اقتصاد مقاومتی راهکاری برای برون‌رفت از شرایط بحرانی است
کد خبر: 3595416
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۸

اقتصاد مقاومتی راهکاری برای برون‌رفت از شرایط بحرانی است

گروه سیاست و اقتصاد: استاد روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان گفت: اقتصاد مقاومتی در شرایط فشار و تحریم و تهدید بهترین گزینه محسوب می‌شود و مزیت آن، خود اتکایی و دستیابی به شیوه صحیح تولید و مصرف است.

عنایت‌الله یزدانی، عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان اظهار کرد: در چند سال گذشته و حتی هم‌اکنون مجموعه‌ای از فشارها و تهدیدات علیه کشور ما در جریان بوده است و طبعا برای برون‌رفت از این شرایط به یک سری راهکارها نیاز داریم.
وی افزود: طرح شعار اقتصاد مقاومتی در واقع یک مبنای علمی دارد، به این صورت که در شرایط فشار و محدودیت و تحریم و تهدید باید به سمت اقتصاد مقاومتی حرکت کرد. یکی از مزایای اقتصاد مقاومتی در شرایط بحرانی، اتکا به منابع و تولید داخلی و نیز تنظیم تولید و مصرف به شکل صحیح و رعایت سایر مصادیق صرفه‌جویی است. 
یزدانی ادامه داد: انتخاب شعارهای سال با مفهوم اقتصادی از سوی مقام معظم رهبری طی چند سال گذشته به این معنا است که دولت و ملت باید در کنار یکدیگر و با هماهنگی در جهت عملیاتی شدن طرح‌های در نظر گرفته شده برای اقتصاد مقاومتی گام بردارند.
استاد دانشگاه اصفهان بیان کرد: قطعا دولت و مجموعه نظام برای تحقق و اجرای اقتصاد مقاومتی عزم جدی دارند، اما هنوز کارهای مهمی وجود دارد که دولت باید آنها را به سرانجام برساند، هرچند تاکنون دولت، مجلس و نهادهای مختلف برای عملیاتی شدن شعار اقتصاد مقاومتی اقداماتی انجام داده‌اند.
وی گفت: طرح اقتصاد مقاومتی بر اساس اصل چهل و چهار قانون اساسی در قالب یک اقتصاد سه بخشی جواب می‌دهد. این سه بخش عبارتند از بخش دولتی، بخش خصوصی و بخش تعاونی که دو مورد آخر متوجه مردم است؛ لذا سهم مردم در تحقق شعارهای اقتصادی، چه در نحوه استفاده از منابع و چه در رونق کسب‌وکار و اشتغال، قطعا سهمی بزرگ و قابل تأمل است که دستیابی به این مهم با برنامه‌ریزی  قبلی از جانب دولت محقق خواهد شد. 
یزدانی تصریح کرد: اگر میان دولت و ملت و دستگاه‌های مختلف در تأمین سازوکارهای لازم برای اجرای اقتصاد مقاومتی، همکاری و همدلی وجود داشته باشد، بالطبع شعار اقتصاد مقاومتی تحقق یافته و ملت ایران از فشارها، محرومیت‌ها و تهدیدات در فضای واقعی نظام بین‌الملل رهایی خواهد یافت. 
وی اضافه کرد: هرچند به خاطر برجام و برداشته شدن تحریم‌ها، دست دولت برای فروش نفت بازتر شد، اما همچنان در زمینه مبادلات تولیدی و صنعتی و به خصوص در زمینه پولی و بانکی مشکلاتی وجود دارد. 
استاد روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان افزود: علی‌رغم اینکه برجام یک توافق چند جانبه بین‌المللی است و تنها به ایران و آمریکا اختصاص ندارد که رؤسای جمهور آمریکا بخواهند آن را نقض کنند، با این حال با توجه به رفتارهای غیر قابل پیش‌بینی دونالد ترامپ به عنوان تکه‌ای از پازل برجام، وی می‌تواند در اجرای برجام مانع‌تراشی کند.
وی عنوان کرد: با وجود تصمیمات غیرقابل پیش‌بینی ترامپ و تحریم و فشار، اگر یک برنامه‌ریزی متقن و عملیاتی از جانب دولت برای اشتغال جوانان به کار گرفته شود، می توان از رهگذر آن به تولید بومی و متعاقبا خوداتکایی دست یافت و فشار تحریم‌ها را تا حدودی مهار کرد.
captcha