معماری ایرانی ـ اسلامی، جزو هویت‌ اصلی شهرها باشد
کد خبر: 3546674
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۶

معماری ایرانی ـ اسلامی، جزو هویت‌ اصلی شهرها باشد

گروه اجتماعی: مدیرکل شهری و شوراهای استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه در دید و منظر عمومی باید اسلام را در نماها، ساخت و سازها و نحوه اداره هر شهری حس کنیم، پرهیز از نماها و نمادهای غربی و استفاده از معماری ایرانی اسلامی را جزء هویت‌های اصلی یک شهر اسلامی دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، سید مجتبی علوی، مدیرکل شهری و شوراهای استانداری خراسان رضوی،‌ شامگاه گذشته، 26 آبان‌ماه در جلسه شورای اداری کاشمر که در سالن آبفای شهری برگزار شد، با اشاره به اینکه در دید و منظر عمومی باید اسلام را در نماها، ساخت و سازها و نحوه اداره هر شهری حس کنیم، پرهیز از نماها و نمادهای غربی و استفاده از معماری ایرانی اسلامی را جزء هویت‌های اصلی یک شهر اسلامی دانست.
وی با تاکید بر در نظر گرفتن مسائل اقتصاد اسلامی و معیشت مردم در کنار مسائل دینی و معنوی، گفت: ثروت، قدرت، امکانات و خدمات باید در تمامی شهر به‌صورت متوازن و عادلانه توزیع شود.
علوی همچنین با تأکید بر حفظ منابع طبیعی، محیط‌ زیست شهری و مواردی که با سلامت جامعه درگیر است، اظهار کرد: توجه به آلودگی شهرها و موضوعات مربوط به محیط‌ زیست و حفظ منابع اساسی از جمله مواردی است که باید به آن‌ها توجه داشت.
اجرایی شدن مدیریت یکپارچه شهری تا افق 1404
وی در ادامه با بیان اینکه در تلاش هستیم تا در افق 20 ساله نظام، مدیریت یکپارچه شهری با مشارکت همه دستگاه‌های خدماتی در شهرها اجرایی شود، توجه به آلودگی شهرها، موضوعات مربوط به محیط‌ زیست و حفظ منابع طبیعی را چهار محور اساسی در شهر اسلامی دانست.
علوی خدمت به مردم، تلاش صادقانه برای خدمت بی‌منت، پرهیز از کارهای صوری، بی‌محتوا و تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی شفاف و صادقانه و در اولویت قرار دادن حل مشکلات مردم را از جمله موضوعات مهم از دیدگاه مقام معظم رهبری دانست که باید در شهر اسلامی مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه خدمت به مردم باید شامل تسهیل، تکریم، تسریع و اعتمادسازی در ارائه خدمات باشد، عنوان کرد: نه‌تنها کارها را باید برای مردم ساده کرد بلکه باید با سرعت عمل و احترام، انجام داد.
مدیرکل شهری و شوراهای استانداری خراسان رضوی همچنین توجه به مسائل فرهنگی، رواج روح دیانت و اخلاق اسلامی را از جمله موضوعات مهمی دانست که باید در شهرها به آن‌ها توجه شود و افزود: همه کارها باید با موازین دینی و شهری ارزیابی شود.
علوی با اعلام اینکه در شهر اسلامی باید نوای معنویت و دینی بلند شود، بر کاهش غفلت از مساجد تأکید کرد و گفت: باید از نیروهای جوان مساجد و پایگاه‌های مهم دینی حمایت کرد.
وی با اشاره به اینکه باید فضای دینی و معنوی بر محیط‌های شهری حاکم باشد، و با نهادهای فرهنگی، ارزشی و دینی همکاری لازم را داشت، عنوان کرد: باید به فرهنگ ایثار و شهادت نیز توجه ویژه‌ای داشت.

captcha