120 نفر زندانی کردستانی از عفو مقام معظم رهبری بهره‌مند شدند
کد خبر: 3589484
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۰

120 نفر زندانی کردستانی از عفو مقام معظم رهبری بهره‌مند شدند

گروه اجتماعی: مدیرکل زندان‌های کردستان از بهره‌مندی 120 نفر از زندانیان مراکز اصلاحی و تربیتی استان از عفو مقام معظم رهبری در نوروز 96 خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان به نقل از روابط عمومی، اسحاق ابراهیمی، مدیرکل زندان‌های کردستان  اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها و فرارسیدن عید نوروز با شرایط و ضوابط عفو یا تخفیف مجازات محکومانی که محکومیت آنان تا تاریخ ۲۹/ ۱۲/ ۹۵ قطعیت یافته و واجد شرایط استفاده از عفو یا تخفیف مجازات تشخیص داده می‌شوند، موافقت کردند.

وی افزود: خوشبختانه تعداد یک هزار و 200 نفر از مددجویان زندان‌های استان نیز مشمول این بخشنامه شدند که از این تعداد 89 نفر از زندان آزاد و 31 نفر دیگر نیز تقلیل حبس و تقلیل جریمه شدند.

مدیرکل زندان‌های کردستان همچنین از اعطای بیش از 700 مورد مرخصی به مددجویان زندان‌های استان در ایام نوروز 96 خبر داد و بیان کرد: از مواردی که زمنیه هدفمند کردن مجازات حبس را در نظام زندانبانی اسلامی به وجود می‌آورد اعطای مرخصی به زندانیان در راستای اهداف اصلاحی و تربیتی است که خوشبختانه این موضوع در مراکز اصلاحی و تربیتی استان به دقت مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی هدف از اعطای مرخصی به زندانیان را تحکیم بنیاد خانواده‌ها و کاهش آسیب‌های ناشی از مجازات حبس تلقی کرد و در این باره گفت: اعطای مجازات حبس یکی از راهکارهای قانونگذار برای تنبیه و برخورد با متخلفان و هنجارشکنان در جامعه است اما در آن سوی قضیه اگر چنان چه این نوع از مجازات بر اساس برنامه‌ریزی‌های از پیش تعیین شده و هدفمند صورت نگیرد، نه تنها مثمرثمر نخواهد بود بلکه خود زمینه‌های گسترش آسیب‌های اجتماعی را به وجود خواهد آورد.

ابراهیمی با اشاره به شرایط اعطای مرخصی به زندانیان، اظهار کرد: بر طبق قانون، مرخصی به عنوان حق زندانی تلقی نمی‌شود بلکه موضوع مرخصی صرفا پس از تایید شورای طبقه بندی زندان که متشکل از قاضی ناظر، رئیس زندان، مددکار، مسئول فرهنگی زندان و ... است صرفا شامل آن دسته از مددجویانی می‌شود که در مدت زمان تحمل حبس از خود حسن اخلاق و رفتار نشان داده باشند و بر اساس نظریه اعضای این شورا، اعطای مرخصی به فرد مورد نظر در بازسازگاری اجتماعی وی موثر  واقع شود.

مدیرکل زندان‌های کردستان به محدودیت‌های اعطای مرخصی به مددجویان در ایام تعطیلات نوروز اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه در تعطیلات نوروزی مردم در سفر و دید و بازدید به سر می‌برند لذا در راستای افزایش امنیت و آسایش جامعه در اعزام زندانیان به مرخصی در ایام سال نو بر اساس قانون محدودیت‌هایی اعمال شد که از آن جمله می‌توان به عدم اعطای مرخصی به زندانیان با جرائم خاص از جمله سرقت اشاره کرد.

ابراهیمی در پایان سخنان خود بهره مندی کامل مددجویان از تاسیسات حقوقی و بخشنامه‌های صادره از قوه قضائیه را ناشی از تعامل دوسویه و هدفمند زندان و دستگاه قضا در استان دانست و در این باره گفت: خوشبختانه تعاملات خوب میان زندان و دادگستری در کردستان موجبات رفع بسیاری از مشکلات مددجویان را در پی داشته است که در تایید این موضوع می‌توان به اعطای بیش از 1900 مورد مرخصی به مددجویان زندان‌های استان در سال 95 اشاره کرد.

captcha