وقت عبور از آمارگرایی در حوزه قرآن فرارسیده است
کد خبر: 3548476
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
قربان‌پور:

وقت عبور از آمارگرایی در حوزه قرآن فرارسیده است

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی اظهار کرد: تأکید ما بر این است که برای رسیدن به اهداف قرآنی باید از شعارزدگی و آمارگرایی عبور کنیم، هرچند ارائه آمار و گزارش به مرکز از برنامه‌های سازمانی است اما نباید به این امر آنقدر توجه کرد که از کیفیت و خروجی که اصل برنامه است غافل شویم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، حجت‌الاسلام صفر قربان‌پور، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی چهارشنبه، سوم آذرماه در مراسم اعطای گواهی‌نامه پایان دوره تربیت ممتحن روخوانی و روان‌خوانی که در اداره تبلیغات اسلامی اراک برگزار شد، با اشاره به اینکه استان مرکزی قابلیت و توانمندی قطب قرآنی شدن را دارد، تصریح کرد: فعالیت‌های قرآنی استان این قابلیت را دارد که به جریان عظیم، محوری و جریان‌ساز در کشور تبدیل شود.
وی وجود استعدادهای درخشان قرآن، بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در استان، اتحاد و هماهنگی مدیران استانی در اجرای برنامه‌های قرآنی را از جمله ظرفیت‌های خوب استان مرکزی خواند و اظهار کرد: خوشبختانه تمامی این موارد با اجرای برنامه‌های یک‌دست و یک‌پارچه به اثبات رسیده است و اگر استان به عنوان قطب قرآنی معرفی شود هماهنگی لازم بین مدیران جهت اجرای برنامه‌های متحد وجود دارد.
حجت‌الاسلام قربان‌پور برلزوم اجرا و تدوین برنامه میان مدت و بلندمدت که بتواند افق روشن فعالیت‌های قرآنی را به سامان رساند تأکید کرد و افزود: با استفاده از برنامه‌های تأثیرگذار خواهیم توانست خلأهای موقعیت‌های قرآنی را پُر و اشباع کنیم که این گام با تربیت نیروهای متعهد جوان و نخبه میسر خواهد شد.
وی تصریح کرد: استان مرکزی در حوزه هماهنگی مدیران استانی اعم از نیروهای اداری، نیروهای مردمی(مؤسسات قرآنی) یا نیروهای مستقر درکارخانه‌ها تجربیات خوبی را به دست آورده است که می‌توان به چاپ و نشر قرآن، برگزاری جشنواره‌های مختلف مانند گل‌های محمدی(ص) و فاطمی(س) اشاره کرد.
حجت‌الاسلام قربان‌پور ادامه داد: تجارب موفق حاکی از این است که اگر یک برنامه قرآنی مهم در استان شکل بگیرد ما قطعاً می‌توانیم فعالیت بزرگی را در سطح ملی انجام دهیم، برای انجام فعالیت‌های بزرگ و جریان ساز بخشی از کار استانی و بخشی دیگر ملی است، برای انجام فعالیت در سطح ملی خلأ وجود دارد که با هماهنگی لازم رفع خواهد شد.
این مقام مسئول بابیان اینکه استعداهای درخشان و نخبگان در استان توان اجرایی کردن برنامه‌های مهم را دارند، اظهار کرد: تأکید ما براین است که برای رسیدن به اهداف قرآنی باید از شعارزدگی و آمارگرایی عبور کنیم، هرچند ارائه آمار و گزارش به مرکز جزو برنامه‌های سازمانی است اما نباید به این امر آنقدر توجه کرد که از کیفیت و خروجی که اصل برنامه است غافل شویم.
حجت‌الاسلام قربان‌پور اظهار کرد: فعالیت قرآنی باید به جایی برسد که نیروهایی مانند نیروی انتظامی و سپاه دارای توانمندی عملیاتی در حوزه مفاهیم قرانی شوند، این توانمندی به حدی باشد که هر کدام از آنان تحول آفرین در حوزه قرآن باشند، اگر موج تحول را در کشور و در منطقه ایجاد کنیم قطعاً جوامع بشری که از فقر معنوی رنج می‌برند رهایی خواهند یافت.
وی در ادامه بابیان اینکه اگر موج قرآنی در جوامع و افراد مختلف اجتماع رسوخ کند کمتر شاهد طلاق در خانواده‌ها و بروز فسادهای اخلاقی در جوامع مختلف هستیم، ابراز کرد: بدون شک اگر از منظر قرآن به همه ابعاد اجتماع چه در حوزه فردی و چه اجتماعی نگاه شود ضریب مشکلات در حوزه‌های مختلف در حد چشمگیری کاهش خواهد یافت.
حجت‌الاسلام قربان‌پور بااشاره به اینکه هیچ اشکالی اعم از رسم الخطی، محتوایی، ظاهری، ادبیاتی، اجتماعی و ... به قرآن وارد نبوده و نیست، تصریح کرد: جوامع مختلف بشری اگر در زندگی دچار مشکل هستند به خود رجوع کنند و بدانند که از مبانی کلام وحی چه اندازه استفاده کرده و چه حد اجازه دادند تا احکام دینی و قرانی وارد زندگی آنان شود.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی در پایان، با تأکید براینکه آموزه‌های قرآنی را به فرمول عملیاتی زندگی مدون تبدیل کنیم، اضافه کرد: احکام دینی و قرآنی باید در مدارس و دانشگاه‌ها آموزش داده شود، اگر ما انس بیشتر با کلام وحی داشته باشیم قطعاً نورانیت این مصحف شریف اثر خود را در زندگی انسان خواهد گذاشت.
captcha