قرآن، محور اصلی برنامه‌های پایتخت جوانان جهان اسلام قرار گیرد/ حواشی را كنار بگذاریم
کد خبر: 3574851
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۵
افشانی:

قرآن، محور اصلی برنامه‌های پایتخت جوانان جهان اسلام قرار گیرد/ حواشی را كنار بگذاریم

گروه اجتماعی: استاندار فارس با یادآوری مشتركات مسلمانان در قرآن، پیامبر(ص) و توحید بر این نكته تأكید کرد كه قرآن یكی از محورهای اصلی برنامه‌های پایتخت جوانان جهان اسلام قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، سیدمحمد علی افشانی، استاندار فارس امروز، 27 بهمن‌ماه در چهارمین نشست هماهنگی «شیراز، پایتخت جوانان جهان اسلام» به برنامه‌های مطرح شده برای این عنوان نیز اشاره كرد و گفت: قطعاً این برنامه‌ها قابل تغییر هستند اما لازم است كه به یكسری موارد توجه شود و باید برگزاری نشست علمی در زمینه توحید و جوانان، انتخاب بهترین كتاب نوشته شده در همین زمینه، برگزاری نشست علمی قرآن و جوانان امروز، خوشنویسی قرآنی در این برنامه‌ها لحاظ شوند.

نشست‌های علمی با موضوع مشتركات مسلمانان و جوان برگزار شوند

وی با تأكید بر اینكه یكی از محورهای اصلی برنامه‌های پایتختی جوانان جهان اسلام باید قرآن باشد، گفت: ما باید جوانان مسلمان را به سمت مشتركات ببریم و این‌ها هم توحید، قرآن و پیامبر(ص) هستند كه هیچ مسلمانی بر روی آن‌ها بحثی ندارد لذا باید نشست علمی درباره پیامبر(ص) و جوانان و نشست‌های یاد شده برگزار شوند.

مجمع نویسندگان جوانان جهان اسلام تشكیل شود

افشانی، تشكیل مجامع نویسندگان جهان اسلام و همچنین مجمع مدیران كارآفرین جوانان جهان اسلام را مورد تأكید قرار داد و افزود: شهرداری شیراز یك المان مربوط به پایتخت جوانان جهان اسلام را طراحی كرده و در یكی از بهترین نقاط شهر شیراز نصب كند.

استاندار فارس در ادامه ضمن ابراز خرسندی از اینكه برای اولین بار یك شهر شیعی به عنوان پایتخت جوانان جهان اسلام انتخاب شده است، گفت: مسلماً شیراز ویژگی‌های لارم را برای انتخاب شدن را داراست.

برای نخستین بار یك شهر شیعی پایتخت جوانان جهان اسلام شده است

وی با تأكید بر اینكه باید قدر اینكه یك شهر شیعی به این عنوان انتخاب شده است را بدانیم، افزود: مراسم افتتاحیه این عنوان در یك سطح عالی و با حضور یكی از وزرای دولت، معاون رئیس جمهور، علمای بزرگ و جمعی از مسئولان سازمان كنفرانس اسلامی و دانشمندان و صاحب‌نظران استان برگزار شد.

یك بی‌دقتی موجب ایجاد حواشی شد

افشانی به حواشی پیش‌آمده در مراسم افتتاحیه نیز اشاره كرد و گفت: شاید یك بی‌دقتی در این مراسم باعث ایجاد حاشیه شد و اگر این بی‌دقتی نبود، كار بسیار خوب پیش می‌رفت چون بعد از سخنرانی من،‌ سخنرانان بعدی بودند و این باعث ایجاد حاشیه شد.

استاندار فارس با یادآوری اینكه علمای شیراز نیز با علاقه خاصی در این جلسه حضور پیدا كرده بودند و حتی شب قبل از آن نیز آیت‌الله سیدعلی اصغر دستغیب، تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) پیام قدردانی صادر كرده بود، افزود:‌ نباید یك جاشیه جزئی یك كار بزرگ را تحت شعاع قرار دهد و باید پرونده این مسئله را ببندیم و از فرصت پیش آمده استفاده كنیم.

وی اظهار كرد: مطمئناً اگر شهری جز شیراز انتخاب می‌شد، باز سئوال می‌شد كه چرا شیراز انتخاب نشده است و شاید چند سال دیگر طول بكشد تا دوباره شهری از ایران انتخاب شود ضمن اینكه باید بپذیریم وقتی می‌گوییم جوان هر كسی از نگرش خود جوان را می‌بیند.

