصریح اینكه 97 درصد زندانیان استان مرد و 3 درصد آنان زن هستند، به تشریح فعالیت‌های عمرانی، فرهنگی، اشتغال و حرفه‌آموزی و همچنین انجمن حمایت از زندانیان استان در سنوات گذشته پرداخت و گفت: اولویت تمام كارهای فرهنگی ما در زندان‌ها، ترویج فرهنگ و آموزه‌های دینی با محوریت قرآن و عترت است كه در این زمینه اقدامات خوبی انجام شده است.

مدیركل زندان‌های فارس ادامه داد: بیش از 80 درصد از زندانی‌های ما تحت آموزش‌های قرآنی اعم از روخوانی، روان‌خوانی، حفظ، مفاهیم تفسیر قرآن كریم هستند و هم‌اكنون بیش از یك هزار حافظ یك جزء تا كل در زندان‌های فارس به سر می‌برند كه یادگیری حفظ را از درون زندان آغاز كرده‌اند.

وی از فعالیت 54 روحانی به صورت تمام وقت در زندان‌های فارس خبر داد و گفت:‌ با امضای تفاهم‌نامه میان اوقاف و اداره‌كل زندان‌های فارس، از مربیان مجرب قرآن جهت برگزاری دوره‌های آموزشی قرآنی زندانیان استفاده می‌شود.

حیات‌الغیب برگزاری مسابقات قرآن زندانیان هر ساله از دیگر فعالیت‌های فرهنگی این اداره‌كل برشمرد و گفت: 63 نمازخانه در زندان‌های فارس وجود دارد كه در آن‌ها نمازهای جماعت یومیه برپا می‌شوند و همچنین این اداره‌كل طی 6 سال متوالی به عنوان دستگاه برتر اقامه نماز میان دستگاه‌های اجرایی استان معرفی شده است.

مدیركل زندان‌های فارس، مساحت كل نمازخانه‌ها را 6 هزار و 649 متر مربع اعلام كرد و گفت: كلیه نمازخانه‌ها بهسازی و بازسازی و مجهز به فرش‌های نماز شده‌اند.

وی با بیان اینكه مبلغان خود را از سازمان تبلیغات اسلامی تأمین می‌كنیم، گفت: یكی از برنامه‌های تربیتی ما بحث اشتغال و حرفه‌آموزی مددجویان است كه در آن‌ها علاوه بر پر كردن اوقات فراغت، در راستای كاهش آسیب‌های اجتماعی، حرفه نیز آموخته می‌شود و در مركز ما 94 عنوان و حرفه در قالب رشته‌های فنی و حرفه‌ای فعالیت دارند كه در سال گذشته 5 هزار و 383 نفر از زندانیان ما در دوره‌های حرفه‌آموزی شركت كرده‌اند.

حیات‌الغیب با تصریح اینكه بیش از 60 درصد از زندانیان ما در كارگاه‌های مختلف هنری، صنایع دستی و اشتغال مشغول به فعالیت هستند، گفت: این فعالیت‌ها در صورتی كه تولید ثروت كند، همراه با پرداخت حق‌الزحمه خواهد بود كه ماهانه رقمی میان 300 هزار تومان تا یك میلیون تومان را شامل می‌شود.

وی اجرای برنامه‌های سوادآموزی و تحصیلی در زندان‌ها را یادآور شد و با بیان اینكه بیش از 200 زندانی كم‌سواد و بیسواد سال گذشته جذب نهضت شده‌اند، گفت: تعداد 143 زندانی نیز در مدارس راهنمایی، دبیرستان و هنرستان موجود در زندان‌های فارس مشغول به تحصیل هستند ضمن اینكه تعدادی از زندانیان ما نیز در دانشگا‌ه‌های پیام نور و علمی كاربردی مشغول به تحصیل هستند.

حیات‌الغیب از وجود 18 کتابخانه مشارکتی با اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس در زندان‌های این استان خبر داد كه 50 درصد از زندانیان اعضای فعال آن‌ها هستند و گفت: علاوه بر مسائل فرهنگی اقدامات ورزشی نیز در دستور كار بوده و در دو بخش عمومی و حرفه‌ای دنبال می‌شود.

