حفظ قرآن و همت حضور در مدرسه شبانه‌روزی ثامن‌الحجج(ع) بیت‌الاحزان
کد خبر: 3555480
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۵

حفظ قرآن و همت حضور در مدرسه شبانه‌روزی ثامن‌الحجج(ع) بیت‌الاحزان

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدرسه شبانه‌روزی ثامن‌الحجج(ع) مشهد وابسته به مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س)، در همجواری روستای سرآسیاب شهرستان چناران به تربیت حافظان قرآن در قالب دوره آموزشی یکساله حفظ مشغول است تا نوجوانان و جوانان، زیباترین ندای هستی و آسمانی‌ترین کلام را فرا گیرند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، مسیر حرکتمان را در یک روز زمستانی در حالی که برف سراسر جاده را پوشانده بود از مشهد به سمت جاده چناران آغاز کردیم تا در این مسیر به مدرسه شبانه‌روزی ثامن‌الحجج(ع) وابسته به مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س)، برسیم. مدرسه‌ای که سال 1394 در منطقه رضویه مشهد فعالیت خود را آغاز کرده است و کار آموزش حفظ یکساله قرآن کریم را در جوار امام‌زاده عبدالله‌ابن‌ موسی‌ابن جعفر(ع) روستای سرآسیاب شهرستان چناران پیگیری می‌کند.
معرفی فعالیت‌ مدرسه شبانه‌روزی ثامن‌الحجج(ع) در عرصه حفظ قرآن
حدود ساعت 10 صبح به نزدیکی محل مورد نظر رسیدیم. تابلوی راهنمایی در جاده نصب شده بود که مکان مدرسه را به خوبی نشان می‌داد. کمی که جلوتر رفتیم در جوار امامزاده روستای سرآسیاب تابلوی مدرسه شبانه‌روزی حفظ خودنمایی می‌کرد.
وارد امام‌زاده شدیم. نوجوانان و جوانان پسر به شدت مشغول قرائت و حفظ قرآن کریم بودند. در ابتدا گشت و گذاری در مجموعه داشتیم و از نزدیک با مشتاقان فراگیری و حفظ قرآن همراه شدیم. اینجا زمزمه‌ها و نجواهای کلام وحی از هر گوشه‌ای به گوش می‌رسد. این عاشقان به قرآن دور هم جمع شده‌اند تا زیباترین ندای هستی و آسمانی‌ترین کلام را فرا بگیرند و به خاطر بسپارند، تا این حرکت، مقدمه‌ای برای آغاز عمل به آنچه که پروردگارمان گفته است، باشد.
همت این نوجوانان و جوانان قرآنی که باید یک سال شغل و تحصیل خود را رها کرده تا در زمینه حفظ یک‌ساله قرآن به پیشرفت چشم‌گیری دست یابند، ستودنی است. چیزی به جزء علاقه و اهمیت دادن به موضوع حفظ کلام خدا نمی‌تواند این افراد را با این شرایط که در نگاه اول خیلی سخت است برای حفظ قرآن، دور هم جمع کند.       
در ادامه از این حافظان قرآن سراغ مدیر مدرسه را گرفتیم تا با او به گفت‌وگو بنشینیم.
محمد مروج‌کاشانی، مدیر مدرسه شبانه‌روزی حفظ قرآن ثامن‌الحجج(ع) خراسان رضوی وابسته به مؤسسه فرهنگی ـ قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) در زمینه فعالیت این مرکز، گفت: کار مؤسسه بیت‌الاحزان از سال 1375 آغاز شد و پس از پنج‌ سال فعالیت در عرصه حفظ و تشکیل دوره‌های آموزشی مختلف، موضوع حفظ قرآن در قالب طرح‌های یکساله مدارس شبانه‌روزی کلید خورد.
پرورش سالیانه حدود 300 حافظ در مدارس شبانه‌روزی
وی بیان کرد: پس از آن تا به امروز، 10 مدرسه شبانه‌روزی در سطح کشور راه‌اندازی شده که سه مدرسه به آموزش بانوان اختصاص یافته است و به طور کلی از مجموع این 10 مدرسه شبانه‌روزی، هر ساله حدود 300 حافظ کل قرآن فارغ‌التحصیل می‌شوند.
معرفی فعالیت‌ مدرسه شبانه‌روزی ثامن‌الحجج(ع) در عرصه حفظ قرآن
وی با اشاره به فعالیت خود در عرصه حفظ قرآن و آشنایی با این مرکز، ادامه داد: به جهت علاقه‌مندی به حفظ قرآن کریم و بعد از گذراندن دوره‌های تلاوت، در دوره حفظ قرآن در مشهد شرکت کردم که در این دوره یکساله حفظ، حدود 38 صفحه از قرآن کریم را فرا گرفتم و این حجم کم از محفوظات و مشغله‌ کاری، فعالیت را برایم سخت‌تر می‌کرد، لذا به سمت حفظ در دوره‌هایی با محتوای بیشتر کشانده و با مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) در شهرستان استهبان آشنا شدم و در دوره یکساله این مؤسسه حضور یافتم.
