دستاورد دفاع مقدس تثبیت نظام اسلامی بود/ روحیه ایثار و شهادت طلبی همچنان حکم‌فرماست
کد خبر: 3533656
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۴

دستاورد دفاع مقدس تثبیت نظام اسلامی بود/ روحیه ایثار و شهادت طلبی همچنان حکم‌فرماست

گروه سیاسی: مدیرکل بنیادحفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان گفت: دستاورد مهم هشت سال دفاع مقدس تقویت، تثبیت و مصونیت نظام اسلامی بود که این خود باعث صدور انقلاب شد.

سردار پاسدار مجتبی شیروانیان، مدیرکل بنیادحفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان در گفت‌و گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، اظهارکرد:دستاوردهای جنگ تقویت، تثبیت و مصونیت نظام اسلامی بود، جنگ و درگیری بین دو کشور برای هیچ کشوری پسندیده نیست و جنگ هشت ساله‌ای که بر ملت ایران تحمیل  شد، جدایی از عوارض و تبعات منفی که داشت، دستاورهای زیادی نیز در پی داشت.
 وی افزود: تقویت ارتباط قلبی مردم با ولی و امام زمان خود به گونه‌ای که ما می‌بینیم در بسیاری از عملیات دفاع مقدس، با اذن امام(ره) مبنی بر پر کردن جبهه‌ها، مردم به ویژه جوانان به سمت جبهه‌های نبرد روانه می‌شدند.
مدیرکل بنیادحفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان بیان کرد: تقویت معنویت درجنگ موجب شد، ریشه‌ها و علقه‌های اسلام ناب روز به روز بیشتر در جان و روح مردم نفوذ کند و ملتی را متحد سازد که در راه دفاع از حریم اسلام از هیچ کوششی فرو گذار نمی‌کردند. جمله تاریخی امام خمینی(ره) خطاب به رزمندگان اسلام که فرمودند«شما پیروزید چون خدا با شما است»، به وضوح نشان دهنده نقش، جایگاه و قداست معنویت در میان مردم ایران بوده است. همچنین توسلاتی که رزمندگان و فرماندهان در مواقع عملیات‌ها به اهل بیت عصمت و طهارت انجام می دادند نشان از این معنویت دارد.
سردار شیروانیان ادامه داد: از جمله دستاوردهای دیگر در جنگ تقویت، تثبیت و مصونیت نظام اسلامی بود که در کنار آن خود زمینه‌ای شد برای صدور انقلاب. امام خمینی با آن بینش وسیعی که داشتند در این زمینه فرمودند« ما در جنگ ریشه‌های پر بار انقلاب اسلامی مان را محکم کردیم، ما در جنگ حس برادری و وطن دوستی را در نهاد یکایک مردم‌مان باور نمودیم».
وی تصریح کرد: زمانی جنگ بر ما تحمیل شد که انقلاب تازه به پیروزی رسیده بود. فضای حاکم بر جنگ زمینه‌ای برای تجربه استقلال و خود کفایی برای ما داشت. وقوع انقلاب اسلامی ایران و جنگ تحمیلی و به دنبال آن وضع انواع تحریم‌ها و فشارهای سیاسی و اقتصادی ملت و دولت‌مردان ایران را بیش از پیش منسجم و متحد ساخت و زمینه را برای کار و تلاشی مضاعف برای نیل به خود کفایی مهیا نمود. امام خمینی(ره) در همین زمینه می‌فرمایند« ما در جنگ یاد گرفتیم که روی پای خودمان بایستیم».
وی ادامه داد: از برکات دیگر جنگ برای ما شناختن دوست و دشمن خود بود و همین شناخت و مقاومت باعث شد که ابهت کذایی ابرقدرت‌ها در چشم مردم دنیا شکسته شد، و مهم‌ترین برکات جنگ شهدا، جانبازان، ایثارگران و خانواده شهدا هستند که وجودشان در جامعه سمبل شجاعت و پایداری است و ما همه مدیون این‌ها هستیم.
مدیرکل بنیادحفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان خاطر نشان کرد: وظیفه ما در این برهه از زمان این است که با انتقال ارزش‌ها و مفاهیم این دوران باشکوه به نسل جوان، هویت جوانان‌مان را شکل دهیم.
وی گفت: برای حفظ و انتقال ارزش‌های دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت به نسل آینده باید این فرهنگ با جدیت در برنامه ریزی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور مدنظر قرار گیرد، اگر چه گذشت چند سال از پایان جنگ این حرکت کند بوده است، اما فرهنگ ایثار و شهادت باید به عنوان میراثی گران سنگ در ذهن ملت ایران باقی بماند.
سردار شیروانیان با بیان اینکه نشر ارزش‌های معنوی و اخلاقی با عطر خون شهیدان تاثیر به‌سزایی در اخلاق جوانان داشته است، بیان کرد: امید و انگیزه برای مبارزه با استکبار جهانی،  ترویج فرهنگ عاشورایی را به همراه دارد، توجه به انتقال این ارزش‌ها و آگاه کردن نسل جوان از دستاوردهای دوران دفاع مقدس امری ضروری است و قشر جوان در هر جامعه‌ای به لحاظ برخورداری از توان انرژی و استعدادهای فراوان قادر است نقش تعیین کننده‌ای در آینده آن جامعه داشته باشد.
وی ادامه داد: جوانان در هر جامعه‌ای سرمایه اصلی آن جامعه محسوب می‌گردند که می توانند زمینه‌های رشد و پیشرفت آن جامعه را در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، هنری و ورزشی فراهم نمایند، و برای حفظ و انتقال ارزش‌های دفاع مقدس در بین جوانان، این فرهنگ با برنامه ریزی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور تثبیت گردد.
سردار شیروانیان تصریح کرد: البته در این زمینه افتخاراتی شامل حال ما و نظام اسلامی شده است و نشان از نفوذ این فرهنگ غنی در بین جوانان دارد و آن سیل در خواست‌هایی است که از سوی جوانان در قالب مدافعان حرم در حال شکل گیری است. در طول سال‌های اخیر با توجه به اتفاقات منطقه، جوانان نشان دادند که هنوز آن روحیه ایثار و شهادت در بین‌شان حکم فرما است که در این میان عده‌ای نیز به خیل شهدای مدافع حرم پیوستند.  
وی خاطرنشان کرد: نهادینه کردن فرهنگ دفاع مقدس در جامعه رسالت همه اقشار است و همگی باید در این زمینه تلاش کنند، که در این زمینه تمامی دستگاه‌های اجرایی و دستگاه‌های فرهنگی باید در زمینه شناساندن فرهنگ ایثار و دفاع مقدس برای آیندگان تلاش بیشتری داشته باشند.
captcha