باید با دید باز و در روشنایی جوانان را ببینیم

افشانی با تأكید بر اینكه باید با دید باز و در روشنایی جوانان را ببینیم، گفت: باید جوان را در تمام طیف‌هایی كه هستند مورد خطاب قرار دهیم و این عنوان پایتختی جوانان جهان اسلام برای همه جوانان با دیدگاه‌ها و سلایق مختلف است و با همین نگاه باید برنامه‌های خود را دنبال كنیم و هیچكس نباید به جای اینكه انجام وظیفه كند به دنبال این باشد كه دیگری چه كرده است.

استاندار فارس همچنین بر این نكته تأكید كرد كه تمام دستگاه ها باید ماهانه گزارش فعالیت‌های خود را در این باره ارائه دهند و ادامه داد: حوزه‌های علمیه و آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) نیز باید نقش خود را مشخص كنند و در آن حوزه ایفای نقش كنند و بدون شك من تمام دستگاه‌ها را در این زمینه بازخواست خواهم كرد و بدون هیچ اغماضی كسانی كه كوتاهی كرده‌اند را معرفی می‌كنم.

لزوم استفاده از ظرفیت جوانان در برنامه‌ها

وی با بیان اینكه نباید چنین كاری را محدود كنیم، گفت:‌ دیدگاه هر كسی محترم است اما نباید فكر كند كه حتماً فكر او لحاظ شود و باید دیدگاه‌های هر طیف را مدنظر قرار دهیم ضمن اینكه برای این كار باید جوانان را جذب كنیم و به سمت برنامه‌ها بیاوریم و این هنر است.

افشانی در ادامه دغدغه‌های جوانان امروز را یادآور شد و گفت: دغدغه‌های امروز جوانان ما فرهنگ جهانی، مهاجرت، سبك زندگی، تحصیل، اشتغال، فناوری‌های نوین، زیست مجازی، باورهای ملی و دینی، ابهام نسبت به آینده و غیره است و باید به این دغدغه‌ها توجه كنیم.

استاندار فارس خواستار استفاده از نظرات جوانان در این برنامه شد و گفت: در این صورت است كه می‌توانیم از جوان به عنوان یك سرمایه اجتماعی استفاده مطلوب كنیم.

شیراز باید در برنامه پایتخت جوانان جهان اسلام معرفی شود

وی با تصریح اینكه انتخاب شیراز به عنوان پایتخت جوانان جهان اسلام اهداف مشخصی دارد، یكی از مهم‌ترین اهداف آن را معرفی شهر شیراز دانست و گفت: باید شهر خود را به دنیا معرفی كنیم و بین جوانان جهان اسلام ارتباط ایجاد كنیم ضمن اینكه باید اهداف خود را محدود كنیم و با این اهداف محدود است كه می‌توانیم به یك نتایج ملموس دست یابیم.

تغییر متولی برنامه‌های پایتختی جوانان جهان اسلام

افشانی در ادامه مسئولیت شیراز، پایتخت جوانان جهان اسلام را كه پیش از این به عهده حیدرعلی كامیاب، مدیركل ورزش و جوانان فارس بود، به عهده هادی پژوهش جهرمی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس نهاد و گفت: این یك كار بزرگ است و یك اداره‌كل امكان ندارد كه بتواند آن را به سرمنزل مقصود برساند و باید برای این كار نیز یك دبیرخانه متشكل از كمیته‌های مختلف تشكیل شود و تنها یك دستگاه‌ نمی‌تواند از عهده این دبیرخانه برآید و دستگاه‌های مختلف باید عضو این دبیرخانه باشند.

استاندار فارس همچنین خواستار تشكیل كمیته‌های تخصصی در دبیرخانه پایتخت جوانان جهان اسلام شد و گفت: یكی از دستاوردهای پایتختی جوانان جهان اسلام می‌توانیم انتخاب تعدادی از جوانان به عنوان مدیر قرار دهیم.

وی با تأكید بر اینكه سهم جوانان باید در تولید علم و دانش مشخص شود، گفت: آزادی در شكوفایی استعدادهای جوانان بسیار مؤثر است و باید به این مسئله در برنامه‌های خود توجه كنیم.

افشانی دوباره بر لزوم كنار گذاشتن حاشیه‌ها تأكید كرد و گفت: باید از این فرصت استفاده مطلوب كنیم و در راستای اعتلای اسلام گام برداریم و كاری كنیم كه جوانان كشورمان، در كشور خودمان بمانند و آن را هدف قرار دهند.

استاندار فارس در پایان خواستار استفاده از شبكه‌های مجازی برای معرفی برنامه‌های پایتخت جوانان جهان اسلام شد و گفت: با این كار تمام دنیا از برنامه‌های ما مطلع می‌شوند ضمن اینكه باید به این مسئله توجه كنیم كه پایتختی متعلق به تمام جوانان جهان اسلام است.

captcha