وابسته بودن به دنیا و لذات زودگذر؛ از مهمترین عوامل ترس
کد خبر: 3586587
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۴

وابسته بودن به دنیا و لذات زودگذر؛ از مهمترین عوامل ترس

گروه اجتماعی: وابسته بودن به دنیا و لذات زودگذر از مهمترین عومل ترس است زیرا ترس از دست رفتن این جلوه‌ها و مادیات باعث می‎شود که ترس در دل انسان لانه کند کمااینکه جهل و نادانی و فاصله گرفتن از درست‌کاری و راستی نیز از دیگر عواملی است که می‎تواند باعث ترس در انسان شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، از جمله عوامل ترسویی می‎توان از جهل و نادانی نسبت به خصوصیات زندگانی نام برد زیرا یک فرد دانا به دنیا و زندگی می‌داند که در زندگی مصیبت‌ها و تلخی‎ها و حوادث مختلفی برای انسان پیش می‎آید لذا در مقابل این اتفاقات خونسردی را حفظ کرده و دچار بیم و ترس نمی‎شود.
فاصله گرفتن از درست‌کاری و راستی و در زیر چتر بی‌عدالتی و ظلم رفتن و همچنین وجود تخیلات بی‎پایه و بی‎اساس و دوری از واقعیات از دیگر عوامل ترسویی است کمااینکه وابسته بودن به دنیا و لذات زودگذر از مهمترین عومل ترس است زیرا ترس از دست رفتن این جلوه‌ها و مادیات باعث می‎شود که ترس در دل انسان لانه کند.
نقش عوامل نژادی و ژنتیک در شجاع و ترسو بودن
گفته‌اند یکی‎از مبارزان عرب پیر شده بود و با وجود ضعف پیری، قوت دل داشت روزی می‎خواست که سوار شود دو نفر بازوی او را گرفتند تا سوار شود.بی‌‎ادبی طعنه زد که از این شخص چه‌کار می‎آید در حالی‎که دو نفر باید او را سوار کنند پس شجاعت او چه خواهد شد.آن پیرمرد سخن او را شنیده و گفت آری دو نفر باید که او را سوار کنند اما هزار نفر باید او را پایین آورند.
رسول اکرم(ص) در این رابطه فرمود: «بدترین خصوصیات یک فرد دو چیز است: بُخل مفرط و بی‎اندازه و ترس خارج از حد» همچنین امام علی(ع) می‎فرماید: «اگر از سختی اول ترسیدی پس تو در مقابل آن سفت باش تا بر تو آن کار آسان شود و آن‌را نزد دیگران آسان فرض کن تا موفق باشی».
ضررهای ترس
ازجمله ضررهای ترس می‎توان به نابود شدن پیشرفت و عناصر موفقیت، اتلاف وقت، کاهش نیروی معنوی و مادی بدن، از بین رفتن استعداد افراد، بدگمانی و انزوا اشاره کرد نبی مکرم اسلام(ص) دراین ابطه فرموده است: «یا علی! با ترسو مشورت نکن زیرا راه خروج از گرفتاری را برای تو ضیق و تنگ می‎کند» و نیز یکی‎از دانشمندان خارجی گفته است: «کسی‎که از نیش زنبور می‎ترسد لیاقت آن‌را هم ندارد که کندوی زنبور را تصرف کند».
باید توجه داشت شجاعت در چند دسته ازجمله استانداران و فرمانداران و مسئولان ادارات و نهادها، اهل روستاها، مرد خانه و سرپرست خانواده، نظامیان مخصوصاً فرماندهان نظامی، پزشکان مخصوصاً پزشکان پزشکی قانونی، راننده‌های بیابان‌ها، نگهبان‌ها و پاسبان‌ها، روحانیون و رهبران روحانی جامعه، نیروهای امنیتی و ورزشکاران ضروری است کمااینکه امام خمینی(ره) فرمودند: «من در تمام عمرم نترسیده‌ام».
captcha