ارائه الگوی جدید مبتنی بر قرآن و عترت در دیپلماسی شهری
کد خبر: 3593217
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۵

ارائه الگوی جدید مبتنی بر قرآن و عترت در دیپلماسی شهری

گروه اجتماعی: شهردار مشهد گفت: باید با ایجاد مجموعه مسلمان‌نشین به تبیین حقوق و تکالیف مسلمان در حوزه شهری پرداخته و از همه مهمتر برای ارائه الگوی جدیدی مبتنی بر قرآن و عترت پیش قدم شویم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، سید صولت مرتضوی، شهردار مشهد، پنجم اردیبهشت ماه در مراسم افتتاحیه نخستین اجلاس شهرداران جهان اسلام که در مشهد برگزار شد، گفت: سیره نبوی می‌تواند انسان‌ها را به زندگی آکنده از عدالت و امنیت امیدوار کند، بنابراین بر مبنای زندگی رسول خدا(ص) باید الگوی سبک زندگی اسلامی ارائه شود.
وی با بیان اینکه امروز که جهان اسلام در چنبره کفر و تکفیر قرار گرفته و جهانیان، حیران معرفت ازلی هستند، معرفی شخصیتی از سلاله پیامبر اکرم (ص) و نقش تمدن‌ساز آن دارای اهمیت است، ابراز کرد: بر مبنای زندگی پیامبر اکرم(ص) باید الگوی جدید سبک زندگی اسلامی مبتنی بر قرآن و عترت ارائه شود، زیرا سیره نبوی می‌تواند انسان‌ها را به زندگی آکنده از عدالت و امنیت امیدوار کند.
وی افزود: امروز مدیریت شهری، بزرگترین کلانشهر مذهبی ایران اسلامی بر آن است تا رسالت آن امام را به سراسر گیتی ترویج کند و در حال حاضر شهر مشهد افتخار دارد که به عنوان یکی از شهرهای فعال در عرصه جهانی در سازمان‌های بین‌المللی عضویت دارد.
سبک زندگی سازمان‌های بین‌المللی فارغ از سبک زندگی اسلامی است
مرتضوی با تاکید بر اینکه نهادهای بین‌المللی راه‌حل‌های خود را فارغ از درنظرگرفتن سبک زندگی مسلمانان ارائه می‌دهند، ابراز کرد: حضور فعال‌تر مسلمانان در عرصه‌های بین‌المللی و دیپلماسی شهری برای حل مشکلات و ارائه راه‌حل‌ها موثر است.
وی ادامه داد: باید با ایجاد مجموعه مسلمان‌نشین به تبیین حقوق و تکالیف مسلمان در حوزه شهری پرداخته و از همه مهمتر برای ارائه الگوی جدیدی مبتنی بر قرآن و عترت پیش قدم شویم.
شهردار مشهد با بیان اینکه در روز بعثت پیامبر(ص) موقعیتی فراهم شده تا شهرداران شهرهای دنیای اسلام در چنین محیطی گردهم آیند، افزود: موقعیتی فراهم شده تا راجع به موضوعات گوناگون همچون همکاری‌های میان شهری در قرن حاضر به گفت‌وگو و هم‌اندیشی بپردازیم.
مواجه علمی امام رضا(ع) در حقانیت اسلام شهره تاریخ است
مرتضوی با اشاره به اینکه شهر مشهد سالانه میزبان 30 میلیون زائر است، عنوان کرد: مشهد الرضا(ع) از دیرباز قبله قلب‌ها و عاشقان خاندان عصمت و طهارت بوده است، که مواجه علمی امام رضا(ع) در حقانیت دین اسلام شهره تاریخ است و از همین رو ایشان معروف به عالم آل محمد(ص) است، به همین دلیل مشهد الرضا(ع) کانون حوزه‌های علمیه است.
شهردار مشهد با تاکید بر اینکه رساله ذهبیه تنها دست نوشته بازمانده از خاندان پیامبر(ص) است، عنوان کرد: وجود امام رئوف در این خطه موجب رونق دانش بشری در فلات ایران، آسیای میانه، آسیای غربی و شرقی است و می‌توان گفت همه این خطه‌ها رشد تمدن و هنر خود را مدیون این امام همام هستند.
