کار فرهنگی ـ قرآنی بودجه نمی‌خواهد/ انگیزه و خلاقیت؛ لازمه این کار
کد خبر: 3572711
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳

کار فرهنگی ـ قرآنی بودجه نمی‌خواهد/ انگیزه و خلاقیت؛ لازمه این کار

گروه فعالیت‌های قرآنی: یک مشاور و روانشناس ابراز کرد: کار فرهنگی ـ‌ قرآنی بودجه نیاز ندارد، بلکه انگیزه و خلاقیت می‌خواهد تا نیاز جدید و به‌روز جامعه را پیدا کرده و در همین راستا محصولی جدید تدارک ببینیم، در این صورت مردم خود راغب به صرف هزینه و سرمایه‌گذاری می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، سیدمجتبی حورایی، مشاور و روانشناس در نشست آموزشی «توسعه مدیریت فرهنگی و قرآنی» که 21، بهمن‌ماه برگزار شد با اشاره به 10 پیش نیاز بسیار مهم و ضروری برای موفقیت در مدیریت فرهنگی، گفت: تغییر دیدگاه و نگرش در هر کاری، عشق و علاقه، تعهد صددرصدی، هدف و برنامه، سختکوشی و پشتکار، شجاعت و شهامت، گفت‌وگوی درونی مثبت، معاشرت با افراد موفق، نظم و انضباط و صبر و بردباری از جمله این موارد است.
حورایی در تکمیل توضیح این 10 مورد ابراز کرد: در انجام هر کاری باید باور داشته باشیم، زیرا باور ما این است که اگر یک نفر را تغییر دهیم، گویی همه بشریت را تغییر داده‌ایم.
وی تصریح کرد: دو باور و دیدگاه مثبت و منفی در مورد کار فرهنگی وجود دارد، گفت: در دیدگاه مثبت باید از توصیه‌ها و سخنان ائمه(ع) و قرآن استفاده کنیم تا مردم و اهداف جامعه در راستای خداوند قرار گیرد، همچنین اگر کسی هم از این فضا دور است جذب این فضا شود تا در نهایت ارتباط مردم با خدا را تقویت کنیم.
خلاقیت؛ لازمه کار فرهنگی
این مشاور با بیان اینکه کار فرهنگی نیاز به خلاقیت، تدبر، هنرمندی، اتاق فکر و وقت‌ گذاشتن دارد، ابراز کرد: 85 درصد موفقیت نتیجه انگیزه و عشق و هیجان است و 15 درصد باقی مانده نیز مهارت و توانایی داشتن است.
وی با بیان اینکه ما باور داریم که اگر در مسیر هدفمان نتیجه هم نگرفتیم، خداوند پاداش می‌دهد، اظهار کرد: در انجام کار فرهنگی دلسردشدن، نبود بودجه، حمایت نکردن مسئولان، نبودن خیّر، عدم موافقت با درخواست و نامه نباید مانع انجام کار باشد و معنا ندارد.
داشتن برنامه و هدف روزانه
این روانشناس با بیان اینکه صرف انجام کارهای روزانه انسان را به موفقیت نمی‌رساند، ادامه داد: برای هر روز خود برنامه و هدف مشخص نوشته شده داشته باشید.
حورایی با بیان اینکه موفقیت، یعنی خروج از منطقه امن، ابراز کرد: جرأت کنید و یک فرم و مدل جدید از کار و اقدام فرهنگی را با رعایت چهارچوب‌ها و براساس خواست الهی انجام دهید، زیرا انجام کار فرهنگی متفاوت، جدید و خلاق، دل نترس می‌خواهد.
وی با بیان اینکه 80 درصد موانع موفقیت، درونی است، اضافه کرد: بیشتر مردم فکر می‌کنند در مسیر انجام یک کار دو حالت بیشتر وجود ندارد یا موفق می‌شنود و یا شکست می‌خورند، در صورتی که اینگونه نیست و افراد موفق دقیقا می‌دانند که چه می‌خواهند و لذا هر چه شکست می‌خورند دوباره تلاش کرده و با تغییر مسیر در نهایت به نتیجه می‌رسند.
