مراقب بیماران قلبی در عزاداری‌ها باشیم/ هرگز برای فرهنگ‌سازی دیر نیست
کد خبر: 3536644
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵
یک متخصص مغز و اعصاب:

مراقب بیماران قلبی در عزاداری‌ها باشیم/ هرگز برای فرهنگ‌سازی دیر نیست

گروه اجتماعی: یک متخصص مغز و اعصاب عنوان کرد: در ماه محرم خیلی از بیماران به خاطر آلودگی‌های صوتی از این شرایط زجر می‌کشند، قطعاً صداهای بلند مانند طبل به خصوص برای کسانی که اختلالات شنوایی و قلبی دارند، بسیار مضر است؛ بنابراین در این ایام باید مراقب بیماران باشیم.

بابک آزادنیا، متخصص مغز و اعصاب در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قران(ایکنا) از همدان عنوان کرد: خیلی از کسانی که در جامعه ما زندگی می‌کنند نمی‌توانند به دلیل مسائل و مشکلات خود نظیر بیماری، کهولت‌سن، سنین کم و نوزادی خود را با شرایط مراسم‌ مختلف مانند عزاداری، وفق بدهند.
وی ادامه داد: در ماه محرم خیلی از بیماران به خاطر آلودگی‌های صوتی از این شرایط زجر می‌کشند، قطعا صداهای بلند مانند طبل به خصوص برای کسانی که اختلالات شنوایی و قلبی دارند، بسیار مضر است بنابراین در این ایام باید مراقب بیماران باشیم.
این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه این شکل عزداری در زندگی اجتماعی ما وجه خوبی ندارد، اظهار کرد: باید در نظر داشته باشیم نوزاد شیرخواری که در خانه خواب است این عزداری‌ها برایش مفهومی ندارد ولی ممکن است برای او خطرناک باشد.
آزادنیا اضافه کرد: بهتر است افرادی مانند سالمندان و بیماران از مواجه شدن با ضربه‌های صوتی مانند صدا طبل و بلندگوها خودداری کنند و به محل‌هایی بروند که رفت‌ و آمد و صدا کمتر است.

بیماران قلبی از حضور در مراسم پر اضطراب بپرهیزند
وی بیان کرد: کسانی که افسردگی، اضطراب، بیماری‌های روانی و قلبی دارند بهتر است از حضور و شرکت در اینگونه مراسم‌ها به شدت پرهیز کنند، همچنین برای بچه‌ها نیز اگر تمایل دارند در این مراسم‌ها حضور داشته باشند زمینه‌های لازم ایجاد و علت عزداری برای آنان روشن شود.
این متخصص مغز و اعصاب افزود: مشاهده صحنه‌های خشن تعزیه مانند نبرد، خونریزی، قربانی کردن حیوانات بر سر راه هیئت‌های عزداری، شمشیر و حتی لباس‌های قرمز برای بچه‌هایی که از حکمت این عزداری‌ها اطلاعی ندارند احساسات آنان را بدون منطق تحریک می‌کند و حتی روحیه افراد را خشن پرورش می‌دهد.
آزادنیا با اشاره بر اینکه بچه‌ها تا زمانی که چیزی را نبییند آن را یاد نمی‌گیرند اظهار کرد: شکل‌های بی‌منطق و غیر عقلانی عزاداری مانند «قمه‌زنی» باید حذف شوند زیرا این برنامه‌ها موجب ترویج خشونت در جامعه است.
 
برای فرهنگ‌سازی شکل درست عزاداری دیر نشده است
وی عنوان کرد: برای فرهنگ‌سازی شکل درست عزاداری دیر نشده باید به گونه‌ای در اینگونه مراسم‌ها رفتار کنیم که برای دیگران مشکل‌ساز نباشد همچنین می‌توان با کمک شهرداری برای هیئت‌‌ها اطلاعیه نوشت و با هیئت امناء آنها جلسه توجیهی گذاشت.
متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه باید فرهنگ درست عزاداری را به همگان بیاموزیم، افزود: ایجاد قوانین برای میزان بلندی صدای بلندگو‌ها نیز می‌تواند راهکار خوبی برای کاهش آسیب‌های آن باشد.
وی در پایان اذعان کرد: در کشور ما اقلیت‌های مذهبی نیز حضور دارند ممکن است با این شکل عزداری و صدای بلند هیئت‌ها مورد آزار قرار بگیرند و باید در نظر بگیریم روش امام حسین(ع) احترام به درستی‌ها و راستی و سفارش به رعایت حق‌الناس بود.
captcha