تشریح دلایل قرآنی لزوم عزاداری برای امام حسین(ع)
کد خبر: 3547659
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۲
حجت‌الاسلام صمدی یزدی عنوان کرد:

تشریح دلایل قرآنی لزوم عزاداری برای امام حسین(ع)

گروه معارف: استاد حوزه و دانشگاه با تشریح دلایل قرآنی عزاداری بر امام حسین(ع)، گفت: در قرآن کریم دلایل متعددی مبنی بر وظیفه ما در برگزاری عزای امام حسین(ع) آمده و طبق آیه قرآن، هر کس شعائر الهی را تکریم و تعظیم کند نشان‌دهنده تقوای اوست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از چهارمحال و بختیاری، حجت‌الاسلام و المسلمین علی اکبر صمدی یزدی، استاد حوزه و دانشگاه، شامگاه روز گذشته ۳۰ آبان در مراسم سوگواری دهه آخر ماه صفر که در مهدیه مصلای امام خمینی(ره) شهرکرد برگزار شد، با اشاره به اینکه تاکنون 20 میلیون نفر به کربلا رفته‌اند که از این تعداد بیش از دو میلیون نفر زائران ایرانی هستند، گفت: این مراسم سیاسی و عبادی که بزرگترین اجتماع انسانی در عالم است و در هیچ جای تاریخ سابقه ندارد که چنین جمعیتی به  صورت خودجوش، بدون مانورهای تبلیغاتی و بدون آن که کسی به آن‌ها سودی برساند؛ این نشان دهنده عظمت امام حسین(ع) است.
وی با بیان اینکه نبی مکرم اسلام(ص) درباره امام حسین(ع) و شهادت آن حضرت فرمود: «برای شهادت امام حسین(ع)، خداوند یک جوششی در قلوب مومنین قرار داده است که هیچ وقت سرد نمی‌شود» افزود: هر سالی که می‌گذرد بر شکوه و عظمت مراسم اربعین افزوده می‌شود و حتی کسانی که از این سیل خروشان جا مانده‌اند در شهرهای مختلف یک راهپیمایی داشته‌اند و به مراکز مقدس مانند تهران در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی، قم به سوی مسجد جمکران و مشهد به سوی حرم مطهر علی بن موسی الرضا(ع) پیاده‌روی کردند.
حجت‌الاسلام صمدی یزدی در تشریح دلایل قرآنی عزاداری بر امام حسین(ع)، اظهار کرد: در قرآن کریم دلایل متعددی وجود دارد که مبنی بر وظیفه ما در برگزاری عزای امام حسین(ع) است و طبق آیه قرآن، هر کس شعائر الهی را تکریم و تعظیم کند نشان دهنده تقوای اوست.
وی  با اشاره به اینکه در باب شعائر الهی( علامت های دین خدا) دو مصداق ذکر شده است، تصریح کرد: یک مورد آن در مکه از اعمالی برای حج و عمره است که انسان وقتی هفت بار خانه کعبه را دور زد و دو رکعت نماز طواف خواند حاجی یا عمره گذار باید هفت بار بین صفا و مروه را برود(چهار بار رفت و سه بار برگشت) که 420 متر فاصله بین این دو کوه است و اگر کسی انجام ندهد عمره یا حج او باطل می‌شود که خدای متعال این رفت و آمد بین این دو کوه را از شعار نامیده است و مورد دوم نیز مربوط به حج است که هر حاجی یک قربانی باید بدهد و خدا این قربانی را نیز یک شعار الهی می داند.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه حسین بی علی(ع)  همه عزیزان خود را در راه خدا قربانی کرد؛ این سوال را مطرح کرد که آیا این شعائر الهی نیست؟ و نتیجه گیری کرد انسان باید نسبت به شعائر الهی‌اش خضوع کند،گرامی بدارد و عظمت برای این حادثه قائل شود.
وی با بیان اینکه امام حسین(ع) که از مدینه به مکه و از مکه به کوفه و کربلا رفتند مطرح کرد که آیا این‌ها نباید گرامی داشته شوند و شعائر الهی نیستند؟ اظهار کرد: امروز بزرگترین علامت دین همین اجتماع 20 میلیون نفری زائرین اربعین امام حسین(ع) است که این پیاده روی عظیم اربعین، امام حسین(ع) را به دنیا معرفی کرده است و دنیا می‌بیند این شخصیت کیست که حدود 20 میلیون نفر پس از گذشت نزدیک به 1400 سال می‌آیند و اربعین شهادتش را گرامی می‌دارند.
حجت‌الاسلام صمدی یزدی دومین دلیل قرآنی برای عزاداری بر امام حسین(ع) را سوره مبارکه مریم دانست و گفت: در این سوره خداوند می‌فرمایند:«ای پیغمبر در قرآنت از ابراهیم خلیل یاد کن زیرا هم راست گو بود و هم پیغمبر، ای پیغمبر از اسماعیل در قرآنت یاد کن، در قرآنت از ادریس پیغمبر یاد کن، در قرآنت از ایوب پیغمبر یاد کن، از مریم کبری در قرآنت یاد کن زیرا این ها باید هر کدام باقی بمانند.»؛ حال آیا امام حسین(ع) که مجمع تمام فضائل است نباید از او یاد شود؟
وی دلیل سوم از نظر قرآن را اکرام آل بیت پیغمبر خواند و افزود: آیه‌ای از قرآن می‌فرماید:«این که هر چه پیغمبر زجر کشید از شما چیزی نمی-خواهد جز علی و فاطمه و فرزندان این دو را دوست بدارید» دلالت بر این امر دارد و ادامه داد: به جان بچه‌های خود محبت پیغمبر را تزریق کنید و بچه‌ها را با قرآن آشنا کنید.
یادآور‌ می‌شود، مراسم سوگواری دهه آخر ماه صفر در مهدیه مصلای شهرکرد که از طرف دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهرکرد برگزار می شود تا نهم آذرماه هر شب بعد از نماز مغرب و عشاء ادامه دارد.
captcha