بالاترین درجه سخاوت،‌ ایثارگری است/ تبلور سرمایه عظیم اجتماعی در حادثه پلاسكو
کد خبر: 3566763
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۸
آیت‌الله كلانتری:

بالاترین درجه سخاوت،‌ ایثارگری است/ تبلور سرمایه عظیم اجتماعی در حادثه پلاسكو

گروه اجتماعی: نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری ایثار را بالاترین درجه سخاوت دانست و گفت:‌ تمام شهدای ما در بالاترین مرتبه ایثارگری قرار دارند و نمونه بسیار واضح این نوع ایثارگری نیز اخیراً در جریان حادثه پلاسكو مشاهده كردیم كه از این بالاتر سراغ نداریم.

آیت‌الله علی‌اكبر كلانتری، نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، با تأكید بر اینكه حادثه پلاسكو تبلور فرهنگ ایثار و مقاومت آتش‌نشانان جانفشان بود، گفت: ایثار و ایثارگری یكی از فضائل اخلاقی است كه هم در آیات شریفه قرآن و هم در آموزه‌های پیامبر و خاندان پیامبر(ص) مورد تأكید فراوان است.

وی با بیان اینكه ایثارگری یكی از مباحث مربوط به سخاوت است، افزود: در آموزه‌های دینی به كسی سخاوتمند می‌گویندكه برای بخشش اموال خود به دیگران مضایقه ندارد و بسیار راحت آن را انجام می‌دهد كه در نقطه مقابل بخل قرار دارد و كسی سخاوتمند است كه بخیل نباشد.

آیت‌الله كلانتری با یادآوری اینكه سخاوت دارای درجاتی است، گفت: بالاترین درجه سخاوت ایثارگری است و ایثارگری نیز بر دو قسم است یكی ایثارگری مالی و دیگری جانی كه منظور از آن ایثارگری جانی آن است كه انسان جان خود را در راه ارزش‌ها و آرمان‌هایی كه دارد تقدیم كند.

تمام شهدا در بالاترین مرتبه ایثارگری قرار دارند

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأكید بر اینكه شهدای ما اعم از شهدای دفاع مقدس، شهدای انقلاب و شهدای بعد از آن همگی در بالاترین مرتبه ایثارگری قرار دارند، گفت:‌ نمونه بسیار واضح این نوع ایثارگری نیز اخیراً در جریان حادثه پلاسكو مشاهده كردیم كه از این بالاتر سراغ نداریم و در آن عده‌ای جوان كه همگی خبره و نیروهای نخبه آتش نشانی بودند، برای حفظ جان هم نوعان و هم وطنان خود جان خود را در طبق اخلاص نهادند.

در هیچ مكتبی، این‌چنین ایثارگری‌های جانانه وجود ندارد

وی اظهار كرد: جهانیان بر روی این قضیه فكر كنند كه در هیچ دین و آیینی ما با چنین صحنه‌هایی برخورد نمی كنیم و ایثارگری به این معنا بسیار ارزشمند و قیمتی است كه باید برای همه ما درس اخلاق و جوانمردی داشته باشند و ای كاش مسئولان و اقشار مختلف جامعه از این وقایع درس بگیرند و آن را سرمشق امور خود قرار دهند و بدانند كه در دنیای تاریك امروز هم جوانانی پیدا می‌شوند كه ایثارگری می‌كنند و برای ملت افتخار می‌آفرینند.

آرمان‌‌خواهی، بالاترین سرمایه اجتماعی است

آیت‌الله كلانتری، جانفشانی آتش‌نشانان را در حادثه پلاسكو یكی از مهم‌ترین سرمایه‌های اجتماعی برشمرد و گفت: سرمایه در ذهن بسیاری مادی است در حالی كه بالاترین سرمایه اجتماعی آرمان‌خواهی و ارزش خواهی‌هایی است كه در میان اقشار جامعه وجود دارد و این بهترین سرمایه و ماندگار است و می‌تواند محور و سرمشق باشد.

عمیق‌ترین مراتب سرمایه ایثارگری در مكتب اهل بیت(ع) وجود دارد

وی، چنین فرهنگی را یك گنجینه معنوی دانست كه در میان هر ملتی وجود ندارد و تنها ویژه افرادی است كه عمیقاً معتقد به ارزش‌ها و خوبی‌های اسلام عزیز و مكتب اهل بیت(ع) و تشیع باشند، یعنی اگر در همه ادیان نگاه كنیم مشاهده می‌كنیم كه عالی‌ترین و عمیق‌ترین مراتب چنین سرمایه اجتماعی در میان پیروان مذهب اهل بیت(ع) و دین ناب اسلام قابل مشاهده است.

captcha