حفظ ارتباط مستمر با موکب‌‌داران/ خدمات ادارات در اربعین به سمت زیرساخت‌ها هدایت شود
کد خبر: 3553560
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۸

حفظ ارتباط مستمر با موکب‌‌داران/ خدمات ادارات در اربعین به سمت زیرساخت‌ها هدایت شود

گروه اجتماعی: مراسم تجلیل از خادمان کمیته اسکان و تغذیه ستاد اربعین حسینی مستقر در دو پایانه مرزی چذابه و شلمچه برگزار و در آن بر حفظ ارتباط با موکب‌‌داران در طول سال و مردمی ماندن اربعین و توجه بیشتر به زیرساخت‌ها در دو مرز تأکید شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، مراسم تجلیل از خادمین و دست‌اندرکاران کمیته اسکان و تغذیه ستاد اربعین حسینی مستقر در چذابه و شلمچه امروز سه‌شنبه 23 آذر در اهواز برگزار شد.

در آغاز این نشست فاخر علوانی مسئول کمیته اسکان و تغذیه ستاد اربعین در پایانه مرزی چذابه ضمن بزرگداشت هفته وحدت گفت: نگاه کمیته اسکان در دو گذرگاه نگاه فراکمیته‌ای بود یعنی هر جا کاری بر زمین مانده بود در حد وسع و توان برای رفع مشکلات وارد کار می‌شد.

وی در ادامه گزارشی از اقدامات کمیته اسکان و تغذیه در گذرگاه چذابه ارائه کرد و گفت: در سال جاری حدود 30 خادم در این کمیته در مرز چذابه خدمت می‌کردند. ماحصل این تلاش‌ها در کنار راه‌اندازی 340 موکب مستقر و بین‌راهی، اعزام حدود 448 زائر و بازگشت بخشی از آنها بود. با مشارکت مواکب در حد وسع انواع و اقسام خدمات به این زوار ارائه شد و با مشارکت مردم، ‌خیرین و مسئولان 29 کالای مصرفی در میان مواکب توزیع شد.

وی گفت: زائران شهرستان‌هایی مثل دشت‌آزادگان، هویزه، اهواز، رامهرمز، گتوند، مسجدسلیمان، شوشتر، کارون، شوش و باوی از این گذرگاه اعزام می‌شدند. علاوه بر این امسال جانمایی مواکب را نیز داشتیم و پیش از آن نقشه‌ای به این منظور تهیه شد که بخش اعظم آن محقق شد.

علوانی اظهار کرد: پیش از آغاز استقرار مواکب چهار همایش توجیهی برای موکب‌داران برگزار شد که کمک قابل توجهی به روند خدمت‌رسانی به زوار داشت.

مسئول کمیته اسکان و تغذیه ستاد اربعین در چذابه افزود: یکی از کارهای خوب امسال، استقرار بانوانی در بستان جهت پخت نان بود؛ این بانوان 24هزار قرص نان در اختیار مواکب قرار دادند. 100هزار پذیرایی روزانه، اسکان حدود 10هزار زائر در هر شب از جمله خدمات این کمیته بود.

وی تصریح کرد: یکی از چالش‌ها در مرز چذابه کندی صدور مجوز تردد خودرو بود که دلیل خاص خود را داشت. امسال میزبان 35هزار خودرو بودیم که نزدیک هزار خودرو به دنبال مجوز تردد بودند و این مسأله انرژی قابل توجهی از ستاد کمیته اسکان و ناجا گرفت. امیدواریم برای سال بعد تدبیر بهتری برای این مسئله اندیشیده شود.

علوانی ادامه داد: یکی دیگر از مسائل حضور دستفروشان در مسیر زائران مرز چذابه بود که چهره زیبایی نداشت. ساماندهی پارکینگ، توجه دقیق به مقوله بهداشت، نبودن آب لوله‌کشی سالم در چذابه، عدم آسفالت مکان مواکب از جمله مسائلی است که شاید مرتبط با کمیته اسکان نباشد اما از مطالبات مواکب و زوار است.

مسئول کمیته اسکان و تغذیه ستاد اربعین در چذابه پیشنهاد داد: نشست‌های فصلی برای مواکب در طول سال برقرار و ارتباط با آنها به منظور افزایش اطلاعاتشان در زمینه موکب‌داری و خدمت به زائران حفظ شود.

موکب‌داری کاری مردمی است/ادارات موکب‌داری نکنند

وی با بیان اینکه موکب‌داری کاری مردمی است، گفت: نظر ما این است که ادارات موکب‌داری نکنند و اگر می‌خواهند در این عرصه خدمتی بکنند به سمت اقدامات زیرساختی از قبیل ساخت مجتمع‌های آشپزخانه، حمام، سرویس بهداشتی و سالن غذاخوری هدایت شوند. در این صورت بسیاری از مشکلات حل می‌شود. همچنین برای سال‌های آینده که اربعین در فصل گرما خواهد بود باید تدابیر خاص اندیشیده شود.

در ادامه مکی یازع مسئول کمیته اسکان و تغذیه ستاد اربعین در پایانه شلمچه ضمن تقدیر از مشارکت فرمانداری خرمشهر در برنامه اربعین گفت: در مرز شلمچه مشکلات کمتر بود. ستاد اسکان و تغذیه دو ماه قبل از اربعین جلسات لازم را برگزار کرد و هماهنگی‌ها را انجام داد. حجم کار امسال زیاد بود چرا که شلمچه گذرگاه اتباع خارجی نیز بود و 120 هزار نفر از اتباع خارجی از این مرز اعزام شدند.

وی اظهار کرد: قریب به 285 موکب در مرز شلمچه مستقر شدند که از این میان 85 موکب از خرمشهر و 70 موکب از آبادان بودند. سایر مواکب از شهرستان‌های رامشیر، ایذه، آغاجاری، شوشتر و استان‌های هرمزگان، ‌تهران، بوشهر، فارس و یاسوج بودند.

یازع با اشاره به خدمات ارائه شده به زوار و مواکب از قبیل توزیع 60 هزار قرص نان، رایگان کردن کپسول گاز، تأمین آب و 62 تن آرد برای نانوایی‌های سیار مرز شلمچه گفت: گرچه نواقصی در کار وجود داشت اما همه پای کار بودند و مشکل خاصی وجود نداشت.

مسائل زیرساختی‌ در زمینه اسکان و سرویس‌های بهداشتی در مرز شلمچه

مسئول کمیته اسکان و تغذیه ستاد اربعین در پایانه شلمچه با اشاره به مشارکت خوب منطقه آزاد در رفع مسائل زیرساختی مرز شلمچه، گفت: باید تلاش کنیم زیرساخت‌ها در بحث اسکان و سرویس‌های بهداشتی در این مرز برطرف شود. امسال 800 هزار نفر از مرز شلمچه اعزام شدند و روزانه 40هزار نفر در مواکب این مرز مستقر می‌شدند. با توجه به اینکه این حرکت در سال‌های آینده تقویت می‌شود باید بیش از این کار کرد.

captcha