چهلمین دوره مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه برگزار می‌شود
کد خبر: 3574554
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۳

چهلمین دوره مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه برگزار می‌شود

گروه فعالیت‌های قرآنی: چهلمین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، در چهار بخش و 16 رشته برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمد احمدزاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، امروز، 26 بهمن‌ماه در نشست خبری چهلمین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی که در محل این اداره برگزار شد، گفت: چهلمین دوره مسابقات قرآن در چهار بخش و 16 رشته برگزار می‌شود که شامل بخش‌های آوایی انفرادی، معارفی، تواشیح و هم‌خوانی و بخش جنبی می‌شود.
وی با بیان اینکه مهلت ثبت‌نام این مسابقات تا 20 فروردین‌ماه سال آینده است و این مهلت به هیچ وجه تمدید نخواهد شد، ابراز کرد: مرحله شهرستانی این مسابقه در بازه زمانی 20 فروردین‌ماه تا 31 اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود؛ همچنین آزمون معارف مرحله شهرستانی به صورت متمرکز و همزمان با کل کشور در روز پنجشنبه 28 اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود که این تاریخ قابل تغییر نیست.
وی به رشته‌های بخش آوایی اشاره و عنوان کرد: در بخش آوایی انفرادی رشته‌های حفظ 5، 10، 20 جزء و حفظ کل ، قرائت تحقیق و ترتیل و اذان و دعاخوانی گنجانده شده است، علاوه بر این در بخش معارفی نیز حفظ موضوعی قرآن کریم، حفظ و معارف احادیث و تفسیر قرآن و در بخش تواشیح و همخوانی نیز رشته همسرایی و همخوانی برای شرکت‌کنندگان در نظر گرفته شده است.
حجت‌الاسلام احمدزاده ابراز کرد: همچنین در بخش جنبی جشنواره نیز انشاء انفرادی، آثار کوتاه رسانه‌ای، همسرایی دو یا چند زبانه و مقطع‌خوانی قرآن کریم برای شرکت‌ کنندگان دیده شده است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی تصریح کرد: شرکت‌کنندگان مجاز به شرکت در یک رشته از هر بخش هستند، یعنی هر شخص می‌تواند در یک رشته از بخش آوایی‌انفرادی، یک رشته از بخش معارفی، همسرایی و همخوانی قرآن کریم و یکی از رشته‌های بخش جنبی جشنواره شرکت کند، علاوه بر این، زمان آزمون معارف مرحله استانی 12 مردادماه سال آینده است.
وی با بیان اینکه مرحله استانی رشته‌های بخش آوایی انفرادی در روزهای 13، 14 و 15 مردادماه سال آینده برگزار می‌شود و زمان ارسال آثار بخش جنبی جشنواره از اول تا 31 تیرماه است، اظهار کرد: مرحله کشوری مسابقات از 11 تا 26 شهریورماه سال در ارومیه برگزار می‌شود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی عنوان کرد: سهمیه اعزام به مرحله کشوری استان‌ها نیز قبل از مسابقات کشوری ابلاغ می‌شود ولی در این دوره از مسابقات، 13 نفر از استان به صورت مستقیم ـ یعنی خارج از سهمیه استان ـ به مرحله کشوری راه می‌یابند.
وی با اشاره به اینکه در این دوره رشته‌های حفظ موضوعی قرآن‌ کریم، حفظ معارف و احادیث، مقطع‌‌خوانی‌ گروهی قرآن کریم، هم‌سرایی دو یا چند زبانه، آثار کوتاه رسانه‌ای و انشاء انفرادی اضافه و رشته ابتهال حذف شده است، گفت: منبع رشته دعاخوانی در مرحله شهرستانی، دعای افتتاح بر اساس کتاب مفاتیح نوین است، همچنین شرکت‌کنندگان در هر مرحله از مسابقات حق داوری در این مسابقات حتی در شهرستان‌های دیگر را ندارند، این امر شامل افرادی که از معافیت در برخی مراحل برخوردارند، نیز می‌شود.
حجت‌الاسلام احمدزاده ادامه داد: مرحله استانی سی و نهمین دوره مسابقات قرآن کریم در روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه 16، 17 و 18 مردادماه  سال جاری در شهرستان تربت حیدریه برگزار شد که از بین افراد شرکت کننده، 34 برادر و 33 خواهر به مرحله کشوری راه یافتند.
وی با بیان اینکه آزمون سراسری مرحله پنجم طرح تربیت حافظان قرآن کریم نیز در دو بخش ترتیبی و موضوعی برگزار می‌شود، ابراز کرد: در بخش ترتیبی در هشت رشته، حفظ جزء 30، حفظ اجزاء یک و 30، حفظ اجزاء یک، دو و 30، حفظ پنج جزء، حفظ 10 جزء، حفظ 15 جزء، حفظ 20 جزء و حفظ کل قرآن کریم و بخش موضوعی نیز در سه رشته حفظ 150 موضوع، حفظ 300 موضوع، حفظ 120 موضوع (مسافران آسمان) برگزار می‌شود که آزمون شفاهی رشته‌های ترتیبی از 17 24 بهمن‌ماه توسط 48 ممتحن به صورت متمرکز برگزار می‌شود.
حجت‌الاسلام احمدزاده با بیان اینکه آزمون کتبی همه رشته‌های موضوعی و ترتیبی در روز پنجشنبه 28 بهمن‌ماه سال جاری رأس ساعت 9 صبح به صورت همزمان با کل کشور در 40 پایگاه استان برگزار می‌شود، اظهار کرد: نتایج آزمون 15 اسفندماه اعلام و مهلت تجدیدنظر خواهی در نمره کتبی 20 اسفند است.
وی بیان کرد: 22 هزار نفر در مرحله پنجم طرح تربیت حافظان قرآن کریم ثبت‌نام کردند که بیش از 12 هزار نفر در آزمون‌ پایانی در سطح استان شرکت می‌کنند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به اینکه آزمون مشهد با سه هزار نفر شرکت‌کننده در پایانه معراج مشهد برگزار می‌شود، ادامه داد: همچنین این مسابقات، غیر دانش‌آموزی برگزار می‌شود، یعنی افرادی که زیر 18 سال سن دارند ولی طلبه و یا جذب بازار کار و یا دانش‌آموز نیستند، می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند. همچنین دانش‌آموزان بالای 18 سال نمی‌توانند در این مسابقات حضور یابند بلکه باید در مسابقات دانش‌آموزی شرکت کنند.
حجت‌الاسلام احمدزاده گفت: فرآیند ثبت‌نام از طریق مراجعه به سایت رسمی مسابقات قرآن کریم، مراجعه حضوری و یا تماس تلفنی با ادارات اوقاف و امور خیریه شهرستان‌ها انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه بهترین شیوه ثبت‌نام مراجعه به پایگاه اینترنتی مسابقات قرآن است، ابراز کرد: ثبت‌نام از طریق پایگاه اینترنتی مسابقات این مزیت را دارد که هنگام انتخاب هر رشته توضیحات ضروری و نکات آیین‌‌نامه‌ای آن رشته قابل مشاهده است.
captcha