وضعیت اقتصادی كشور رو به بهبود است/ لزوم توسعه سهم فارس از گشایش‌های پس از برجام
کد خبر: 3538415
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳
افشانی:

وضعیت اقتصادی كشور رو به بهبود است/ لزوم توسعه سهم فارس از گشایش‌های پس از برجام

گروه سیاست و اقتصاد: استاندار فارس با ابراز خرسندی از اینكه وضعیت اقتصادی رو به بهبود است، گفت: میزان سرمایه‌گذاری خارجی پنج برابر سال گذشته شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، سیدمحمدعلی افشانی، استاندار فارس عصر دیروز، 25 مهر در جلسه مرکز خدمات سرمایه‌گذاری این استان، با ابراز خرسندی از اینكه وضعیت اقتصادی رو به بهبود بوده و میزان سرمایه‌گذاری خارجی پنج برابر سال گذشته شده است، تصریح كرد: باید بیش از سهم استان فارس از گشایش‌های ایجاد شده پس از برجام، استفاده كنیم.
وی با بیان اینكه شكایت‌های انجام شده از دستگاه‌های اجرایی در زمینه سرمایه گذاری به معنای كاركرد نامناسب اداره‌های دولتی نیست، افزود: اگر این شكایت‌ها پیگیری نشود و فقدان همكاری دستگاه‌ها مانع از سرمایه گذاری شود ایراد دارد.
افشانی همچنین گفت: حجم سرمایه گذاری خارجی در شش ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 400 درصد و میزان صادرات 100 درصد افزایش یافته است.
وی با تأکید براینکه عدد قدر مطلق میزان صادرات نسبت به توان استان عدد بالایی نیست، گفت: باید نگاه کرد که فارس با توجه به مزیت‌ها چه درصدی از داشته‌های کشور را در اختیار دارد و به همان میزان تلاش انجام دهیم.
افشانی افزود: سرمایه‌گذاری در فارس نیازمند تلاش توامان بخش خصوصی و دولتی است. اگر بخش دولتی تلاش کند انتظارات را دامن می‌زند و تلاش بخش خصوصی به‌تنهایی هم کافی نیست.
استاندار فارس ایجاد انتظارات بیش از حد و برخی دلسوزی‌های بی‌مورد را مانعی بر سرراه سرمایه‌گذاری دانست و در عین‌حال فعال کردن بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری را از مهم‌ترین وظایف مسئولان در دستگاه‌های مختلف دولتی برشمرد.
وی با اشاره به اینكه تلاش برای جلب سرمایه‌گذاری مهم‌ترین وظیفه مدیران دولتی است، افزود: در شرایطی كه دولت به دلیل كمبود منابع امكان پاسخگویی به نیازهای كشور در حوزه كسب و كار را ندارد مدیران باید برای جلب مشاركت بخش خصوصی تلاش كنند.
استاندار فارس با اشاره به اینكه بیش از 45 درصد از مصوبات سال گذشته صندوق توسعه ملی در بخش عمرانی به مبلغ یك میلیارد و 60 میلیون دلار نصیب این استان شده است، افزود: باید تلاش كنیم سهم هفت درصدی استان از اعتبارات كشور محقق شود و برخی دستگاه‌ها در این زمینه تلاش خوبی می‌كنند و برخی دستگاه‌ها نیز چندان تلاش نمی‌كنند.
وی با بیان اینكه طرح آمایش سرزمین جزو اسناد بالادستی و كلی بوده و به مسائل جزئی نمی‌پردازد، ادامه داد: همه مدیران باید در حوزه ماموریت خود نقشه سرمایه‌گذاری را تهیه كنند و با تعیین استراتژی در حوزه‌های مختلف، اهداف، راهبردها و پروژه‌ها را هم تعیین كنند.
استاندار فارس ادامه داد: ایران جزو مهم‌ترین سرمایه‌گذاران و سهام‌داران بانك توسعه اسلامی است و باید با ارائه طرح‌های مناسب از این سهم استفاده كنیم.
captcha