حوزه علمیه قرآن‌محور چگونه فعالیت می‌كند/ گسترش این حوزه‌ها در سراسر كشور
کد خبر: 3578341
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷

حوزه علمیه قرآن‌محور چگونه فعالیت می‌كند/ گسترش این حوزه‌ها در سراسر كشور

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیر مدارس شبانه‌روزی تخصصی حفظ قرآن مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) با اشاره به راه‌اندازی حوزه علمیه قرآن‌محور ذیل این مؤسسه به تشریح نحوه فعالیت این حوزه‌ها جهت تربیت حافظان كل قرآن كریم پرداخت.

حجت‌الاسلام علی اكبر شاهسونی، مدیر مدارس شبانه‌روزی تخصصی حفظ قرآن مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، گفت: یكی از فعالیت‌های ویژه و منحصر به فرد این مؤسسه راه‌اندازی حوزه علمیه قرآن‌محور بود، این حوزه علمیه با همكاری حوزه علمیه استهبان در سال جاری در روستای قرآن‌آباد ایران راه‌اندازی شد.

وی با بیان اینكه طلاب این حوزه‌ علمیه از افراد موفق طرح ملی رحله بودند كه در تابستان سال جاری در این طرح مشاركت كردند، افزود: كسانی كه استعداد حفظ كل قرآن را داشتند در طرح ملی رحله شناسایی شدند و توسط مدیران اجرایی این طرح به سمت مشاركت در حوزه‌های علمیه قرآن‌محور سوق داده شدند.

ورود 20 نفر به حوزه علمیه قرآن‌محور قرآن‌آباد ایران

شاهسونی ادامه داد: در ابتدای امر 50 نفر در آزمون ورودی این حوزه علمیه شركت كردند كه بعد از انجام آزمون و مصاحبه‌های تخصصی در نهایت 20 نفر انتخاب شدند و هم‌اكنون این حوزه علمیه با حضور 20 طلبه مشغول به فعالیت است.

مدیر حوزه علمیه قرآن‌محور قرآن‌آباد ایران با بیان اینكه این طرح برای آن است كه حفظ قرآن كریم به‌صورت رسمی و اصولی وارد حوزه‌های علمیه شود، گفت: هدف ما تنها راه‌اندازی یك حوزه علمیه قرآن محور در استهبان نیست بلكه ما تلاش می‌كنیم تا این حوزه‌های علمیه را در سراسر كشور گسترش دهیم.

وی گفت: ما نهایت تلاش خود را می‌كنیم تا طرح حوزه علمیه قرآن‌محور را به عنوان یك طرح موفق به شورای عالی حوزه‌های علمیه معرفی كنیم تا كم كم شاهد گسترش این نوع حوزه‌ها در سراسر كشور باشیم و روحانیانی در آینده در حوزه‌‌های علمیه تربیت شوند كه حافظ كل قرآن كریم باشند.

طلاب این حوزه‌ها باید با یك زبان خارجی آشنا شوند

شاهسونی، یكی از موارد لازم در این طرح را آشنایی طلاب با یكی از زبان‌های خارجه دانست و گفت: هدف ما تبلیغ صحیح دین مبین اسلام توسط مبلغان دینی حافظ كل قرآن كریم در نقاط مختلف دنیاست.

مدیر مدارس شبانه‌روزی تخصصی حفظ قرآن مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) در ادامه به تشریح نوع فعالیت این حوزه علمیه پرداخت و گفت: در این طرح طلاب در سال اول دروس متدول حوزه علمیه را خوانده و در كنار آن روزی نیم صفحه قرآن مجید را حفظ می‌كنند كه تا پایان سال تحصیلی موفق به حفظ 5 جزء قرآن خواهند شد.

وی اضافه كرد: این طلاب در تابستان نیز 5 جزء دیگر قرآن را حفظ می‌كنند و در سال دوم 15 جزء دیگر قرآن را حفظ خواهند كرد و 5 جزء باقی‌مانده را در تابستان سال آینده آن حفظ می‌كنند البته در سال دوم از میان دروس متداول حوزه فقط درس تجزیه و تركیب قرآنی تدریس می‌شود و درس خاصی دیگری برای طلاب نیست تا بیشتر به حفظ و تفسیر و تجزیه و تركیب قرآن بپردازند.

شاهسونی اظهار كرد: از خصوصیات این حوزه آن است كه طلاب در كنار دروس صرف و نحو دائماً از آیات و افعال قرآنی استفاده می‌كنند و به صورت عملی بر روی آن‌ها كار می‌شود و بیشتر به صرف و نحو قرآنی آشنا می‌شوند.

اعطای مدرك كارشناسی به طلاب حافظ كل قرآن

مدیر مدارس شبانه‌روزی تخصصی حفظ قرآن مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) از دیگر مزایای این طرح را اعطای مجوز كارشناسی به حافظان كل قرآن دانست و گفت: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی به كسانی كه حافظ كل قرآن باشند، مدرك كارشناسی اعطا می‌شود لذا طلابی كه در این طرح شركت می‌كنند به وسیله آشنایی با ادبیات عرب و همچنین حفظ كل قران كریم می‌توانند در طی 2 یا سه سال علاوه بر تحصیل علوم حوزوی، مدرك كارشناسی نیز اخذ كنند.

وی با بیان اینكه ما بنا داریم تا از امسال تفسیر قرآن را به‌صورت تخصصی در این حوزه علمیه تدریس كنیم، گفت: البته در حین حفظ قرآن به قرآن‌آموزان تفسیر عمومی آموزش داده می‌شود اما در حوزه علمیه تفسیر قرآن به صورت تخصصی است ضمن اینكه در كنار این‌ها آشنایی با سیره اهل بیت(ع) و احادیث ائمه معصومین(ع) نیز برای طلاب در نظر گرفته می‌شود.

فعالیت 2 حوزه علمیه قرآن‌محور در فارس

شاهسونی با یادآوری اینكه هم‌اكنون 2 حوزه علمیه قرآن‌محور ذیل مؤسسه بیت‌الاحزان مشغول به فعالیت هستند، گفت: یكی از این‌ حوزه‌ها در قرآن‌آباد استهبان و دیگری در شهرستان فسا مشغول به فعالیت است كه پذیرش حوزه علمیه فسا تنها برای حافظان كل قرآن كریم است.

مدیر مدارس شبانه‌روزی تخصصی حفظ قرآن مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) با بیان اینكه هم‌اكنون حوزه‌های علمیه شهرستان‌های دیگر نیز متقاضی راه‌اندازی این حوزه علمیه هستند، گفت: حوزه علمیه نی‌ریز، شیراز و منوجان كرمان نیز متقاضی راه‌اندازی این حوزه‌ها هستند و امیدواریم كه این مسئله در سال آینده محقق شود.

captcha