مقطع‌بندی تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی و نیاز آن به روایت‌گری
کد خبر: 3543675
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۰
یک تحلیلگر تاریخ شفاهی انقلاب مطرح کرد:

مقطع‌بندی تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی و نیاز آن به روایت‌گری

گروه فرهنگی: تحلیلگر تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی با بیان اینکه مبدأ انقلاب را باید 15 خرداد سال 42 دانست، گفت: تا دهه 50، مقطع اول، از دهه 50 تا زمان به وقوع پیوستن انقلاب مقطع دوم و از آن زمان تا اتمام جنگ و رحلت امام خمینی(ره) مقطع سوم از سلسله مقاطع تاریخی انقلاب است که باید برای هر کدام از این مقاطع، روایت‌گری و تاریخ شفاهی مخصوص به آن ارائه شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، علیرضا کمری، تحلیلگر تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی در مراسم رونمایی از کتاب «انقلاب‌ رنگ‌ها» که شب گذشته، پانزدهم آبان‌ماه، در محل حسینیه آیت‌الله خامنه‌ای در مشهد برگزار شد، ضمن اشاره به مبارک بودن تولید چنین اثری، گفت: هنر نقش مهمی در بازیابی اتفاقات انقلاب داشته و به تأخیر انداختن معرفی این اتفاقات به وسیله تاریخ شفاهی، امری مضر بوده و باعث جدایی بین‌ نسل‌ها می‌شود.
وی با بیان اینکه افراد دردمند و افرادی که بر مسائل انقلاب تسلط دارند، باید در پرداختن به بیان تاریخ شفاهی انقلاب پیشگام باشند، افزود: باید همه داشته‌های خود را در این مسیر صرف کنیم زیرا ما همیشه به این حرکت بزرگ بدهکار هستیم و این اقدام خود نوعی ادای دین به انقلاب محسوب می‌شود.
کمری با اشاره به اینکه ساختار این کتاب مهندسی شده و قابل تحسین است، ادامه داد: ساختار این کتاب از جمله پیشگفتار موجز و با محتوای آن شایسته ستایش است. این اثر از جمله مجموعه‌های تاریخ شفاهی محلی انقلاب است که در مشهد به وقوع پیوسته ولی این اثر محدود به محل وقوع خود نبوده و می‌تواند در بحث‌های انقلاب برای سایر نقاط کشور نیز الگو باشد.
ضرورت استناد روایتگری در تاریخ شفاهی
وی با بیان اینکه تصاویر موجود در کتاب «انقلاب رنگ‌ها» بر غنای مطالب آن می‌افزاید، گفت: باید توجه داشت که در نگارش تاریخ شفاهی، مستند بودن نوشته‌ها و روایت‌ها امری ضروری است و به وسیله این تصاویر و اسناد موجود می‌توان این نیاز را به صورت مطلوبی برطرف کرد؛ حضور علیرضا خالقی در متن حوادث انقلاب و داشتن این سندها به این موضوع کمک خوبی می‌کند.
نقش هنر در بازیابی وقایع انقلاب اسلامی
کمری ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم در چاپ‌های بعدی، صوت‌ها و فیلم‌های موجود و مستند را با این کتاب همراه کرده و به تکمیل این اثر پرداخته شود زیرا مستندبودن این روایت‌ها که به وسیله کنشگری فعال علیرضا خالقی در اتفاقات انقلاب اسلامی ایجاد شده، زمینه‌ای فراهم می‌کند تا ارزش این اثر دیده شود.
وی با مهم خواندن مقطع‌بندی در بیان تاریخ شفاهی فرهنگ انقلاب اسلامی بیان کرد: مبدأ انقلاب را باید 15 خرداد سال 42 دانست، یک مقطع این تاریخ را تا دهه 50 رقم می‌زند و از دهه 50 تا زمان به وقوع پیوستن انقلاب مقطعی دیگر و از آن زمان تا اتمام جنگ و رحلت امام خمینی(ره) مقطع سوم از سلسله مقاطع تاریخی انقلاب است که باید برای هر کدام از این مقاطع، روایت‌گری و تاریخ شفاهی مخصوص به آن ارائه شود.
ظرفیت مناسب مشهد در تاریخ شفاهی انقلاب
کمری اضافه کرد: چاپ کتاب «انقلاب رنگ‌ها» پایان کار نبوده و باید در چاپ‌های بعدی به سرنوشت تصویر معرّف امام خمینی(ع) که در این کتاب روایتگری شده، پرداخته شود، همچنین باید از استعدادهای خوبی که شهر مشهد برای نگارش تاریخ شفاهی انقلاب دارد، استفاده کرد تا به عنوان الگویی برای سایر نقاط کشور معرفی شود.
وی تصویر امام خمینی(ره) را که توسط علیرضا خالقی در دوران انقلاب اسلامی طراحی شده را علم انقلاب مشهد معرفی کرد و گفت: این نشان و نماد بارز یک اثر تاریخی مطلوب بوده که به وسیله آن می‌توان تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی در شهر مشهد را شرح داده و برای جوانان معرفی کرد.
captcha