بیش از 500 موکب در چذابه و شلمچه برپا شد/ آمادگی شبانه‌روزی مواکب در ارائه خدمات به زائران
کد خبر: 3543786
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۸

بیش از 500 موکب در چذابه و شلمچه برپا شد/ آمادگی شبانه‌روزی مواکب در ارائه خدمات به زائران

گروه اجتماعی: مسئول کمیته جمع‌آوری، مشارکت مردمی، اسکان و تغذیه در ستاد اربعین استان خوزستان با بیان اینکه در پایانه مرزی شلمچه بیش از 200 موکب مستقر و 50 موکب بین‌راهی و در مرز چذابه 180 موکب مستقر و یکصد موکب بین‌راهی در سال جاری برپا شده است، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مواکب با توجه به حضور زائر در 24 ساعت شبانه‌روز آماده پذیرایی هستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، حجت‌الاسلام سید محمود موسوی رئیس ستاد عتبات عالیات استان خوزستان و مسئول کمیته جمع‌آوری، مشارکت مردمی، اسکان و تغذیه در ستاد اربعین استان در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز یکشنبه 16 آبان‌ماه در این ستاد برگزار شد، با بیان اینکه در سال 94 از مجموع زوار اربعین 19 درصد مربوط به استان خوزستان، 11 درصد تهران، 7 درصد خراسان رضوی، 6 درصد فارس، 5 درصد قم و 52 درصد سایر استان‌ها بوده‌اند، گفت: 75 درصد از این زائران را آقایان و 25 درصد را بانوان تشکیل می‌دهند.

برپایی 200 موکب در چذابه و 250 موکب در شلمچه

وی با بیان اینکه در پایانه مرزی شلمچه در سال 92 و در مراسم اربعین حسینی 45 موکب برپا شد، ادامه داد: این تعداد در سال 93 به 56 موکب، سال 94، 125 موکب و در سال جاری به بیش از 200 موکب مستقر و 50 موکب بین‌راهی رسیده است. همچنین 20 موکب در سال 92، 30 موکب در سال 93، 90 موکب در سال 94 و 180 موکب مستقر و یکصد موکب بین‌راهی در سال جاری آمار مواکب برپا شده در مرز چذابه هستند.

آمادگی مساجد و بقاع و اردوگاه‌ها برای اسکان زائران

موسوی با اشاره به اینکه اقدامات انجام شده به منظور پذیرایی از زائران اربعین حسینی با توجه به 4 ورودی استان خوزستان از اندیمشک، شهرکرد، بوشهر و شیراز آماده شده است، افزود: به منظور تأمین استراحتگاه برای زائران همه حسینیه‌ها، مساجد و بقاع متبرکه در تفاهم‌ با اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان خوزستان و همچنین اردوگاه‌های راهیان نور همچون شهید باقری خرمشهر، ایثار آبادان، شهید مسعودیان اهواز، ثامن‌الائمه، شهید حبیب‌الهی و ... در تفاهم‌ با سپاه خوزستان مهیا شده‌اند.

رئیس ستاد عتبات عالیات استان خوزستان با اشاره به اینکه در دو پایانه شلمچه و چذابه مکان استراحت برای زائران تا 15هزار نفر پیش‌بینی و جانمایی شده است، ادامه داد: برای نخستین بار در سال جاری موکب ویژه خواهران راه‌اندازی شده که محل استراحت، سرویس بهداشتی، آشپز و مدیر مستقل دارد.

موسوی با بیان اینکه از همکاری فرماندار، امام جمعه و مسئولان سوسنگرد و خرمشهر تقدیر می‌کنم، گفت: سرکشی استاندار از طرح‌های در حال انجام در مرزها به نحو مطلوبی انجام شده است.

مسئول کمیته جمع‌آوری، مشارکت مردمی، اسکان و تغذیه در ستاد اربعین استان خوزستان عنوان کرد: در پایانه مرزی بین‌المللی شلمچه به سمت عراق استان آذربایجان شرقی با موکب خود مستقر شده و ارائه خدمات می‌دهد و زائران را تا مرز عراق انتقال داده و خوزستان کمبودهای این پایانه را از نظر آب، یخ، هماهنگی و ... پشتیبانی می‌کند. همچنین در مرز چذابه مواکب عراقی مستقر شده و پیش‌بینی ارائه امکانات برای یک‌هزار زائر صورت گرفته است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تعداد مواکب بیشتر شده بر اساس ابلاغ رسیده به ما باید در دو مرز چذابه و شلمچه روزانه یکصدهزارنفر (در مجموع 200هزار نفر) در سه وعده پذیرایی شوند. ارائه خدمات در دو مرز نامبرده از ده صفر تا پنج روز پس از اربعین حسینی ادامه خواهد داشت. همچنین در اهواز تعدادی مواکب راه‌اندازی می‌شود تا زائران در هنگام بازگشت از زیارت و تا زمان عزیمت به استان‌های خود در مورد استراحت و پذیرایی دچار مشکل نشوند.

