از برپایی هفته قرآن و عترت تا بررسی جایگاه قرآن در تشكل‌های دانشجویی
کد خبر: 3549408
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴
تشریح برنامه‌های قرآنی بسیج در دانشگاه‌های فارس؛

از برپایی هفته قرآن و عترت تا بررسی جایگاه قرآن در تشكل‌های دانشجویی

گروه فعالیت‌های قرآنی: فرمانده ناحیه بسیج دانشجویی فارس در تشریح برنامه‌های قرآنی این ناحیه از بسیج در دانشگاه‌های استان از برپایی هفته قرآن و عترت در دانشگاه‌ها و همچنین بررسی جایگاه قرآن در تشكل‌های دانشجویی و اجرای حفظ موضوعی آیات قرآن و غیره در دانشگاه‌های این استان خبر داد.

اسماعیل قزلسفلی، فرمانده ناحیه بسیج دانشجویی فارس در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، به تشریح فعالیت‌های قرآنی این ناحیه از بسیج پرداخت و گفت: بحمد الهی از سال گذشته مجموعه قرآن و عترت بسیج دانشجویی در فارس را راه‌اندازی كردیم و در این راستا از ظرفیت حافظان قرآن كریم نیز استفاده كردیم.
وی با یادآوری اینكه كانون قرآن و عترت زیرمجموعه مدیریت تعلیم و تربیت بسیج دانشجویی مشغول به فعالیت است، افزود: برای سال تحصیلی جاری در دانشگاه‌ها چندین برنامه قرآنی را تدارك دیده‌ایم كه از جمله آن‌ها می‌توان به برگزاری مسابقات قرآنی و همچنین برگزاری هفته قرآن و عترت در دانشگاه‌ها اشاره كرد.

تشكیل گروه جهادی قرآنی «مرسلات» در دانشگاه‌های فارس
قزلسفلی همچنین از تشكیل گروه جهادی قرآنی با عنوان «مرسلات» در این ناحیه از بسیج خبر داد و گفت: با هماهنگی با سازمان‌هایی نظیر بهزیستی و كمیته امداد این گروه جهادی در روزهای پنج‌شنبه در ایام تابستان در مناطق محروم شیراز به ارائه خدمات می‌پردازند و در محله‌های فقیر و محروم به آموزش قرآن برای دانش‌آموزان می‌پردازند.
فرمانده ناحیه بسیج دانشجویی فارس با تصریح اینكه این گروه جهادی در ایام بسیج نیز به مناطق محروم شیراز اعزام شدند، گفت: در ایام هفته بسیج مرحله استانی جشنواره قرآنی «ترنم وحی» ویژه دانشجویان دانشگاه‌های استان فارس به میزبانی دانشكده مطالعات تطبیقی قرآن كریم شیراز برگزار شد.
وی با بیان اینكه این جشنواره شامل دو بخش قرآن و عترت بود كه هر كدام از آنان نیز دارای بخش‌های شفاهی و كتبی بودند، گفت: این مسابقات در رشته‌های قرائت، ترتیل، حفظ، اذان، تواشیح، ترجمه و مفردات جزء 29 و 30، سخنرانی با موضوع اهل بیت(ع) و كتابخوانی برگزار شد.
قزلسفلی با تأكید بر اینكه جشنواره كاملاً دانشجویی بوده است، گفت:‌ مراحل دانشگاهی و شهرستانی این جشنواره از آغاز سال تحصیلی جاری و همچنین همزمان با ایام 13 آبان در نقاط مختلف فارس برگزار شده است.

برپایی هر ساله هفته قرآن و عترت در دانشگاه‌های فارس
فرمانده ناحیه بسیج دانشجویی همچنین به برپایی هفته قرآن و عترت در دانشگاه‌ها اشاره كرد و گفت: به‌منظور بهره‌برداری از آموزه‌های قرآنی در فضای دانشگاهی هفته قرآن و عترت از 18 تا 24 آبان‌ماه در سال جاری برپا شد و بنا داریم تا این هفته را در سال‌های آینده نیز برپا كنیم.
وی، برپایی محافل انس با قرآن با حضور قاریان برجسته ملی و استانی را از جمله فعالیت‌های دانشگاه‌ها در ایام هفته قرآن و عترت برشمرد و گفت: این كار با هدف اعتلای دانش‌، ایمان و بصیرت دینی دانشگاهیان مخصوصاً توسعه فضای معنوی و قرآنی در دانشگاه‌ها صورت گرفت.

