باز هم سوگ مصیبت عظمی فرا رسید/ از رأفت ختمی مرتبت تا كرامت سبط نبی
کد خبر: 3549642
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۳

باز هم سوگ مصیبت عظمی فرا رسید/ از رأفت ختمی مرتبت تا كرامت سبط نبی

گروه اجتماعی: باز هم مصیبت عظمی فرا رسید. سوگی كه داغی بزرگ بر دل تمام مسلمانان تاریخ نهاد. روزی كه پیامبر مهربانی‌ها، از میان بندگان خدا رخت بر بست و راهی دیار باقی شد و قریب 38 سال بعد از آن مصیبت، هم در چنین روزی سبط نبی اكرم(ص) به جد بزرگوارش پیوست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، باز هم مصیبت عظمی فرا رسید. سوگی كه داغی بزرگ بر دل تمام مسلمانان تاریخ نهاد. روزی كه پیامبر مهربانی‌ها، رئوف‌ترین فرستاده خداوند كه بزرگ‌ترین خصلت او را در تاریخ، مهربانی و رأفت برشمرده‌اند، از میان بندگان خدا رخت بر بست و راهی دیار باقی شد.

1400 سال پیش در چنین روزی بود كه علی‌رغم اینكه تمام بهشت و عالم ملكوت مزین به قدوم مبارك ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) شد، زمینیان در فراقش به سوگ نشستند. او رفت اما حتی تا واپسین لحظات زندگی مباركش، امتش را فراموش نكرد و تا لحظات آخر برای امتش از درگاه خداوند طلب خیر و مغفرت كرد.

كسی كه از طریق رأفت بر تمام قلب‌ها حاكمیت كرد

او كسی بود كه از طریق رأفت و مهربانی بر قلب‌های تمام آزادگان جهان سلطنت كرد و بدین طریق توانست از قومی كه به اوج جاهلیت و وحشی‌گری در آن زمان معروف بود، یك قوم آزاده، فداكار و مسلمان بسازد. او ‌بزرگ‌ترین انسان‌ساز تاریخ بشری بود كه راه سعادت و كمال را به بهترین شیوه ممكن به بندگان خدا عرضه كرد.

امروز هم با گذشت 1400 سال هر كسی كه با مطالعه در سیره مبارك نبی مكرم اسلام(ص) می‌تواند به حق بودن دعوت او پی برده و شیفته اخلاق و رفتار و منش چنین فرستاده خدایی شود و بدین طریق پای در راه سعادت و كمال نهد.

غروب نخستین خورشید خانه وحی در سالروز عروج ملكوتی جدش

اما قریب 38 سال بعد از وقوع مصیبت عظمی و رحلت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص)، در چنین روزی مسلمانان باز هم داغدار شدند و این بار سبط نبی، كریم اهل بیت(ع) امام حسن مجتبی(ع)، نخستین خورشید خانه وحی در اوج مظلومیت به شهادت رسید و بدین طریق بود كه روز 28 صفر دو داغ بزرگ را در دل‌های مسلمانان و شیعیان جهان تداعی می‌كند.

امام حسن مجتبی(ع) اولین خورشید فروزان خانه وحی بود که از نظر شرافت نسب هیچ کسی به پای او نمی‌‌رسد. جد بزرگوارش خاتم‌الانبیا(ص)، پدر گرامیش اولین امام و سیدالاوصیا و مادر مکرمش، صدیقه اطهر سیدة‌النسای عالمیان است و هیچ‌کس قبل از امام حسن(ع) دارای چنین شرافت نسب و خاندانی نبوده است.

كریم اهل طه توانست خصایص جدش را در ظرف وجودیش انعكاس دهد

امامی كه به كرامت و بخشندگی و فروتنی همراه با سخاوت شهرت داشت، به طوری كه به آن حضرت كریم اهل بیت(ع) یا كریم اهل طه نیز گفته می‌شود و چه زیبا توانست همانند آیینه‌ای صاف، خصایص و ویژگی‌های جد بزرگوارش را در ظرف وجودیش برای تمام عالمیان انعكاس دهد.

در ادامه این گزارش سخنانی چند از علما را درباره شخصیت‌ پیامبر مكرم اسلام(ص) و همچنین سبط نبی می‌خوانیم تا از این طریق درسی را از محضر سیره خاندان مكرم اهل بیت(ع) توشه راه زندگی خود كنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود عالی، مدرس حوزه علمیه قم در میان سوگواران سالروز رحلت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) و همچنین شهادت امام حسن مجتبی(ع) در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) ضمن برشمردن خصایص پیامبر مكرم(ص) گفت: آن حضرت دارای خصایص و مناقب فراوانی بودند كه به تعبیر امام علی(ع) پیامبر(ص) دارای خلق عظیم بود و خداوند هم از او به عظمت یاد كرده است.

الگوبرداری از اخلاق حسنه پیامبر(ص)؛ مهم‌ترین نیاز امروز جامعه

وی، یكی از مهم‌ترین خصوصیات پیامبر(ص) كه نیاز امروز جامعه ماست را، اخلاق حسنه، رحمت، مدارا و گذشت ایشان معرفی كرد و گفت: اگر بتوانیم حداقل یكی از خصوصیات آن حضرت را در زندگی خود جاری و ساری كنیم، توانسته‌ایم رشته اتصالی میان خود و پیامبر(ص) ایجاد كنیم.