معرفی فعالیت‌ مدرسه شبانه‌روزی ثامن‌الحجج(ع) در عرصه حفظ قرآن
مروج‌کاشانی با اشاره به اینکه پس از اتمام حفظ در این مؤسسه به فکر یک فعالیت این چنینی در عرصه حفظ برای محل سکونت خود افتادم، افزود: سال گذشته، کار مدرسه شبانه‌روزی ثامن‌الحجج(ع) را با همکاری یک مدرسه از آمورزش و پرورش منطقه رضویه مشهد آغاز کردیم و در پایان سال اول، تعداد 25 حافظ قرآن از ملیت‌های مختلف تحویل جامعه قرآنی شدند.
وی با اشاره به اینکه مدرسه شبانه‌روزی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) شعبه خراسان رضوی، هفتمین مدرسه شبانه‌روزی تأسیس شده از مجموعه بیت‌الاحزان است، اضافه کرد: پس از یکسال فعالیت در منطقه رضویه و با همکاری اداره اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، ادامه فعالیت حفظ این مدرسه را در روستای سرآسیاب شهرستان چناران پیگیری کرده و در جوار امامزاده عبدالله‌ابن‌ موسی‌ابن‌جعفر(ع) مدرسه جدید را راه‌اندازی کردیم.
معرفی فعالیت‌ مدرسه شبانه‌روزی ثامن‌الحجج(ع) در عرصه حفظ قرآن
تأسیس مدرسه حفظ برای بانوان و تفکیک قرآن‌آموزان آقا برای سال بعد
مروج‌کاشانی با اشاره به گسترش همراه با کیفیت فعالیت مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س)، ادامه داد: برنامه گسترش فعالیت ما برای سال تحفیظی آینده، تأسیس یک مدرسه نیم‌روزی ویژه بانوان در حاشیه شهر مشهد است که با همکاری جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، بنیاد خاتم‌الاوصیا(ع) و شهرداری مشهد راه‌اندازی خواهد شد و از ساعت هفت صبح تا هفت شب در زمینه حفظ قرآن فعالیت می‌کند.
وی با اشاره به دیگر فعالیت گسترشی این مؤسسه در سال آینده و با بیان اینکه در حال حاضر مخاطبان این مرکز در رده سنی 14 تا 22 سال هستند، عنوان کرد: قصد داریم تا نیمی از فعالیت خود در بخش حفظ یکساله آقایان که شامل سنین 14 تا 17 است را در شهر مشهد و در یک مدرسه جداگانه ادامه دهیم و آموزش حفظ بخش دوم آقایان که شامل سنین 17 تا 22 سال می‌شود، در همین مکان خواهد بود، البته با توجه به وقف هفت هزار متر زمین در همین مکان، کار ساخت مدرسه اصلی و 200 نفره را با همکاری نهادهای متولی در عرصه قرآن پیگیری خواهیم کرد.
معرفی فعالیت‌ مدرسه شبانه‌روزی ثامن‌الحجج(ع) در عرصه حفظ قرآن
فعالیت برون‌مرزی و ایجاد مدرسه در حرم امام حسین(ع)
مروج‌کاشانی با اشاره به نگاه و راهبرد مؤسسه نسبت به فعالیت‌های قرآنی برون‌مرزی، اضافه کرد: یک طرح در راستای گسترش‌ فعالیت مدارس شبانه‌روزی با مشارکت خیران در قاره آفریقا را در دست بررسی داریم که پس از تصمیم‌گیری‌های لازم و فراهم شدن زمینه فعالیت در این عرصه گام برمی‌داریم.
مدیر مدرسه شبانه‌روزی حفظ قرآن ثامن‌الحجج(ع) خراسان رضوی اضافه کرد: همچنین طرح دیگری با همکاری معاونت فرهنگی آستان حسینی(ع) در دست بررسی است که پس از طی مراحل مقدماتی به ایجاد یک مدرسه حفظ در حرم مطهر اباعبدالله(ع) خواهد انجامید.
در ادامه به گفت‌وگو با دو مخاطب حاضر در دوره یکساله حفظ مدرسه شبانه‌روزی ثامن‌الحجج(ع) وابسته به مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) پرداختیم تا از چگونگی برنامه حفظ این مؤسسه اطلاعات بیشتری به دست‌ آوریم.
معرفی فعالیت‌ مدرسه شبانه‌روزی ثامن‌الحجج(ع) در عرصه حفظ قرآن
مرتضی قربانی در این باره به خبرنگار ایکنا، گفت: از 18 تیرماه سال جاری دوره آموزشی در مؤسسه بیت‌الحزان حضرت زهرا(س) آغاز شد که در این مرحله حفظ سوره احزاب از جزء 22 قرآن در قالب یک دوره آزمایشی کوتاه‌مدت مدنظر بود و هر روز نیمی از یک صفحه قرآن به عنوان تکلیف حفظ در نظر گرفته می‌شد.