مدیركل زندان‌های فارس با اشاره به اجرای طرح پایلوت استفاده از پابند و دستبند الكترونیك در راستای كاهش جمعیت كیفیری زندان‌ها گفت: این طرح فعلا در اصفهان و تهران به شكل پایلوت اجرایی شده است.

طی یكسال گذشته بیش از 30 هزار متر مربع فضای فیزیكی به زندان‌های فارس اضافه شده و قریب 100 هزار متر مربع فضای فیزیكی زندان‌ها نیز به صورت اساسی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.

مدیركل زندان‌های فارس اظهار كرد: ‌در جهت اصلاح و تربیت زندانیان و بازگشت به جامعه اسلامی،‌ سعی كردیم چهره كلیه اندرزگاه‌ها را با بهسازی تغییر دهیم و در این راستا زندان مركزی عادل آباد به صورت اساسی بازسازی شد و 4 سوله كارگاهی نیز با همكاری فنی و حرفه‌ای تجهیز شدند.

وی با بیان اینكه در كانون‌های اصلاح و تربیت دارالقرآن‌ها،‌ باشگاه‌های ورزشی و غیره را بازسازی كامل كردیم و این مراكز بیشتر به یك مركز آموزشی بسیار شبیه‌تر است، افزود:‌ فاز دوم زندان مرودشت با زیربنای 2 هزار و 400 متر مربع احداث و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

احداث تصفیه خانه در زندان كازرون، بازسازی و بهسازی كامل زندان داراب و جهرم، اضافه شده بیش از 5 هزار متر مربع به زندان فسا، بهره‌برداری از فاز دوم زندان اقلید با مساحت 860 متر مربع، مرمت زندان‌های فیروزآباد، نی‌ریز، استهبان و احداث دو بازداشتگاه در بوانات و قیرو كارزین، بهره‌برداری از زندان لارستان با ظرفیت 500 نفر، پیشرفت 30 درصدی عملیات ساختمان زندان نورآباد و همچنین رسیدگی به خانواده‌های زندانیان از دیگر اقداماتی بود كه وی از آن‌ها نام برد.

حیات‌الغیب با بیان اینكه در برنامه ششم توسعه بنا شده است تا 20 زندان از درون كلان‌شهر به بیرون از شهرها منتقل شوند كه زندان عادل آباد شیراز یكی از آن‌هاست، گفت:‌ زمینی به مساحت 200 هكتار در ظفرآباد برای این كار در نظر گرفته شده است و در صورت تأمین اعتبار این مهم انجام خواهد شد عملیات ساختمان 10 هزار نفری عادل‌آباد را آغاز كنیم.

مدیركل زندان‌های فارس در ادامه با یادآوری اینكه حدود 250 نفر كادر پزشكی در این اداره‌كل فعالیت می‌كنند، گفت: همچنین مراكز مشاوره و روان درمانی نیز در زندان‌های فارس فعالیت می‌كنند.

وی، فعالیت‌های انجمن‌های حمایت از زندانیان را یادآور شد و گفت:‌ 13 انجمن حمایت از زندانیان در فارس مشغول به فعالیت بوده كه 18 نفر از زندانیان و خانواده‌های آنان تحت پوشش این مراكز قرار دارند و به آنان كمك‌های نقدی و غیرنقدی و یا سبد كالا به صورت مستمری تعلق می‌گیرد.

حیات‌الغیب با بیان اینكه مراكز مراقبت از خروج نیز در زندان‌های وجود دارند، گفت: این مراكز به زندانیان واجد الشرایط تا سقف 15 تا 20 میلیون تومان تسهیلات بانكی و وام اشتغال اعطا می‌كند به طوری كه در سال گذشته یك میلیارد و نیم میلیون تومان وام به زندانیان آزادشده برای ایجاد اشتغال اعطا شد.

captcha