عالی با تأكید بر اینكه اخلاق پیامبر(ص) در رحمت، مدارا و گذشت ممتاز بود، گفت: پیامبر(ص) و همچنین خاندان مباركش از طریق همین اخلاق حسنه توانستند مردم را جذب كنند و آن قوم وحشی اعراب جاهلیت را به مردم فداكاری تبدیل كنند.

كارشناس برنامه سمت خدا ضمن برشمردن روایت‌هایی درباره اخلاق پیامبر مهربانی‌ها گفت: بسیاری از افراد با دیدن حتی یك رفتار زیبا و حسنه از پیامبر(ص) مسلمان شدند و اگر ما بتوانیم همین مسئله را در زندگی خود پیاده كنیم، توانسته‌ایم بسیاری از راه‌ها را طی كنیم اما متأسفانه برخی از ماها بسیار تند هستیم و بسیار زود عصبانی می‌شویم و سعه صدر نداریم و تحملمان كم است و گذشت و مدارای چندانی نداریم.

چه بسا دلی را بشكنیم كه خانه خدا باشد

وی ادامه داد: چه بسا به واسطه همین تند بودن دلی را می‌شكنیم، آن هم دلی كه ممكن است خانه خدا باشد و در این هنگام است كه خداوند خودش حساب بنده صالحش را از ما پس می‌گیرد.

عالی اظهار كرد: ما گاهی اوقات از برخی از حلال‌ها ضربه می‌خوریم زیرا به سراغ افعالی كه حرام است نمی‌رویم و بر عكس چیزی كه را حلال می‌دانیم مثلاً عصبانیت و تند شدن حرام نیست، اما گاهی از همین ضربه می‌خوریم زیرا به واسطه آن ممكن است بنده‌ای از بندگان خدا را آزار دهیم.

وی با تأكید بر اینكه برخی از دل‌ها خانه‌های خداست پس باید بسیار مراقب باشیم تا دل كسی را نشكنیم، گفت: در روایت‌ها آمده است كه خدا چهار چیز را در چهار چیز پنهان كرده است، شب قدر را در میان شب‌ها، گناهی در میان گناهان، طاعتی در میان طاعات و عبادات و دیگری ولی خود را در میان مردم پنهان كرده است چه بسا همانی كه انسان به آن تند می‌شود از اولیای خدا باشد كه نور خدا در دل اوست و آن زمان است كه باید تاوان زیادی پس دهیم.

عالی همچنین خواستار مراقبت از بداخلاقی‌ها به خصوص در محیط خانه شد، گفت:‌ یكی از دلایلی كه موجب فشار قبر انسان می‌شود، این است كه انسان با اخلاقش دیگران را در فشار و اذیت قرار دهد به خصوص در محیط خانه پس باید بسیار مراقب پدر و مادر، همسر و فرزندان خود باشیم و اخلاق خود را نسبت به این‌ها تند نكنیم.

این مدرس حوزه و دانشگاه خواستار توجه پدر و مادران نسبت به تربیت فرزندان شد، گفت: گاهی اوقات اگر با فرزندانمان تندی كنیم آن‌ها را از دست می‌دهیم زیرا اكنون برای پدر و مادرها در خانه‌ها دیگر رقیب تربیتی ایجاد شده است و حتی فضاهای مجازی رقیب تربیتی پدر و مادر شده‌اند و آن‌ها مدیریت تربیتی بچه‌ها را به عهد گرفته‌اند لذا اگر ما با آن‌ها رفیق نشویم، دیگران با آن‌ها رفیق می‌شوند كه خیلی دلسوز نیست.

عدم تطبیق ظاهر و باطن، موجب دین‌گریزی نسل‌های جدید می‌شود

وی تأكید كرد: اگر ظاهر دینی داشته باشیم اما اخلاق دینی نداشته باشیم فرزندان ما از دین فراری می‌شوند لذا مراقب باشیم تا هم باطن و هم ظاهر را طبق دستورات دین بسازیم.

بنا بر این گزارش، حجت‌الاسلام عباس حاجی‌پور، مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه محمد رسول‌الله(ص) شیراز ضمن برشمردن برخی از ویژگی‌های امام حسن مجتبی(ع) گفت: امام حسن مجتبی(ع) باید الگوی رفتاری و اجتماعی در جامعه اسلامی ما قرار گیرد.

علت‌نام‌گذاری امام حسن مجتبی(ع) به كریم اهل بیت(ع)

وی به علت نامگذاری امام به کریم اهل بیت(ع) اشاره کرد و افزود: در عرب به کسی که تمام شرایط و حسنات در جامعه را داشته باشد، کریم اهل بیت(ع) گفته می‌شود که امام حسن مجتبی(ع) نمونه‌ای کاملی بود که از لحاظ فضل و کرم دو بار در طول عمر خوب کل اموالش را به فقرا بخشید.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه محمد رسول‌الله(ص) شیراز، بارزترین ویژگی امام حسن(ع) كه در سبك زندگی ایرانی ـ اسلامی در این برهه تاریخی كاربرد دارد را كرامت ایشان معرفی كرد و گفت: امام حسن(ع) در بخشندگی و انفاق پیشرو بودند و امروز نیز جامعه ما از نظر مالی آسیب‌پذیر است.

captcha