خروج روزانه 20 هزار زائر از دو مرز شلمچه و چذابه

موسوی با بیان اینکه زائران از هفته گذشته حرکت خود را به سمت کشور عراق آغاز کرده‌اند و اکنون روزانه بیش از ده‌هزار نفر از دو پایانه چذابه و شلمچه خارج می‌شوند، گفت: پیش‌بینی می‌شود که طی این روزها این آمار به 20هزار زائر در روز برسد.

مسئول کمیته جمع‌آوری، مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه در ستاد اربعین استان خوزستان با تأکید بر اینکه استان خوزستان با همه امکانات خود در خدمت زائران امام حسین(ع) است و خانه هر خوزستانی یک موکب به شمار می‌رود، گفت: امسال مواکب به صورت شهرستانی راه‌اندازی شده و مردم در آن‌ها به ارائه خدمات می‌پردازند.

وی با اشاره به اینکه برخی از استان‌ها با استقرار در دو مرز شلمچه و چذابه به عنوان معین(کمک‌دهنده) استان خوزستان به فعالیت می‌پردازند، افزود: استان‌های خراسان شمالی، اصفهان، ستاد فرمان امام راحل(بنیاد برکت)، اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان خوزستان، در مرز چذابه و استان‌های فارس، هرمزگان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد در مرز شلمچه مستقر شده‌اند.

موسوی با بیان اینکه روحیه بسیار خوب و عالی در مواکب به جهت پذیرایی از زوار مشاهده می‌شود، گفت: تعدادی از مردم برای دریافت موکب ثبت‌نام کرده اما با توجه به کثرت مواکب دیگر زمینی برای برپایی موکب باقی نمانده است.

آمادگی 24 ساعته مواکب برای پذیرایی از زائران حسینی

رئیس ستاد عتبات عالیات استان خوزستان با اشاره به اینکه به صورت روزانه سرکشی از مواکب برای برطرف کردن مشکلات و خواسته‌های آنها انجام می‌شود، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مواکب همزمان با یکدیگر تغذیه‌ها را تقسیم نمی‌کنند بلکه با توجه به حضور زائر در 24 ساعت شبانه‌روز آماده پذیرایی هستند. آب شرب برای آشامیدن و پخت و پز توسط آب روستایی با تانکر تأمین می‌شود.

وی با بیان اینکه به منظور اسکان زائران در مرز چذابه تا 50هزار نفر آمادگی وجود دارد، گفت: همه افرادی که می‌خواهند در این امر خیر مشارکت کنند می‌توانند هدایا و نذورات خود را در اهواز به ستاد عتبات عالیات اهواز واقع در اتوبان آیت‌الله بهبهانی و در شهرها نیز به ستاد عتبات عالیات شهرهای خود مراجعه کنند. همه این هدایا و نذورات مردمی به دست مواکب می‌رسد و ما هیچ انباری برای ذخیره نداریم.

نیازمندی‌های مواکب

موسوی افزود: با توجه به حجم بالای زائران حسینی مواکب نیازمندی‌هایی همچون آرد، برنج، روغن، گوشت، رب‌ گوجه، کنسرو، خرما، پتو، تأمین هزینه آرد یارانه و ظروف یکبار مصرف را دارند. اکنون نیاز ما به بیش از ده‌هزار پتو و زیرانداز فوری است. همچنین برای پخت نان آرد یارانه با هزینه کیلوگرمی 800 تومان خریداری شده که نیازمند کمک خیران و تقبل هزینه آن هستیم. به منظور تأمین نان مصرفی زائران بیش از 20 تنور نان در اختیار بانوان بستان و سوسنگرد قرار گرفته که به صورت داوطلبانه برای پخت نان حاضر شده‌اند و در سه نوبت به پخت نان می‌پردازند.

وی با بیان اینکه مجموعه دولت همچون استانداری و سایر نهادها و ادارات نظام جمهوری اسلامی زیرساخت‌های مرتبط با پیاده‌روی اربعین همچون جاده، پارکینگ، روشنایی، آب و مخابرات موردنیاز مواکب را مهیا کرده است، گفت: دولت زیرساخت‌ها را آماده کرده اما به طور صددرصد مردم میزبان زائران امام حسین(ع) هستند؛ همه بودجه و امکانات مواکب از سوی خود مردم تأمین شده است.

captcha