بیت‌الاحزان در سالی كه گذشت/ آمار حافظان كل قرآن به 1400 نفر رسید
کد خبر: 3585336
تاریخ انتشار : ۳۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۵

بیت‌الاحزان در سالی كه گذشت/ آمار حافظان كل قرآن به 1400 نفر رسید

گروه فعالیت‌های قرآنی: اضافه شدن 12 شعبه جدید، تربیت 203 حافظ كل قرآن، اجرای طرح ملی رحله در 14 استان، راه‌اندازی 4 مدرسه شبانه‌روزی حفظ یكساله قرآن در تهران، بیرجند و قلعه گنج كرمان، راه‌اندازی حوزه علمیه قرآن‌محور و غیره از جمله فعالیت‌های مؤسسه بیت‌الاحزان در سال 95 بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، طبق گفته حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا شاهسونی، مدیر مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) سال 95 سالی پر فراز و نشیب برای تمام مؤسسات قرآنی بود كه بیت الاحزان نیز از این قاعده مستثنی نبود.

اما در عین حال فعالیت‌های خوبی در طی سال 95 به‌همت قرآنیان مؤسسه بیت‌الاحزان به عنوان برترین مؤسسه قرآنی تربیت حافظان قرآن در كشور صورت گرفت كه در ادامه مروری بر آن‌ها كه به‌همت روابط عمومی این مؤسسه تهیه شده است، خواهیم داشت.

مؤسسه بیت‌الاحزان در سال 1395 فعالیت‌های خود را با 153 شعبه آغاز کرد و در پایان سال جاری این تعداد به 165 شعبه در نقاط مختلف كشور رسیده است.همچنین آمار حافظان کل قرآن کریم مؤسسه، تا پایان سال 94 مجموعاً 1197 نفر بوده و بحمد الهی در سال 95 رقم این آمار به 1400 حافظ کل قرآن کریم افزایش یافته است.

برگزاری طرح ملی رحله در 39 نقطه از 14 استان کشور با همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و برخی مؤسسات مردم نهاد با ثبت نام قریب 2500 قرآن آموز 13 تا 22 ساله برادر و تربیت 1600 حافظ اجزاء را می‌توان یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین فعالیت‌های قرآنی مؤسسه مذكور در راستای تحقق 10 میلیون حافظ قرآن مدنظر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در سطح کشور دانست.

راه‌اندازی 2 مدرسه حفظ و تدبر یکساله کل قرآن کریم در کلان‌شهر تهران و دو مدرسه در شهرستان بیرجند و شهرستان قلعه گنج (استان کرمان ویژه خواهران) مدل الگوی توسعه از پایین به بالا را اثبات کرد.

مؤسسه‌ای که در سال 1380 اولین مدرسه شبانه‌روزی حفظ خود را با اجاره چند منزل مسکونی قدیمی و حداقل امکانات در روستایی که اکنون به قرآن‌آباد ایران( محمدآباد شهرستان استهبان فارس) شهره شده است با 13 قرآن‌آموز آغاز کرد و در سال 95 با فعالیت 10 مدرسه شبانه‌روزی و 300 قرآن‌آموز ، همچنان فعالیت های خود را ادامه می دهد که این مهم را به اثبات رساند که می توان الگوی توسعه را از یک روستا به شهرهای بزرگ کشور تسری داد.
اما گسترش فعالیت‌های این مؤسسه به کشور ایران محدود نشد، جایی که حضور خانواده آمریکایی جهت حفظ قرآن کریم در روستای قرآن‌آباد ایران تعجب همگان را برانگیخت. خانواده شیخ (شامل مادر، دو دختر و یک پسر) که ساکن نیویورک آمریکا هستند پس از رایزنی با مسئولان مؤسسه به ایران مهاجرت کردند تا فرزندان این خانواده در مدت یکسال در مدارس شبانه‌روزی مؤسسه به حفظ کل قرآن کریم بپردازند.

راه‌اندازی حوزه علمیه قرآن‌محور در قرآن‌آباد ایران برای اولین بار در کشور نیز از جمله اقدامات شاخص سال 95 بود. این شکل از حوزه که طلاب پایه یک حوزه همراه با دروس حوزوی در طی دو سال کل قرآن را حفظ می‌کنند تحسین آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی را نیز در پی داشت.

