بررسی ابعاد مختلف جنگ تحمیلی از زبان یك فرمانده ارتش در دوران دفاع مقدس
کد خبر: 3530812
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۶

بررسی ابعاد مختلف جنگ تحمیلی از زبان یك فرمانده ارتش در دوران دفاع مقدس

گروه اجتماعی: امیرسرتیپ محمدی به بررسی ابعاد مختلف جنگ تحمیلی در شرایط آن دوران پرداخت و بیان ابعاد مختلف آن دوران برای ممانعت از وارد شدن تحریف‌ به وقایع آن دوران تاریخی را ضرورتی حساس برشمرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، امیر سرتیپ حسین محمدی، یكی از فرماندهان دوران دفاع مقدس امروز، 27 شهریور و در آستانه هفته دفاع مقدس، در جمع خبرنگاران به بررسی موضوع جنگ تحمیلی و زوایای مختلف آن پرداخت و گفت: جنگ تحمیلی در حالی شروع شد که مردم ایران طبعاً به بازسازی کشور و آرامش و سازندگی دوران پس از انقلاب می‌اندیشیدند.
وی ادامه داد: گرچه صدام حسین، موضوع اختلافات مرزی را دلیل وقوع جنگ عنوان کرد، منتها خودش هم می‌دانست که این جنگ مرحله اجرایی از نقشه برنامه ریزی شده و هدفمند فرا‌منطقه‌ای‌ست ودولت بغداد فقط داوطلب اجرای این نقشه شده است. واقعیت این بود که انقلاب اسلامی تمامی الگوها و هنجارهای مورد نظر غرب در خاورمیانه و خلیج فارس را برهم زده بود. علاوه بر آن قدرت‌های بزرگ از این نگران بودند که منافع مورد نظرشان در خاورمیانه به خطر افتد.
این جانباز دوران دفاع مقدس اضافه كرد: البته جمهوری اسلامی ایران در طول یکسال و چند ماه قبل از وقوع جنگ تحمیلی نیز با فشارهای برون مرزی متعددی مانند جنگ تبلیغاتی سیاسی روانی، محاصره اقتصادی، بلوکه کردن دارایی‌ها، تهدیدات نظامی مختلف مانند؛ مداخله نظامی در طبس و همچنین تحریف ماهیت انقلاب اسلامی در عرصه بین‌الملل و ناامنی داخلی روبه‌رو بود.
وی افزود: هدف از این اعمال بدبین كردن افکار عمومی جهان نسبت به انقلاب اسلامی، جلوگیری از شناسایی سیاسی جمهوری اسلامی و فراهم كردن زمینه‌های جنگ علیه ایران بود و این گونه اهداف و دیدگاه‌ها نیز نمی‌توانست در چهارچوب اختلافات مرزی و جاه طلبی صدام حسین تعریف شود.
محمدی با بیان اینكه دفاع در قانون طبیعت یکی از اصول استوار بقا و شرافت انسان‌ها است، افزود: جنگ دارای 2 چهره زشت و زیباست که چهره زشت آن برپایه سلطه طلبی و قدرت‌افزایی و چهره زیبای آن براساس دفاع از ارزش‌ها و اعتقادات است.
فرمانده اسبق نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی در استان‌های فارس و كهگیلویه و بویراحمد گفت: از بین تمام دفاعیاتی که توسط انسان دربرابرهجمه‌های گوناگون انجام می‌شود، مقدس‌ترین و با ارزش‌ترین آن‌ها دفاع ازعقیده است و بدون شک دوران هشت ساله جنگ تحمیلی چون برپایه دفاع از ارزش‌های اسلامی و اعتقادات دینی استوار بود از چهره زیبای جنگ برخوردار و از افتخارات بی نظیر ملت ایران است به‌طوری که در طول200 سال اخیر تنها جنگی بود که حتی یک وجب از خاک میهن اسلامی به دست دشمن نیفتاد و این جز با از خودگذشتگی و ایثار و فداکاری و اطاعت پذیری سربازان اسلام محقق نمی‌شود.
این كارشناس مسائل نظامی اضافه كرد: همین روحیه اطاعت‌پذیری است که سرباز، آسایش را یک سو نهاده، جسم و روحش را ورزیده می‌کند و جانش را در راه خدا فدا می‌كند و دشمن وقتی ببیند ملتی درهیچ یک ازشئون و نیازمندی‌هایش وابستگی به بیگانه ندارد، طبیعتا ابزار تهدید را هم از دست خواهد داد، حربه‌ها و تحریم‌هایش ناکارآمد می‌شود و به تیره‌ورزی و شکست می‌گراید.
محمدی با اشاره به اینكه در قاموس شهادت، واژه وحشت محلی از اعراب ندارد و ملتی که شهادت دارد؛ اسارت نمی‌شناسد، بیان کرد: با توجه به اینکه در طول جنگ تحمیلی عراق از سوی کشورهای مختلف بلوک شرق و غرب حمایت می‌شد، ایران اسلامی در واقع با بیش از 30 كشور جهان در حال جنگ بود اما اساس دفاع رزمندگان اسلام در این دوران برپایه عقلانیت، انسانیت و رعایت حقوق بشر استوار بود.
این كارشناس نظامی علت پیروزی رزمندگان اسلام در اكثر عملیات‌های پی‌ریزی شده دوران دفاع مقدس را توجه به عقلانیت در طرح‌ریزی آن‌ها دانست و گفت: مدنظر داشتن انسانیت و توجه به اصول مدنظر شرع مقدس اسلام و حقوق بشر اسلامی و موازین بشری موجب شده بود كه رفتار رزمندگان با اسرا، رفتاری انسانی و اسلامی باشد.
محمدی با تأكید بر اینكه پشتوانه توسعه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی در هر جامعه‌ای، داشتن امنیت پایدار است، گفت: به‌حمد الهی امروز ایران اسلامی با اتکا به جوانان و نیروهای مومن، متخصص و متعهد و با استفاده از ظرفیت‌های موجود و توان علمی کشور، با بومی‌سازی صنعت دفاعی، به امنیت پایدار دست یافته و به یکی ازکشورهای اثرگذار در منطقه و جهان تبدیل شده است.
این فرمانده ارتشی دوران دفاع مقدس با تأكید بر اینكه دفاع مقدس میراثی گران‌بها و پاسداشت آن وظیفه همگان است، بیان ابعاد مختلف آن دوران برای ممانعت از وارد شدن تحریف‌ به وقایع آن دوران تاریخی را ضرورتی حساس برشمرد.
وی بیان كرد: همه ما باید حماسه بزرگ 8 سال دفاع مقدس را به‌عنوان میراثی گرانسنگ پاس و با بزرگداشت آن و بیان ابعاد مختلف این واقعه تاریخی، آن را از آفت تحریف مصون بداریم. زیرا تنها در این صورت است که آیندگان و کسانی که دوران پر افتخاردفاع مقدس را درک نکردند می‌توانند این میراث را در منظر دیدگان خود قرار داده و از اندوخته‌های گران‌بهای آن سود ببرند.
محمدی گفت: ملت ایران امروز با داشتن مفاخر و دستاوردهای گران‌بهای دوران دفاع مقدس در تدوین الگوهای فرهنگی، نیازمند مبانی تئوریک متناسب با تحول، از دیگران نیست و به شهادت و فداکاری خو گرفته و از هیچ دشمنی و هیچ قدرتی و هیچ توطئه‌ای هراس ندارد.
captcha