کتاب،‌ بالاترین سرمایه جوامع است/ آموزش کتاب خوانی از خانواده آغاز می‌شود
کد خبر: 3548618
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۴
افشانی:

کتاب،‌ بالاترین سرمایه جوامع است/ آموزش کتاب خوانی از خانواده آغاز می‌شود

گروه فرهنگی: استاندار فارس با بیان اینکه كتاب به عنوان حافظه تاريخي بشر است که همه ميراث انساني و بشري در آن جمع شده است و نسل به نسل منتقل شده است، گفت: کتاب بالاترين سرمايه‌اي است كه در هر جامعه‌اي وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) از فارس، سیدمحمدعلی افشاني، استاندار فارس شامگاه پنج‌شنبه، 4 آذرماه در مراسم افتتاح پانزدهمین نمایشگاه کتاب استان فارس که در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی این استان برگزار شد، گفت: خوشبختانه ما دين و آئني داريم كه معجزه پيامبرش قرآن و نام كتاب آن قران یعنی خواندنی است و این کتاب نیز با خواندن آغاز شده است و این‌ها بیانگر اهمیتی است که کتاب خواندن در این فرهنگ سرزمین و آیین ما دارد.
وی با بیان اینکه كتاب به عنوان حافظه تاريخي بشر است که همه ميراث انساني و بشري در آن جمع شده است و نسل به نسل منتقل شده است، افزود: کتاب بالاترين سرمايه‌اي است كه در هر جامعه‌اي وجود دارد و دانش بشري به وسيله كتاب منتقل شد وگرنه ما هنوز در همان آغاز راه بودیم.
افشانی اظهار کرد: اگر امروز در حوزه فيزيك، شيمي، رياضي، ادبيات و يا هر حوزه تخصصي آخرين دستاوردهاي بشر را در اختيار داريم به خاطر اين است كه همواره متفكران و نويسندگان دانش خود را جمع كرده و در اختيار بشر گذاشتند و اين سرمايه تجميع شده بشر در قالب كتاب در اختيار انسان‌هاست.
استاندار فارس، یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی در جامعه امروزی را میزان و سرانه کتاب و کتابخوانی دانست و گفت: گاهی اوقات نویسندگان و ناشران ما از این گله‌مندند که تعداد کتب فروخته شده و یا کتابی که دیگران می‌خواهند دریافت کنند، ناچیز است و يكي از دلايل مهم آن، اين است كه بايد اين كتاب به يكي از مهم‌ترين نيازهاي مردم پاسخ دهد و اگر كتاب پاسخگوي نياز مردم باشد حتماً هم تيراژ آن بالا خواهد رفت و هم به كرات چاپ خواهد شد.
وی با بیان اینکه کتاب یک کالای فرهنگی است، گفت: تولید هر محصولی زمانی می‌تواند مشتری پیدا کند که نیازی از نیازهای انسان را رفع کند و کتاب هم اولی‌تر به همین شکل است که باید پاسخگوی نیازهای انسان‌ها باشد.
افشانی در ادامه با تصریح اینکه انقلاب صنعتی تنها انقلابی است که دستاوردهای آن به بشر تحمیل می‌شود و راه گریزی از آن نیست، گفت: اگر کسی در مقابل این مسئله مقاومت کند فقط هزینه فراوان باید پرداخت کند و در آخر کار هم مجبور به تسلیم می‌شود.
استاندار فارس ادامه داد: امروز هم باید در حوزه کتاب به این موضوع توجه کنیم که تولید کتاب با استفاده از تکنولوژی روز و به سرعت انجام شود و نویسندگان ما امروز باید به این فکر باشند كه بخشي از نوشته‌هاي آن‌ها در حوزه الكترونيك باشد چرا كه دسترسي به آن‌ها راحت‌تر خواهد بود لذا باید از این فضا استفاده کنیم نه اینکه در برابر آن مقاومت کنیم.
وی همچنین کتاب را عامل ماندگاری انسان‌ها دانست که در آن شکی نیست و گفت: اساساً کتاب هرگز ویران نمی‌شود لذا نام نویسنده آن نیز ماندگار خواهد ماند بنابراین نویسندگان ما اگر آثاری خلق کنند که پاسخ‌گوی نیازهای جامعه باشند، نام خود را در حقیقت در ادوار مختلف ماندگار کرده‌اند.
افشانی با یادآوری این نکته که یکی از مهم‌ترین شاخص‌‌های توسعه انسانی میزان دسترسی به دانش و اطلاعات است، گفت: كساني كه مسئولند باید زمينه دسترسي به اين اطلاعات فراهم كنند تا ما بتوانيم از اين دستاورد بشري با سرعت مناسب استفاده كنيم.
استاندار فارس با بیان اینکه اینترنت و فضای مجازی به منزله دریایی بسیار عظیم است که انسان جست‌وجوگر در آن غوطه‌ور است، گفت: هرکسی که دسترسی به اطلاعات آن سریع‌تر باشد، برنده است و کسی تواناتر است که داناتر و دسترسی به اطلاعات آن سریع‌تر باشد.
وی در ادامه خواستار توجه به حوزه کتاب و کتابخوانی شد و گفت: هركسي به هر ميزان كه مي‌تواند در امر احداث کتابخانه در محیط شهری و روستایی قدم بردارد تا فرهنگ کتاب و کتابخوانی  ترویج بیشتری یابد چرا که هر زمان کتابخانه‌ای ساخته می‌شود، حتماً تعدادی کتاب هم نیاز است و وقتی که این کتاب‌ها خریداری می‌شود حوزه نشر کتاب نیز رونق پیدا خواهد کرد و از طرفی دسترسی مردم به کتاب هم آسان‌تر خواهد شد.
افشانی با تأکید بر اینکه باید به فرزندان خود کتاب خواندن را بیاموزیم، گفت: این مسئله از خانواده شروع می‌شود و در مدرسه اساس آن گذاشته شده و در محیط دانشگاهی تکمیل می‌شود لذا اگر بخواهیم کتابخوانی رواج پیدا کند باید از فرزندان خود شروع کنیم.
captcha