برگزاری 50 محفل انس با قرآن در دانشگاه‌های فارس

قزلسفلی با بیان اینكه ما تلاش می‌كنیم تا میان اهالی هنر و ادب در دانشگاه‌ها نیز با فعالیت‌های قرآنی قرابتی ایجاد كنیم، گفت:‌ در ایام هفته قرآن و عترت حداقل 50 محفل انس با قرآن در دانشگاه‌های فارس برپا كردیم كه این گام نخست بود و مسلماً در سال‌های آتی بیشتر و بهتر از این‌ها این هفته را برپا خواهیم كرد.
فرمانده ناحیه بسیج دانشجویی فارس، تجلیل از نخبگان قرآنی دانشگاه‌ها كه در مسابقات سراسری قرآن خوش درخشیده‌اند و همچنین تجلیل از حافظان كل قرآن و فعالان حوزه قرآن و عترت در دانشگاه‌ها را از دیگر برنامه‌های ایام هفته قرآن و عترت دانشگاه‌ها برشمرد.

«هر روز با قرآن» تمام دانشجویان فارس را فرامی‌خواند

وی همچنین در ادامه از راه‌اندازی مسابقه پیامكی «هر روز با قرآن» به‌صورت روزانه به‌همت این ناحیه بسیج برای دانشجویان و دانشگاهیان خبر داد و گفت:‌ در این مسابقه به‌صورت روزانه سئوالاتی درباره قرآن مطرح می‌شود و در هر روز نیز یك یا دو نفر به عنوان برنده مسابقه مشخص می‌شوند و در پایان اگر لازم شد در یك جشنواره از برترین‌های این مسابقات تجلیل به عمل خواهیم آورد.
قزلسفلی، تلاش جهت برپایی نمایشگاه‌های قرآن و عترت در محیط دانشگاهی و همچنین ارائه نرم‌افزارها، كتاب‌ها، مقالات و پایان‌نامه‌های قرآنی را نیز مورد تأكید قرار داد و گفت:‌ ما تلاش‌ می‌كنیم تا از تمام ظرفیت‌ها جهت ترویج فرهنگ قرآن و عترت در دانشگاه‌ها بهره جوییم و در این راستا نسبت به آثار هنری قرآنی نیز اهتمام خواهیم گمارد.

برپایی كارگاه‌های قرآنی در خوابگاه‌های دانشجویی
برپایی كارگاه‌های قرآنی در خوابگاه‌های دانشجویی نظیر كارگاه تدبر در قرآن، كارگاه علم در قرآن، سبك زندگی قرآنی و همچنین برگزاری كرسی‌های آزاداندیشی با موضوعات قرآنی و پاسخگویی به شبهات قرآنی در محیط  دانشگاه‌ها از دیگر مواردی بود كه وی از آن‌ها نام برد و در آینده نزدیك انجام خواهند شد.
فرمانده ناحیه بسیج دانشجویی فارس اظهار كرد:‌ ما طرحی را در بسیج دانشجویی دنبال می‌كنیم و در آن از هر تشكل دانشجویی یك سئوال اساسی می‌پرسیم و آن اینكه جایگاه قرآن در تشكل‌های شما كجاست تا از این طریق بتوانیم یك هم‌اندیشی قرآنی را در میان دانشجویان ایجاد كنیم.
 وی همچنین برگزاری مسابقات مشاعره یا شب شعر قرآنی را از دیگر برنامه‌هایی برشمرد كه این ناحیه از بسیج آن را اجرایی خواهد كرد و گفت: در سال جاری برای اینكه دانشجویان در مسیر حفظ قرآن قرار گیرند، حفظ موضوعی قرآن را در دانشگاه‌ها شروع خواهیم كرد تا در آن دانشجویان تعدادی از آیات موضوعی قرآن را انتخاب كرده و آنان را حفظ كنند و این كار را از دانشجویان بسیجی خود آغاز خواهیم كرد.
captcha