اما یکی از مهم‌ترین اتفاقات سال جهت مؤسسه در اردیبهشت‌ماه رقم خورد. جایی که مجتبی فردفانی، قرآن‌آموخته مدارس شبانه‌روزی بیت‌الاحزان موفق شد رتبه نخست رشته حفظ کل سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران را از آن خود کند. به این ترتیب برای نخستین بار یکی از حافظان مدارس شبانه‌روزی بیت‌الاحزان موفق به کسب رتبه بین‌المللی در مسابقات جمهوری اسلامی شد.

گستردگی فعالیت‌های بیت‌الاحزان در این سال باعث شد مسئولین استانی و کشوری و همچنین علمای اعلام در طول سال از مؤسسه و فعالیت‌های آن بازدید داشته باشند. بازدید حجت‌الاسلام محمدی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، آیت‌الله ملک‌حسینی نماینده ولی فقیه و امام جمعه یاسوج و آیت‌الله صدیقی امام جمعه موقت تهران از مراکز قرآنی بیت‌الاحزان تعدادی از شاخص‌ترین این بازدیدها بود. همچنین آیات عظام مکارم شیرازی و وحید خراسانی، از علمای برجسته‌ای بودند که در دیدار با مسئولین و حافظان مؤسسه در جریان گزارش فعالیت‌ها قرار گرفتند.

تعامل صدا و سیما و سایر رسانه‌های مجازی و نوشتاری با بیت‌الاحزان در این سال با وجهی فراگیرتر از سال 94 ادامه یافت. پس از حضور مدیر شبکه قرآن و معارف سیما در پانزدهمین جشنواره تجلیل از حافظان کل قرآن و بازدید از مراکز قرآنی مؤسسه، اعتماد رسانه ملی به فعالیت‌های مؤسسه افزایش یافت تا جایی که در پخش تیزرهای متعدد طرح ملی رحله از شبکه‌های مختلف سیما و برنامه‌هایی نظیر گزارش مراسم تجلیل از حافظان (پخش از شبکه قرآن و شبکه فارس)، مستند سفیران نور با معرفی زندگی خانم کریمیان مسئول شعبه پردیسان قم (پخش از شبکه مستند)، پخش چندین برنامه و مستند از فعالیت‌های مدارس بیت‌الاحزان در برنامه رصد (شبکه قرآن)، مستند معرفی روستای قرآنی لای خرمی(شبکه قرآن) و تهیه مستند از قرآن‌آموزان خارجی مدارس شبانه‌روزی(شبکه افق) شاهد تجلی این همکاری بودیم.

علاوه بر صدا و سیما، خبرگزاری‌های مطرح کشوری نظیر خبرگزاری ایکنا، فارس، تسنیم و سایر خبرگزاری‌های مؤثر و ارزشی کشور به پوشش اخبار و رویدادهای مؤسسه بیت‌الاحزان پرداختند.

چاپ گزارشی از مدارس شبانه‌روزی بیت‌الاحزان تهران در روزنامه همشهری و همچنین چاپ گزارش تفصیلی از روستای قرآنی محمدآباد (قرآن آباد ایران) در ماهنامه همشهری آیه، گوشه‌ای از افزایش تعامل با مؤسسه در رسانه های مکتوب را به تصویر کشید.

برگزاری مراسم شهادت حضرت زهرا(س) با حضور هزاران نفر از علاقه‌مندان به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) با ابتکاری جدید و توزیع اطعام قرآنی بین 2000 نفر از عزاداران به رسم هر ساله، ارادت بیت‌الاحزانیان و محبین اهل بیت(ع) به حضرت زهرا(س) را نشان داد.

همچنین روز 25 شهریورماه، شهرستان قرآنی استهبان شاهد برگزاری بزرگترین جشنواره حافظان کل قرآن کریم کشور بود. تجلیل از 203 حافظ کل قرآن کریم با حضور بیش از 5000 نفر از علاقمندان به کلام وحی و اهل بیت(ع) شاهکاری بود برای مؤسسه‌ای که قلب تپنده آن در یک روستا قرار گرفته است و تمامی فعالیت‌های آن از همان روستا مدیریت می‌شود. در پایان این جشنواره نزدیک به 5000 نفر از علاقه‌مندان به قرآن کریم که از سراسر کشور گردهم آمده بودند میهمان سفره حضرت زهرا(س) بودند.

برگزاری باشکوه مسابقات سراسری بیت‌الاحزان در شیراز یکی دیگر از برنامه‌های موفق در روزهای پایانی سال 95 بود. اما تجلیل از ۷ حافظ کل قرآن تربیت شده مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) در مراسم افتتاحیه همایش ملی «ریحانةالنبی» که در شهرستان مهر (از توابع فارس) برگزار شد به طراوت فعالیت‌های پایان سال مؤسسه افزود.

captcha