پیگیری شناسنامه‌دار کردن مواکب در اربعین/ برخی مواکب تنها برای بازگشت زائران مستقر شوند
کد خبر: 3553626
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۳

پیگیری شناسنامه‌دار کردن مواکب در اربعین/ برخی مواکب تنها برای بازگشت زائران مستقر شوند

گروه اجتماعی: حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی با بیان اینکه زمین‌های شلمچه و چذابه باید به موکب‌داران واگذار شود، گفت: این افراد هر سال داربست و چادر اجاره می‌کنند تا موکب خود را برپا کنند، با واگذاری زمین به موکب‌داران دیگر نیازی به این کار نخواهد بود. همچنین شناسنامه‌دار کردن مواکب نیز از اقدامات در دست کار است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود موسوی، رئیس کمیته اسکان،‌ تغذیه و جذب مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین در استان خوزستان در مراسم تجلیل از خادمین و دست‌اندرکاران این کمیته در چذابه و شلمچه که امروز سه‌شنبه 23 آذر در اهواز برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته وحدت و تسلیت شهادت تعدادی از زائران خوزستانی گفت: در هر مجلس باید توجه ویژه‌ای به سخنان اهل‌بیت(ع) کرد. امام صادق(ع) در روایتی فرمود: اخلاق نیک در دنیا زیبایی است و موجب پاکی از گناهان در آخرت می‌شود. چنانکه پیامبر(ص) ما نیز چنین بودند. رمز موفقیت کار اربعین را همین نکته می‌دانم که مردم برخوردهای بسیار خوب و سالمی با یکدیگر داشتند. این خوشرویی انسان را زیبا و گناهان او را محو می‌کند. امام در ادامه فرمودند: از این طریق دین انسان کامل و به خداوند نزدیک‌تر می‌شود.

وی با بیان اینکه این جلسه خاص دست‌اندرکاران کمیته اسکان است، اعلام کرد: جلسه مواکب در دست اقدام است که به صورت استانی و ویژه در استانداری برگزار خواهد شد. فهرست 620 موکب‌ برای حضور در این جلسه به استانداری داده شد. خدمات مواکب در اربعین و هدایت مواکب کاری بزرگ و اقدامات انجام شده در سطح کشور بی‌نظیر و نمونه بود.

مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان از فرمانداران خرمشهر و دشت‌آزادگان و همچنین مسئولان کمیته‌های اسکان در چذابه و شلمچه تقدیر کرد و گفت: ستاد عتبات سال گذشته تنها مسئولیت کمیته جمع‌آوری کمک‌های مردمی را داشت، اما امسال اسکان و تغذیه نیز بر عهده ستاد قرار گرفت. کار سنگینی بود اما تلاش شد و با کمک موکب‌داران انجام شد.

وی همچنین از موکب‌داران مستقر و بین‌راهی چذابه و شلمچه  قدردانی کرد و گفت: این افراد بدون هیچ انتظاری به مردم خدمت می‌کردند.

زمین‌های شلمچه و چذابه باید به موکب‌داران واگذار شود

موسوی در ادامه سخنان خود با اشاره به برخی مطالبات موکب داران، با بیان اینکه زمین‌های شلمچه و چذابه باید به موکب‌داران واگذار شود، گفت: این افراد هر سال داربست و چادر اجاره می‌کنند تا موکب خود را برپا کنند. با واگذاری زمین به موکب‌داران دیگر نیازی به این کار نخواهد بود. همچنین شناسنامه‌دار کردن مواکب نیز از اقدامات در دست کار است.

رئیس کمیته اسکان،‌ تغذیه و جذب مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین خوزسنان با اشاره به خدمات دولت و استانداری جهت تأمین زیرساخت‌های شلمچه و چذابه در زمینه احداث جاده و پارکینگ از آنها تقدیر کرد.

امضای تفاهم‌نامه با موکب‌ها به منظور شناسایی ظرفیت آنها برای خدمت به زوار است

وی با تصریح به ممانعت برخی از موکب داران از امضای تفاهم نامه با کمیته مشارکت‌های مردمی گفت: امضای تفاهم‌نامه با موکب‌ها به منظور شناسایی ظرفیت آنها برای خدمت به زوار است. مردمی بودن اربعین در رأس کار ماست.

موسوی ادامه داد: یکی از اقدامات کمیته مشارکت‌های مردمی این است که به استان‌های معین و سایر ادارات اعلام کنیم که وارد خدمات تغذیه‌ای نشوند، بلکه به امور مربوط زیرساختی نظیر جاده، حمام، سرویس‌های بهداشتی و آشپزخانه هدایت شوند. تلاش می‌کنیم سال آینده جلسات توجیهی با موکب‌داران بیشتر کنیم.

مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان در ادامه تأکید کرد: باید از تجربه مرز شلمچه برای برگشت زوار بهره ببریم و برخی از مواکب باید تنها برای ایام برگشت زائران مستقر شوند. برای سال آینده موکب‌ها از پنجم تا سی صفر در مرزها مستقر می‌شوند. این موضوع نیاز به برنامه‌ریزی دارد. تولید آب شرب در شلمچه و چذابه و بسته‌بندی لیوانی آب به منظور پرهیز از اسراف آب، ایجاد سردخانه برای سالم نگهداشتن مواد غذایی، آشپزخانه مرکزی به منظور ارائه بهداشتی غذا از مطالبات اربعین هستند.

نباید مواکب در دو مرز شلمچه و چذابه متمرکز شوند

وی گفت: نباید مواکب در دو مرز شلمچه و چذابه متمرکز شوند بلکه نیاز است این مواکب چهار ورودی استان را پوشش دهند. موکب‌های بین‌راهی نیز باید شناسایی و جانمایی شوند. نکته مهم آن است که همه موکب‌داران و عوامل موکب باید کارت شناسایی داشته باشند تا از بروز مشکلات جلوگیری شود؛ اما آمار بسیار بالاست. امسال قریب به 10 تا 12 هزار نفر خارج از زائران تغذیه شدند که این موضوع در جلسات تخصصی باید بررسی شود.

رئیس کمیته اسکان،‌ تغذیه و جذب مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین خوزسنان با تأکید بر اینکه جانمایی مواکب از نظر مهندسی باید تعریف شود، ‌گفت: مواکبی که می‌خواهند در کشور عراق به زوار خدمت کنند باید این کار را به صورت مشارکتی با مردم آن کشور انجام دهند و به صورت جداگانه موکب برپا نکنند. خدمات ارائه شده توسط مواکب نیز باید به تناسب نیاز زائران دسته‌بندی شود و به تناسب خدمتی که یک موکب ارائه می‌کند فضا در اختیار آن قرار دهیم.

وی همجنین اظهار کرد: کمیته مشارکت‌های مردمی باید با کمیته زیرساخت ستاد اربعین هماهنگ شود و طرح‌های مهندسی خود را به آنها ارائه دهد تا ان‌شاءالله شاهد ایجاد یک شهرک معنوی فرهنگی در اربعین باشیم.

وی در پایان از همکاران ستاد بازسازی عتبات عالیات استان قدردانی کرد.

captcha