اعطای بالغ بر 15 میلیارد ریال کمک بلاعوض به زندانیان جرائم غیرعمد کردستان
کد خبر: 3575311
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۱

اعطای بالغ بر 15 میلیارد ریال کمک بلاعوض به زندانیان جرائم غیرعمد کردستان

گروه اجتماعی: مدیرکل زندان‌های کردستان از اعطای 15 میلیارد ریال به صورت بلاعوض در سال 95 به زندانیان جرائم غیرعمد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان به نقل از روابط عمومی اداره کل زندان‌های کردستان، اسحاق ابراهیمی، تعداد زندانیان جرائم غیرعمد در استان را 263 نفر اعلام و اظهار کرد: در حال حاضر تعدادی از همشهریان ما در استان به دلیل وقوع غیرعمد فعلی که قانون آن را جرم دانسته و برای آن مجازات درنظر گرفته است از جمله جرائم مالی به جز کلاهبرداری، مهریه و نفقه، تصادف منجر به جرح یا فوت، حوادث کارگاهی و ... در زندان به سر می‌برند که برای آزادی آنان مبلغ هشت میلیارد ریال نیاز است.

وی با تقدیر از همکاری بانک‌های عامل با ستاد مردمی دیه استان، اظهار کرد: اعطای وام با بهره بسیار ناچیز (2 درصد) از سوی بانک‌های عامل از جمله بانک ملت، تجارت، رفاه کارگران و صادرات یکی از راهکارهای ستاد مردمی دیه استان برای کمک به آزادی زندانیان جرائم غیرعمد بوده که میزان اعطای اینگونه وام‌ها در سال 95 مبلغی بالغ بر 10 میلیارد ریال بوده است.

ابراهیمی از اعطای 15 میلیارد ریال به صورت بلاعوض در سال 95 به زندانیان جرائم غیرعمد خبر داد و بیان کرد: 49 درصد این مبلغ از طریق منابع مالی ستاد دیه استان و مابقی نیز از طریق منابع ستاد دیه کشور تامین شده است که خوشبختانه این مبلغ توانسته در آزادی 148 زندانی موثر واقع شود.

وی عنوان کرد: میزان ورودی مددجویان جرائم غیرعمد به استان به ترتیب جرائم مالی به جز کلاهبرداری، مهریه، تصادف، حوادث کارگاهی و در نهایت نفقه می‌باشد.

مدیرکل زندان‌های کردستان ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر به دلیل مشکلات اقتصادی که دامنگیر بسیاری از افراد و مشاغل در جامعه شده است، شاهد ورود افرادی بدلیل ورشکستگی و عدم توانایی در پرداخت بدهکاری‌های خود به زندان‌ها می‌باشیم.

وی اعلام کرد: این امر ناخوشایند علاوه بر اینکه موجبات افزایش جمعیت کیفری در زندان‌ها را سبب می‌شود، از سوی دیگر زمینه گسترش آسیب‌های اجتماعی که ناشی از مجازات حبس می‌باشد را نیز در پی خواهد داشت.

ابراهیمی با بیان این مطلب که در بسیاری از مواقع، جرائم غیرعمد، قابل پیشگیری نیز می‌باشند، اظهار کرد: اگر چنانچه مردم در معاملات خود  با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه دقت بیشتری داشته و از طمع و زیاده خواهی به دور باشند، می‌توان آمار جرائم مالی که رتبه نخست را در بین جرائم غیرعمد به خود اختصاص داده است تا حدودی کاهش داد.

وی افزود: متاسفانه پدیده نوظهور اما مشکل آفرین «مهریه‌های نامتعارف» در جامعه تبدیل به یکی از عوامل ورود افراد به زندان شده است که ریشه‌های این باور و فرهنگ غلط را نیز می‌توان با کار فرهنگی و توسعه ارزش‌های دینی و مذهبی در تعیین میزان مهریه با مداخله ریش سفیدان، مسئولین و دست اندرکاران از جامعه خشکاند.

نائب رئیس ستاد دیه کردستان بر گسترش فرهنگ صلح و سازش در جامعه تاکید کرد و افزود: چنانچه موضوع «صلح و سازش» در جامعه به طور شایسته فرهنگ سازی شود، شاهد کاهش ورود بسیاری از پرونده‌ها به محاکم قضائی و نهایتا کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها که از منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و مورد تاکید رئیس قوه قضائیه نیز می‌باشد، خواهیم بود.

وی عنوان کرد: مردم نیک اندیش کردستانی همواره در تمامی امور خیرخواهانه از جمله کمک به آزادی زندانیان جرائم غیر عمد پیش قدم بوده‌اند که از آن جمله می‌توان به گذشت بستانکاران پرونده‌های زندانیان جرائم غیرعمد از قسمتی از مطالبات خود که مبلغی بالغ بر 41 میلیارد ریال در سال 95 می‌باشد اشاره کرد که این مهم به تنهایی توانسته مقدمه‌ای بر آزادی بسیاری از زندانیان جرائم غیرعمد باشد.

مدیرکل زندان‌های کردستان در پایان یادآور شد: خیرین و نیک اندیشان کردستانی همچنین می‌توانند کمک‌های نقدی خود را با شماره گیری # 7777087 *780* به حساب ستاد دیه کردستان واریز کنند.

captcha