کار فرهنگی ـ قرآنی بودجه نمی خواهد/ انگیزه و خلاقیت؛ لازمه این کار
شکست را داخل هویت سازمانی خود نیاورید
حورایی خطاب به مدیران قرآنی و فرهنگی و با بیان اینکه شکست را داخل هویت سازمانی خود نیاورید، افزود: یک مجموعه کوچک با ایده دادن و خلاقیت می‌تواند، کاری کند که دنیا را تکان دهد.  
خود را در محاصره انسان‌های‌ موفق قرار دهید
این روانشناس ادامه داد: با کسانی که انگیزه‌های عالی و همت‌های بالا دارند، همنشین باشید و خود را در محاصره آدم‌های موفق، پرشور و پرهیجان قرار دهید تا این هیجان نیز به شما منتقل شود.
حورایی صبر و بردباری را در زندگی رکن دانست و تصریح کرد: به دنبال به نتیجه رسیدن سریع نباشید، چون سرد می‌شوید، البته در مسیر رسیدن به موفقیت، افراد و شرایطی وجود دارند که موافق میل ما نیستند.
چهار ویژگی یک مدیر فرهنگی موفق
این مشاور به چهار ویژگی یک مدیر فرهنگی موفق اشاره کرد و گفت: داشتن روحیه رهبری، طراحی سیستم‌ها و فرایندها، تعیین چشم‌انداز، نظام ارزشی و انگیزه بخشیدن به کارکنان از جمله این موارد به شمار می‌رود.
این روانشناس در مورد تفاوت روحیه رهبری با روحیه کارمندی نیز عنوان کرد: مدیریت شدن، انداختن تقصیر به گردن دیگران، شکست را فاجعه دانستن، رفع و رجوع کردن، گفتن به من چه؟!، قرار داشتن در امنیت و آسایش و به گذشته توجه کردن از جمله ویژگی‌های روحیه کارمندی است.
وی همچنین در مورد ویژگی‌های افراد دارای روحیه رهبری نیز ابراز کرد: مدیریت کردن، پذیرش صددرصدی مسئولیت شکست، شکست را عامل توانمندی دانستن، به دنبال ریشه‌یابی و راه حل بودند، مسئول، پیگیر و مصمم، استقبال از شرایط سخت و بلاخره آینده‌نگر بودن و دیدن افق‌های پیش‌رو نمونه‌ای از این ویژگی‌هاست.
گام‌های موفقیت در کار فرهنگی
حورایی در ادامه به گام‌های موفقیت در کار فرهنگی اشاره کرد و گفت: پیدا کردن نیاز جدید متناسب با گرایش امروز جامعه، تدارک محصولی جدید، طراحی سیستم، مشخص کردن فرایندها، 10 درصد بهتر از دیگران بودن و بازاریابی و ارائه از جمله این موارد به شمار می‌رود.
کار فرهنگی ـ قرآنی بودجه نمی خواهد/ انگیزه و خلاقیت؛ لازمه این کار
کار فرهنگی پول نمی‌خواهند
وی تصریح کرد: از آن جهت که ‌در کار فرهنگی نیازی را برطرف می‌کنیم، مردم خودشان راغب می‌شوند و لذا کار فرهنگی پول نمی‌خواهد بلکه در ایران از این راه می‌توان حتی ایجاد درآمد هم کرد، چون می‌خواهیم از ادبیات قرآن و اهل بیت(ع) مطالب را برداریم و براساس نیاز و متناسب با نسل امروز بیان کنیم.
یادآور می‌شود، نشست آموزشی «توسعه مدیریت فرهنگی و قرآنی»، به همت اداره آموزش و معاونت قرآن و عترت فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و با همکاری مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت راه روشن در راستای ارتقاء سطح مدیریت قرآنی ـ فرهنگی مدیران مؤسسات قرآنی، فرهنگی و هنری مشهد برگزار شد.
captcha