«فی سبیل‌الله» رمز قبولی اعمال است/ شهدا تربیت‌شدگان واقعی سیره اهل بیت(ع) هستند
کد خبر: 3580282
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۹
حدائق:

«فی سبیل‌الله» رمز قبولی اعمال است/ شهدا تربیت‌شدگان واقعی سیره اهل بیت(ع) هستند

گروه اجتماعی: مدیرعامل مؤسسه فرهنگی مهدی موعود(عج) فارس با بیان اینكه خداوند در آیات قرآن عظمت شهید را فی سبیل‌الله معرفی می‌كند، گفت: فی سبیل‌الله رمز قبولی اعمال است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی مهدی موعود(عج) فارس در حاشیه برپایی مراسم تشییع پیكر شهید گمنام در شیراز در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، با اشاره به مقام شهید در آیات وحی گفت: خداوند در موارد متعددی در قرآن تأكید فرموده است كه باید نسبت به شهدا مراقب باشیم.

وی افزود: خداوند در آیات وحی تأكید می‌كند كه به كسی كه در راه خدا كشته شده است، مرده نگویید و در آیات دیگر بیشتر هشدار می‌دهد كه «لَا تَحْسَبَنَّ» یعنی حتی تصور نكنید و در مخیله و افكارتان هم این فكر را راه ندهید.

خداوند درباره شهدا 3 نكته را در آیه 169 آل عمران یادآور می‌شود

حدائق با اشاره به آیه 169 سوره آل عمران «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یرْزَقُونَ؛ هرگز كسانى را كه در راه خدا كشته شده‏ اند مرده مپندار بلكه زنده‏ اند كه نزد پروردگارشان روزى داده مى ‏شوند»، افزود:‌ در این آیه درباره جایگاه شهید 3 نكته بیان می‌شود.

مدیر حوزه علمیه منصوریه شیراز ادامه داد: نخست اینكه خداوند می‌فرماید كسانی كه در راه خدا كشته شده‌اند را مرده مپندارید كه عظمت شهید را فی سبیل‌الله معرفی می‌كند چرا كه اگر كار برای خدا باشد به سامان می‌رسد و اگر برای خشنودی مردم باشد، ابتر است.

وی اظهار كرد: یكی از دعاهای حضرت زهرا(س) این است كه خدایا ما از تو اخلاص می‌خواهیم كه كار برای شما باشد؛ اگر كسی برای خدا كار كرد كارش به سامان می‌رسد و این كار ماندگار می‌ماند و همچنین كشته هم برای خدا ماندگار است و باید به این نكته توجه كنیم كه هر كشته‌ای را شهید نمی‌نامند بلكه شهید یعنی كسی كه فی سبیل‌الله كشته شود و این همان اخلاص است.

«فی سبیل‌الله» رمز قبولی اعمال است

حدائق با تأكید بر اینكه فی سبیل‌الله رمز قبولی اعمال است، گفت: نگاه شهدا در حركت و رسیدن به مقامات برای خدا بوده و از جان، موقعیت، اعتبار، خانواده، زندگی و درآمد در راه خدا گذشتند.

ارواح شهدا احیای واقعی هستند

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی مهدی موعود(عج) فارس بیان كرد: نكته بعد در این آیه خداوند می‌فرماید كه شهدا زنده‌های واقعی هستند و حیات واقعی داشته و بر اوضاع و امور اشراف داشته و مسلط هستند یعنی ارواح شهدا احیای واقعی هستند.

وی، نكته سوم را در این آیه را آن دانست كه شهدا در نزد پروردگار رزق می‌خورند و ادامه داد: «عِنْدَ رَبِّهِمْ یرْزَقُونَ» یك مدال افتخار بزرگی است كه نصیب همه كس نمی‌شود.

حدائق همچنین آیات سوره واقعه را یادآور شد و گفت: خداوند در این سوره در روز جزا همه مردم را به سه گروه سابقون یعنی بهترین بندگان خدا در دنیا، اصحاب یمین یعنی انسان‌های موفقی كه راهی بهشت می‌شوند و اصحاب شمال كه پایان زندگی آن‌ها به شر و گناه و دوزخ است، تقسیم می‌كند.

