پیشگیری از معلول‌زایی؛ گامی برای کاهش هزینه‌های کشور
کد خبر: 3605583
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰

پیشگیری از معلول‌زایی؛ گامی برای کاهش هزینه‌های کشور

گروه اجتماعی: رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه جامعه آمادگی پذیرش سالانه 30 هزار کودک معلول را ندارد، اظهار کرد: معلول‌زایی هزینه‌های زیادی برای دولت و خانواده‌های دچار معلولیت دارد که با پیشگیری می‌توان این از این هزینه‌ها کاست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، انوشیروان محسنی، معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور در بازدید از بنیاد خیریه پیشگیری از معلولیت‌های مادرزادی امام رضا(ع) که امروز 11 خردادماه در مشهد انجام شد، ابراز کرد: یکی از برنامه‌های خوب دولت تدبیر و امید، پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌ها است.
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: دولت یازدهم تلاش می‌کند تا در حوزه کاهش آسیب‌ها و معلول‌زایی به یافته‌های علمی برسد که در همین راستا امروز مراکزی با همین هدف در سطح شهر مشهد افتتاح شد.
محسنی با اشاره به اینکه هیچ تضمینی وجود ندارد که انسان‌های سالم در طی زندگی دچار معلولیت نشوند، تصریح کرد: باید نگاه همه جانبه برای توانمند ماندن این افراد داشته باشیم، برهمین اساس سازمان بهزیستی تلاش کرد تا نگاه همه جانبه، فرآیند محور، سیستمی و مستمر را در حوزه کاهش بروز و شیوع آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌ها داشته‌ باشد.
معاون وزیر کشور با بیان اینکه امروز توانستیم در زمینه معلول‌زایی پیشرفت کنیم، ابراز کرد: در تصویب‌نامه‌ هیئت وزیران، پیشگیری از معلول‌زایی یکی از وظایف اصلی وزارت بهداشت نام برده شده است.
وی با بیان اینکه خانواده‌هایی که فرد معلولی دارند، علاوه بر هزینه‌های مادی، ضربه‌های روحی و روانی زیادی را بر اثر تولد یک کودک معلول تحمل می‌کنند، عنوان کرد: دولت هم برای افراد دارای معلولیت هزینه‌های زیادی پرداخت می‌کند.
محسنی عنوان کرد: سال 1394 از هر استان یک شهرستان را انتخاب و  چهل هزار زوج در آستانه ازدواج را غربالگری کردیم، حدود 25 درصد از این افراد نیازمند مشاوره بودند و از بین این افراد 20 درصد احتیاج به آزمایش ژنتیک داشتند و 10 درصد این اشخاص هم باید هزینه‌های زیادی صرف آزمایشات می‌کردند.
معاون وزیر کشور با بیان اینکه جامعه آمادگی پذیرش سالانه 30 هزار کودک معلول را ندارد، افزود: در هیئت دولت بیان شد تا غربالگری برای همه افراد اجباری شود، زیرا معلول‌زایی هزینه‌های زیادی برای دولت دارد که با پیشگیری می‌توان از این هزینه‌ها کاست.
وی در رابطه با ماده 90 برنامه ششم توسعه، عنوان کرد: در ماده 90 برنامه ششم تبیین شده که سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت، نسبت به صدور مجوز مراکز، همکاری و فراهم کردن بستر مناسبی برای چنین مراکزی دستور لازم را ارائه دهند تا با توسعه این مراکز، بتوانیم سطح آگاهی جامعه را بالا ببریم.
محسنی ادامه داد: دانشمندان معتقدند دو عامل محیطی و ارثی سلامتی انسان را به خطر می‌اندازد، اگر محیط را برای عوامل ارثی نامساعد کنیم، میتوان معلول‌زایی را از بین برد.
معاون وزیر کشور گفت: مرکز جامع خدمات بهزیستی یک مرکز تلفیق یافته از  پیشگیری‌های سطح 1، 2 و 3 است که در استان افتتاح شده‌ و این مرکز در آینده در 30 شهرستان کم برخوردار استقرار پیدا خواهد کرد تا خدمات اثربخش‌تری را ارائه دهد.
captcha