48 زندانی جرائم غیرعمد کردستانی با گذشت شاکیان آزاد شدند
کد خبر: 3530434
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۵

48 زندانی جرائم غیرعمد کردستانی با گذشت شاکیان آزاد شدند

گروه اجتماعی: مدیرکل زندان‌های استان کردستان گفت: گذشت یک میلیارد و 400 میلیون تومانی شکات، زمینه آزادی 48 نفر زندانی جرائم غیرعمد را فراهم کرده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، اسحاق ابراهیمی، مدیرکل زندان‌های استان کردستان امروز، 25 شهریورماه در جمع خبرنگاران کردستان، کمک به گسترش فرهنگ صلح و سازش در جامعه را موجب کاهش جمیعت کیفری زندان‌ها دانست و اظهار کرد: بسیاری از پرونده‌های قضائی با پادرمیانی بزرگان و ریش سفیدان حل و فصل می‌شود و می توان از ورود آنها به محاکم قضائی که ممکن است منجر به مجازات حبس نیز شود جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد 198 زندانی جرائم غیرعمد در زندان‌های استان زندانی هستند، افزود: متاسفانه تعدادی از افراد جامعه به دلیل آشنا نبودن با قوانین مرتکب فعلی شده‌اند که قانونگذار آن را جرم تلقی کرده و برای آن مجازات در نظرگرفته است که از آن جمله می‌توان به مواردی همچون بدهکاری مالی (بجز کلاهبرداری)، تصادف منجر به جرح، حوادث کارگاهی، مهریه و نفقه و ... اشاره کرد.

مدیرکل زندان‌های کردستان به مشکلات خانواده‌های زندانیان به خصوص زندانیان جرائم غیرعمد سخن به میان آورد و اعلام کرد: خانواده‌های این دسته از زندانیان که به طور ناخواسته روانه زندان شده‌اند عمدتاً در معرض انواع آسیب‌های اجتماعی به دلیل عدم حضور سرپرست خانواده هستند و در صورت غفلت در رسیدگی به‌موقع و صحیح به آن‌ها ممکن است به‌تدریج خانواده و یا فرزندان این افراد نیزبه چرخه بزهکاری و آسیب‌های اجتماعی جامعه وارد شوند.

ابراهیمی، فلسفه تشکیل ستاد مردمی دیه را کمک به آزادی زندانیان جرائم غیرعمد دانست و بیان کرد: خوشبختانه از ابتدای سال جاری تاکنون با کمک‌های خیرین و ستاد مردمی دیه تعداد 48 زندانی جرائم غیرعمد از زندان آزاد و به آغوش گرم خانواده‌هایشان بازگشته‌اند.

وی روحیه گذشت و فداکاری در میان مردم کردستان را مثال زدنی دانست و بیان کرد: همچنین در سال 95 شکات پرونده‌های قضائی با گذشت از یک میلیارد و 400 میلیون تومان زمینه آزادی 48 زندانی جرائم غیر عمد را فراهم کرده‌اند که این مهم خود مهر تاییدی بر ادعای با گذشت بودن مردم این خطه از کشور دارد.

ابراهیمی اعطای 200 میلیون تومان بلاعوض از طریق منابع مالی ستاد دیه استان و هم چنین تسهیلات بانکی در قالب وام قرض الحسنه به مبلغ 426 میلیون تومان را امری تأثیرگذار در آزادی این تعداد زندانی جرائم غیرعمد دانست.

captcha