اقامت زائران اربعین در عراق محدود به 20 روز شد/ اختصاص مرز شلمچه و چزابه به خراسان رضوی
کد خبر: 3541097
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۸

اقامت زائران اربعین در عراق محدود به 20 روز شد/ اختصاص مرز شلمچه و چزابه به خراسان رضوی

مدیر اجرایی ستاد اربعین خراسان رضوی با اشاره به 20 روزه شدن اقامت زائران اربعین در عراق، افزود: زائران از لحظه ورود به کشورعراق تنها 20 روزمی توانند در این کشوراقامت داشته باشند و ماندن بیش از 20 روز برخورد کنسولگری و جرایمی را در پی دارد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآنی(ایکنا) از خراسان رضوی، سیدعبدالله ارجاعی، مدیر اجرایی ستاد اربعین خراسان رضوی، امروز پنجم، آبان‌ماه در نشست خبری زیارت در استانداری خراسان رضوی، اظهار کرد: بنابر اعلام وزارت کشور مبنی بر تقسیم کار ملی درخصوص راهپیمایی عظیم اربعین، استان خراسان رضوی متعهد به 140 هزار شب اسکان در شهر نجف و 140 هزار شب اسکان در شهر کاظمین شده است.
وی از 20 روزه شدن ویزای عراق برای اربعین خبر داد و افزود: زائران از لحظه ورود به کشور عراق تنها 20 روز می‌توانند در این کشور اقامت داشته باشند و ماندن بیش از 20 روز، برخورد کنسولگری و جرایم بعدی آن را به دنبال دارد.
زائران بعد از 11 آبان‌ماه وارد عراق شوند
مدیر اجرایی ستاد اربعین خراسان رضوی خواستار شد: زائران باید بعد از یازدهم آبان‌ماه وارد عراق شوند در غیر این صورت ممکن است توفیق زیارت اربعین را از دست بدهند، از طرفی شرایط برای برگشت قبل از 11 آبان‌ماه نیز فراهم نیست و ناچار هستند با هزینه چند برابری به کشور برگردند.
وی افزود: ستاد اجرایی اربعین خراسان رضوی با تشکیل 9 کمیته داخلی و یک کمیته اجرایی در کشور عراق برنامه‌های مفصل فرهنگی، آموزشی، تبلیغی، خدماتی و بهداشتی را برای زائران در نظر گرفته است.
مدیر اجرایی ستاد اربعین خراسان رضوی محور کمیته فرهنگی ـ آموزشی را «تبلیغ زیارت صحیح» در اربعین و خروجی آن را تهیه بسته‌های فرهنگی برای زائران سیدالشهداء(ع) در این ایام بیان کرد.
وی با اشاره به برنامه‌های کمیته بین‌المللی ویژه این ایام، عنوان کرد: امکان شرکت در راهپیمایی اربعین برای قریب به 20 هزار نفر از اتباع خارجی مقیم ایران وجود دارد که جهت ثبت‌نام باید فقط به دفاتر کفالت استان مراجعه کنند و امکان نام‌نویسی تنها برای افراد دارای اقامت مجاز در کشور وجود دارد.
اعزام هزار و 200 مبلغ
ارجاعی به اعزام حدود هزار و 200 مبلغ دینی برای زائران اربعین خبر داد و گفت: این مبلغان به تبلیغ چهره به چهره، اقامه نماز جماعت، برپایی مجالس عزاداری و امثال آن می‌پردازند که تعدادی از مبلغان اعزامی مسلط به زبان‌های خارجی و در واقع طلاب جامعة‌المصطفی(ص) العالمیة هستند و داوطلبانه متقاضی حضور شدند.
مدیر اجرایی ستاد اربعین خراسان رضوی با بیان اینکه جذب مشارکت‌های مردمی همچنان ادامه دارد، تصریح کرد: برنامه‌های مطلوبی از سوی کمیته تغذیه و بهداشت با همکاری ستاد بازسازی عتبات عالیات در تمام شهرستان‌های خراسان رضوی با مشارکت‌های مردمی و هیئت‌های مذهبی نیز پیش‌بینی شده است.
وی افزود: تدارکات لازم در حوزه حمل و نقل ریلی و جاده‌ای نیز فراهم شده است و تاکنون سه هزار و 500 راننده در سایت سماح برای ایاب و ذهاب داخلی و خارجی اعلام همکاری کردند.
اختصاص مرز شلمچه و چزابه به زائران خراسان رضوی
ارجاعی با بیان اینکه کسانی که قصد عزیمت به کشور عراق را دارند، به مرز مهران مراجعه نکنند، اظهار کرد: با توجه با ازدحام جمعیت و مشکلات حاصل از آن در سال گذشته، مرزهای خروجی برای استان‌ها تفکیک شده است از این رو کل اعزام‌های خراسان رضوی به نجف باید از مرز شملچه و چزابه صورت گیرد و امکان خروج از مرز مهران برای مردم خراسان رضوی فراهم نیست.
وی به تکریم و استقبال زائران اربعین هنگام برگشت از عتبات عالیات اشاره کرد و افزود: این موضوع در سال‌های گذشته در مبادی ورودی کشور با مسائل و مشکلاتی مواجه شد اما امسال برای این منظور تمهیداتی از سوی آستان قدس رضوی در مرز مهران صورت گرفته است تا مسائل و مشکلات ورودی کاهش یابد.
مدیر اجرایی ستاد اربعین خراسان رضوی تشکیل کمیته راهنمای زائر را از دیگر اقدامات ستاد اجرایی خراسان رضوی در کشور عراق دانست تا در صورت هرگونه مشکلی زائران را کمک و راهنمایی کنند.
captcha