طبق آیات قرآن شهدا از نزدیكترین كسان به خداوند هستند

این پژوهشگر دینی ضمن برشمردن آیات سوره واقعه گفت: در این سوره خداوند اولین نعمت را تقرب می‌فرماید كه مكان خاصی ندارد و این تقرب حكایت از مقامات سابقون است و این‌ها مقرب به خدا هستند یعنی نزدیكترین كسان به پروردگار از نظر مقام سابقون هستند و این تعبیر تقرب را خدا برای شهدا به كار برده است.

وی با بیان اینكه خداوند این تعبیر را برای صاحبان نفس مطمئه هم به كار برده است، آیات 27 تا 30 سوره فجر را یادآور شد و گفت:‌ خداوند در این آیات می‌فرماید ای صاحبان نفس مطمئنه به سوی خدا بازگردید چون ما از شهدا راضی هستیم و این یكی از دغدغه‌های اصلی ماست چرا كه هیچكس نمی‌تواند ادعا كند كه اعمالش قبول است به همین دلیل می‌گویند كه مؤمن بین خوف و رجاست یعنی نه مغرور به كارها و نه مأیوس بلكه باید امیدوار بوده و توازن را حفظ كند.

رسیدن به مقام بندگی خداوند تنها به افراد خاصی تعلق دارد

حدائق ادامه داد: خداوند در ادامه این آیات خطاب به این افراد می‌فرماید كه در جمع بندگان ما وارد شوید؛ برخی‌ها در اطاعت از اوامر الهی به جایی می‌رسند كه خدا خطاب به آن‌ها می‌فرماید بنده من و در ادامه این آیات می‌فرماید وارد بهشت خاص شوید.

تجلیلی كه خداوند از سابقون و صاحبان نفس مطمئنه در قرآن فرموده است، اصل موفقیت شهداست

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی مهدی موعود(عج) فارس اظهار كرد: تجلیلی كه خداوند از شهدا، سابقون و صاحبان نفس مطمئنه در قرآن فرموده است همان اصل موفقیت شهداست كه در راه خدا كشته‌ شده‌اند و این به انسان ارزش می‌بخشد.

وی در ادامه حدیثی از حضرت زهرا(س) را یادآور شد و گفت: آن حضرت فرمودند من از دنیای شما 3 چیز تلاوت قرآن و ارتباط با خدا، ارتباط با پیامبر(ص) و ولی خدا و انفاق و ارتباط با بندگان را دوست دارم.

شهدا تربیت‌شدگان واقعی سیره اهل بیت(ع) هستند

حدائق با بیان اینكه شهدا دقیقاً تربیت شده سبك زندگی فاطمی و علوی هستند، گفت: انسان‌های موفق بر سر سفره اهل بیت(ع) سیراب می‌شوند. ضمن اینكه باید به این نكته توجه داشت كه نرخ انسان‌ها متفاوت است چرا كه نگاهشان به دنیا فرق دارد؛ برخی‌ها دنیا را برای یك زندگی گذرای مرفه و چند صباحی می‌خواند و برخی‌ها كمتر و برخی بیشتر اما عده دیگری نگاهشان به دنیا نگاه كلام است.

انس با قرآن همان فی سبیل‌الله است

مدیر حوزه علمیه منصوریه شیراز، انس با قرآن و ارتباط با خدا در كلام حضرت زهرا(س) را همان فی سبیل‌الله دانست و گفت: دنیایی موفق است كه در آن انسان ارتباطش با خدا باشد و آنكه برای خدا واقعاً بنده است،‌ در دنیا و آخرت هم موفق و حسنه است.

وی با یادآوری اینكه منظور از تلاوت و انس با قرآن همان عمل به آیا وحی است، گفت: قرآن نور، شافی و هادی است به همین دلیل حضرت زهرا(س) در ابتدا می‌فرماید كه تلاوت قرآن را دوست دارد.

captcha