وی ادامه داد: پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 میلادی جایگاهی است که یکی از مهمترین اشخاص و شهرها را در حوزه رشد و شکوفایی تمدن اسلامی به سراسر گیتی معرفی می‌کند.
مرتضوی با اشاره به اینکه در این جهان پرتلاطم وضعیت دیگری نیز وجود دارد، توضیح داد: جهانی شدن و ظهور بازیگران شهری در عرصه‌های بین المللی فضایی را فراهم ساخته تا برنامه‌ریزان و مدیران شهری به هم نزدیک شده و در انتقال تجارب شهری همکاری‌های گسترده داشته باشند.
شهردار مشهد ادامه داد: این وضعیت موضوعی است که در کنفرانس‌های متعدد مورد تاکید قرار گرفته، درک این وضعیت به توسعه روابط میان شهری با شهرهای جهان اسلام کمک می کند.
شهرهای دنیای اسلام تمدن موثری برای جهان به همراه داشتند
مرتضوی اظهار کرد: همه به خوبی آگاهیم که چه در گذشته و چه در حال حاضر شهرهای دنیای اسلام، تمدن‌های موثری را برای جهان به همراه داشته است.
وی با بیان اینکه بسیاری از این دستاوردها می‌تواند برای بهبود زندگی شهروندان و صلح و دوستی جهانیان استفاده شود، گفت: می‌توان تجارب همزیستی را به عنوان تجارب بزرگ بشری در اختیار شبکه کلانشهرهای جهان قرار داد.
پیشرفت جوامع بشری باید بر محور محیط زیست و حفظ حرمت افراد باشد
شهردار مشهد با اشاره به اینکه هم‌گرایی و پیوند شهرها برای درک متقابل شهروندان و فرهنگ‌های بومی در جهت صلح و آرامش و سایر شهرهای جهان است، ابراز کرد: بدون هیچ تردیدی معتقدم توسعه و پیشرفت جوامع شهری باید بر دو محور حفظ محیط زیست و حفظ حرمت افراد استوار باشد.
مرتضوی در توضیح این دو محور گفت: اول اینکه محیط زیست و به ویژه محیط زیست شهری، نیاز انسان قرن 21 است و دوم اینکه حفظ و رعایت حرمت انسان‌ها بیش از هر زمان دیگری مورد نیاز شهروندان شهرها است، تا جایی که شهرهای زیادی برای رسیدن به محیط زیست مناسب و خلق شهرهای شهروند مدار حرکت کرده‌اند و شهرهای دیگری نیز در تلاش برای رسیدن به این محور هستند.
بشر امروز تشنه حرمت‌گذاری است
وی با اشاره به اینکه بشر امروز تشنه حرمت‌گذاری، مشارکت شهروندان و محیط زیست سالم است، اظهار کرد: امروزه در کلانشهر مشهد، تجارت گسترده‌ای در زمینه توسعه زیر ساختها وجود دارد که از آن جمله می توان به شبکه مترو و بسترسازی و توسعه حمل و نقل عمومی و توسعه فضاهای سبز اشاره کرد که همه این فضاها و تجربیات می‌تواند در اختیار شهرداران جهان اسلام قرار گیرد.
شهردار مشهد ابراز کرد: امروز که ما در این بلاد امین از امنیت استوار برخوردار هستیم، پدیده تروریسم که زائیده تفکر استعمارگران است، امنیت را نشانه رفته است و با تمسک به ابزارهای مختلف سیاست شهر سوخته را در بلاد اسلامی اتخاذ کرده است.
وی با بیان اینکه عراق و افغانستان هدف این سیاست شوم قرار گرفته‌اند، اظهار کرد: نه فقط زیرساخت‌ها و جان و مالشان هدف قرار گرفت، بلکه به مواریث فرهنگی و علمی نیز رحم نشده است و مورد تاراج و غارت قرار گرفته‌اند.
شهردار مشهد تاکید کرد: لذا بر ماست تا با اتخاذ سیاست واحد، راه‌های مقابله با این پدیده شوم را طراحی کرده و شهرداران با هم اندیشی و همکاری فکری کمک کنند تا بتوان از دستاوردی مشترک برای بهتر زیستن بهره گرفت.

captcha