بخش خصوصی باید در پروژه‌ها نقش اصلی ایفا كند نه بخش دولتی
کد خبر: 3566961
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۲
افشانی:

بخش خصوصی باید در پروژه‌ها نقش اصلی ایفا كند نه بخش دولتی

گروه اجتماعی: استاندار فارس با تأكید بر اینكه باید دانشگاه را به عنوان محور اصلی در تعریف پروژه‌های مناسب ببینم و به عنوان مدیران دولتی حمایت کنیم، گفت: بخش خصوصی ما باید نقش اصلی را در اینجا بازی کند نه بخش دولتی. دولت در اینجا فقط تسهیل کننده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری فارس، سید محمد علی افشانی، استاندار فارس امروز، 6 بهمن در آیین امضای تفاهم‌نامه ایجاد منطقه ویژه فناوری صنعت گاز و نفت فارس در شیراز گفت: در تعریف توسعه پایدار گفته می‌شود که توسعه پایدار عبارت از این است که به نیازهای امروز پاسخ داده شود بدون فدا کردن حقوق نسل‌های آینده و چون در بسیاری از زمینه‌ها به دانش بشری کم توجهی کرده‌ایم، حقوق نسل‌های آینده را نیز به اتمام رساند‌ه‌ایم که از آن جمله می‌توان به آب اشاره کرد که امروز به یک دغدغه برای ما تبدیل شده است.

وی، با اشاره به توان و ظرفیت بالا و مناسب فارس خصوصاً در تامین و تربیت نیروی انسانی و برخورداری از دانشگاه‌های معتبر گفت: دانشگاه شیراز با سطح علمی و ساختار دانشگاهی که داشته و دارد، در تربیت نیروی انسانی به عنوان یک قطب علمی خصوصاً در منطقه جنوبی کشور مطرح است.
افشانی ادامه داد: سایر دانشگاه‌های استان نیز چون متأثر از این دانشگاه پایه‌گذاری شده‌اند به همین دلیل دارای شرایط مطلوبی هستند و در مقایسه با دانشگاه‌های مشابه خودشان دست بالا را دارند.
استاندار فارس، خودباوری را لازمه توسعه و یک اصل دانست و افزود: اما اینکه خود را بیش از آنچه هستیم تصور کنیم نیز خود عاملی خواهد شد که گام‌های بعدی را برنداریم.
وی گفت: کمال علمی این است که ما نتیجه آن را در بازار ببینیم، یعنی در واقع کارآفرینی و اینکه در بندهای مختلف اقتصاد مقاومتی بر روی دانش بنیان بودن، صادراتی بودن و تکیه بر داشته‌های خویش و استفاده از فناوری روز دانش بشری هم تأکید شده که حاصل آن این می‌شود که محصولی وارد بازار شود و سهمی از بازار داخلی و بیرونی را به دست آوریم که این حاصل کار صاحبان دانش می شود.
استاندار فارس با بیان اینكه اگر صاحبان ثروت، قدرت و فکر و دانش در کنار هم قرار گیرند کشور ساخته خواهد شد، گفت: به نظر می‌رسد که ما به لحاظ دانش و تکنولوژی هنوز در سطحی نیستیم که این تصور ایجاد شود که از دانش و تکنولوژی دنیای بیرون بی‌نیاز هستیم و هنوز به آن بسیار نیازمندیم و باید آن را به دست بیاوریم و در کشور با داشته‌هایی که داریم محصولات خود را به گونه‌ای تولید کنیم که در بازار دست بالا را داشته باشیم.
وی اظهار کرد: همه ما باید دانشگاه را به عنوان محور اصلی در تعریف پروژه‌های مناسب ببینم و به عنوان مدیران دولتی حمایت کنیم. بخش خصوصی ما باید نقش اصلی را در اینجا بازی کند نه بخش دولتی. دولت در اینجا فقط تسهیل کننده است و بخش خصوصی ما هم تا به دولت و چاه‌های نفت متکی است تحولی در آن ایجاد نمی‌شود.
استاندار فارس با اشاره به نخستین حضورش در دانشگاه شیراز در مقام استانداری فارس گفت: در آن حضور این خواسته را مطرح کردم که مرکز کارآفرینی دانشگاه شیراز به گونه‌ای راه‌اندازی شود که مانند دانشگاه صنعتی شریف باشد.
وی افزود: اگر امروز و به رغم تمام تأکیدها و تکرارها، باز مسئله ارتباط بین دانشگاه و صنعت مطرح می‌شود علتش به ضعف 2 طرف باز می‌گردد چرا که نه صنعت ما به این باور رسیده که باید از دانش استاد دانشگاه استفاده کند و نه استاد دانشگاه از کلاس دانشگاه به صنعت رفته و به حوزه صنعت تفهیم کرد که من باید کنار شما باشم تا موفق شوید.
افشانی اضافه کرد: امروز مهم‌ترین ابزار دانش دسترسی به اطلاعات از طریق شبکه‌های اینترنت است، اگر سرعت ما با دنیا برابری می‌کند به این معناست که ما می‌توانیم با آنها قدم برداریم و به هر میزان که این سرعت فاصله آن کمتر است به همان میزان ما عقب می‌افتیم چرا که زمینه اصلی برای رسیدن به دانش بشری روز این است که بتوانی سریع‌تر از رقیب کلیک کنید و سرعتت به اندازه سرعت رقیب باشد.
استاندار فارس گفت:‌ باید ضعف‌های خود را شناسایی و رفع کنیم و نقاط قوت را نیز بیشتر تقویت کنیم تا با ابزار علم روز بتوانیم در کشور بگوییم که ما دیگر متکی به مخازن نفت نیستیم بلکه متکی به مغزهای انسانی هستیم و به جای اینکه برای رسیدن به نفت حفاری کنیم از دانش این مغزها استفاده می‌کنیم.

captcha