این حافظ قرآن اضافه کرد: پس از این دوره که حدود دو و نیم جزء از قرآن را حفظ کردیم، آزمون ارزشیابی دوره آزمایشی برگزار شد و در آن 30 نفر قرآن‌آموز برای دوره یکساله انتخاب شدند و از شهریورماه دوره اصلی آموزش با ادامه محفوظات قبلی پیگیری شد و در حال حاضر هم ادامه دارد.
برنامه آموزشی مدرسه شبانه‌روزی
قربانی ابراز کرد: برنامه کلاس‌های آموزشی از شنبه تا چهارشنبه است و هر روز پس از نماز صبح و قرائت دعا و مناجات صبحگاهی، برنامه شرکت در کلاس‌ها شروع می‌شود. قرآن‌آموزان به سه گروه تقسیم شده و به ترتیب در دو کلاس آموزش و حفظ تکلیف حاضر می‌شوند، گروه اول در کلاس حفظ تکلیف شرکت می‌کند و پس از آن گروه در کلاس بعدی حاضر شده و به اندازه دو صفحه از قرآن را که تکلیف آموزشی هر نفر است، فرا می‌گیرد.
معرفی فعالیت‌ مدرسه شبانه‌روزی ثامن‌الحجج(ع) در عرصه حفظ قرآن
وی افزود: در ادامه و پس از صرف صبحانه، کلاس تحویل محفوظات 10 درس گذشته برگزار می‌شود که سه گروه تقسیم‌بندی شده به ترتیب محفوظات خود که شامل 20 صفحه از آموخته‌های اخیر است را در این کلاس ارائه می‌کنند. پس از این کلاس، 15 دقیقه استراحت داده می‌شود، سپس کلاس حفظ دوره جدید تشکیل می‌شود که در این کلاس، محفوظاتی که در برنامه فردا تکلیف محسوب می‌شود، پس از آموزش، ارائه ابتدایی خواهد شد و پس از آن تا نماز ظهر زمان استراحت است.
مصطفی قربانی، دیگر قرآن‌آموز این مؤسسه نیز گفت: بعدازظهر هم از ساعت 13:30 برنامه استماع تلاوت برگزار می‌شود که محتوای آن دو صفحه تکلیف همان روز و دو صفحه تکلیف فردای آن روز را همه به صورت همزمان استماع کرده و آمادگی لازم برای ارائه مطلوب محفوظات صورت می‌گیرد و پس از آن ساعات مطالعه شخصی آغاز خواهد شد که به تثبیت محفوظات گذشته و یا حفظ تکالیف روز بعد اختصاص می‌یابد.
معرفی فعالیت‌ مدرسه شبانه‌روزی ثامن‌الحجج(ع) در عرصه حفظ قرآن
وی ادامه داد: پس از مطالعه شخصی، دو کلاس ارائه محفوظات مانند برنامه صبح اجرا می‌شود و در آن هر قرآن‌آموز آموخته‌های خود را به لحاظ کمی و کیفی به استاد حفظ و تجوید ارائه می‌کند و نمره خود را که در سه سطح تقسیم شده است، دریافت می‌کند و بعد از این کلاس‌ها به مدت یک ساعت زمان ورزش در نظر گرفته شده است.
قربانی گفت: پس از اقامه نماز مغرب و عشاء و صرف شام، به مدت یک ساعت کلاس تفسیر در قالب آیات حفظ شده همان روز برگزار می‌شود و بعد از آن به مدت دو ساعت مرور محفوظات در نظر گرفته شده که پس از این زمان مشخص نیز وقت استراحت شامگاهی است و بدین ترتیب برنامه یک روز حفظ قرآن در مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) پایان می‌یابد.
این حافظ قرآن اظهار کرد: پنجشنبه و جمعه هر هفته نیز به زمان استراحت و اردوی تفریحی اختصاص یافته است، البته اگر قرآن‌آموزی از برنامه هفتگی مجموعه عقب بماند با تشخیص اساتید و مسؤل آموزش، برنامه جبرانی خود را در این دو روز پیگیری خواهد کرد.
مصاحبه را به پایان برده و از بچه‌‌های مرکز جدا می‌شویم. در مسیر بازگشت به کسانی که چنین اقداماتی را در راستای قرآن انجام داده‌اند، فکر می‌کنم و همت مردان و زنانی که چنین مراکزی را برای یادگیری قرآن، این کتاب زندگی و حفظ آن به عنوان بهترین نوای ملکوتی و دلنشین راه‌اندازی کردند و همه آنهایی که برای به ذهن سپردن آن تلاش می‌کنند را تحسین می‌کنم و به حال آنان غبطه می‌خورم. چه کار ارزشمند و ماندگاری است قدم برداشتند در مسیر قرآن. به امید روزی که همه ایران پایگاه حفظ سخن خدا شود.
امیرحسین محبتی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۱/۲۳ - ۰۹:۴۷
0
1
برای خانوم ها هم هست؟؟
captcha