نگاه قرآن و راه‌کارهای ارائه شده مقابله با جنگ نرم
کد خبر: 3538842
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶
یغمایی مطرح کرد:

نگاه قرآن و راه‌کارهای ارائه شده مقابله با جنگ نرم

گروه سیاست و اقتصاد: استاد دانشگاه کرمانشاه با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری که«دانشجویان و جوانان بسیجی، افسران جبهه حق در جنگ نرم هستند» و باید وظایف خود را بشناسند، گفت: نگاه قرآن و دستورات ارائه شده از آیات قرآن گوشه‌ای از وظایف افسران و مجاهدان راه حق را آشکار کرده تا جوانان به وظایف خود در این مسیر شایسته‌تر عمل کنند.

جلیل یغمایی، استاد دانشگاه کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کرمانشاه، با اشاره به اینکه مسئولان باید جنگ نرم را جدی بگیرند، گفت: جنگ نرم موجب دگرگونی هویت فرهنگی«ارزش و نگرش‌های بنیادین» و القای ناکارآمدی مدل سیاسی مورد قبول مردم در یک نظام سیاسی می‌شود.
وی افزود: این جنگ همه عرصه‌های اجتماعی یک نظام سیاسی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و دانشجویان و جوانان بسیجی به‌عنوان افسران جنگ نرم وظایفی دارند که با نگاه قرآن می‌توانند به این وظایف شایسته‌تر عمل کنند.
یغمایی یکی از این وظایف را ثبات قدم و پایداری دانست و با اشاره به آیه 44 سوره انفال«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِذا لَقیتُمْ فِئَةً فَاثْبُتُوا»، اظهار کرد: استواری و پایداری در دفاع از حق یکی از مهم‌ترین شاخصه‌ها در کسب پیروزی نهایی در جنگ با دشمن است.
استاد دانشگاه کرمانشاه تصریح کرد: به یاد خداوند بودن مولفه‌ای دیگر در این راه است که باید افسران جنگ نرم بدان توجه داشته‌ باشند و در آیه 44 سوره انفال نیز می‌خوانیم «وَ اذْکُرُوا اللَّهَ کَثیراً لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ؛ خداوند را فراوان یاد کنید تا رستگار و پیروز شوید» و شکی نیست که منظور از یاد خداوند تنها ذکر لفظی نیست، بلکه خدا را در درون جان حاضر دیدن و به یاد علم و قدرت بی‌پایان و رحمت وسیعش بودن و ذکر حقیقی است.
یغمایی افزود: یاد خداوند باعث می‌شود افسر بصیر جنگ نرم در برابر دشمن از حد اعتدال خارج نشود و در عین حال که دشمن را دشمن می‌دارد اما در برابرش از اعتدال بیرون نمی‌رود و خداوند در آیه 8 سوره مائده می‌فرماید«وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا ۚ اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ؛ عداوت گروهی شما را برآن ندارد که از طرق(ومسیر) عدل و عدالت بیرون روید. عدالت پیشه کنید که عدل به تقوی از هر عملی نزدیک‎تر است».
وی به اطاعت از رهبری اشاره داشت و گفت: وظیفه عموم مردم به‌ویژه افسران جبهه حق، تبعیت و پیروی از ولی فقیه و رهبر جامعه اسلامی است و امام خمینی(ره) باتوجه به روایاتی که در باب ولایت فقیه است، می‌فرمود: ولایت فقیه همان ولایت رسول‌الله است.
یغمایی تصریح کرد: افسران جنگ نرم باید محور را رهبری و تشخیص ایشان در مسائل، حوادث و رویدادها قرار دهند و وظیفه این افسران این است، بنا بر تشخیص و دستور فرمانده‌اش عمل کنند.
استاد دانشگاه همدلی را دستوری دیگر در قرآن برای افسران جنگ نرم دانست و افزود: افسران جبهه حق باید با وحدت پرچم جبهه حق را حفظ کنند.
وی از صبر و استقامت و دوری از کارهای جاهلانه به‌عنوان دیگر دستورات قرآن به افسران جبهه حق در جنگ نرم یاد کرد و گفت: یک افسر جبهه حق باید با استدلال و برهان منطقی و دقیق با جایگاه خود آشنا شود و وقتی این مهم حاصل شد هرگز تبلیغات دشمن بر فکر و ذهن او تاثیر نخواهد داشت.
captcha