تصویب آیین‌نامه تأسیس مؤسسات قرآنی در هیئت رسیدگی/ صدور مجوز توسط این هیئت
کد خبر: 3528948
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۱
حجت‌الاسلام خسروی خبر داد:

تصویب آیین‌نامه تأسیس مؤسسات قرآنی در هیئت رسیدگی/ صدور مجوز توسط این هیئت

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های امور قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در راستای ساماندهی فعالیت مؤسسات قرآنی، «هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی» تشکیل و در آن شیوه‌نامه اجرایی تأسیس مؤسسات قرآنی به تصویب رسید.

حجت‌الاسلام محمدعلی خسروی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های امور قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، ابراز کرد: از جمله اقدامات ارزشمندی که با مشارکت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دولت سامان گرفت، حذف موازی‌کاری در فعالیت مؤسسات قرآنی بود که به تأیید و تصویب شورای عالی قرآن نیز رسید.
تشکیل هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی
وی ادامه داد: در این راستا مقرر شد، مؤسساتی که در کشور فعالیت قرآنی دارند و برخی از آنها از ارشاد و برخی دیگر از سازمان تبلیغات اسلامی مجوز فعالیت دریافت کردند، متحد و یکی شوند، لذا هیئتی با عنوان «هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی» تشکیل شد.
حجت‌الاسلام خسروی افزود: این هیئت با ریاست معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با عضویت نمایندگانی از سازمان اوقاف، شورای عالی قرآن، اتحادیه تشکل‌های قرآنی، اتحادیه انجمن‌های قرآنی و دارالقرآن الکریم هر دو هفته یک بار تشکیل جلسه می‌دهد و تاکنون جلسات مختلفی تشکیل شده که نتیجه آن تصویب آیین‌نامه و شیوه‌نامه تأسیس مؤسسات قرآنی بوده است.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های امور قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز کرد: از یک ماه قبل نیز به کسانی که متقاضی تأسیس مؤسسه قرآنی و فرهنگی هستند، اعلام کردیم که مقدمات این کار آغاز شده و در همین راستای سامانه‌ای نیز راه‌اندازی شده است.
ثبت‌نام مؤسسات قرآنی در سامانه «تلاوت»
وی در تکمیل این موضوع، ابراز کرد: در حال حاضر به صورت موقت سامانه‌ای به نام «تلاوت» راه‌اندازی شده است و متقاضیان دریافت مجوز راه‌اندازی مؤسسه قرآنی می‌توانند اسناد و مدارک خود را از این طریق ارسال کنند که لینک آن در سامانه ارشاد نیز وجود دارد، البته به زودی این سامانه به صورت مستقل و زیر نظر هیأت کار خود را ادامه خواهد داد.
حجت‌الاسلام خسروی با بیان این که بیش از یک ماه از راه‌اندازی این سامانه می‌گذرد، گفت: بعد از ثبت‌نام اولیه توسط مؤسسات، تحقیقات برای صدور مجوز آغاز می‌شود، همچنین کسانی که از قبل مجوز فعالیت داشتند نیز جهت تمدید می‌توانند به مرور به این سامانه مراجعه و ثبت‌نام خود را در قالب جدید انجام دهند و مجوز جدید خود را به نام هیأت دریافت کنند.
فعالیت بیش از 4 هزار مؤسسه فقط قرآنی در کشور
وی در ادامه با اشاره به تعداد مؤسسات قرآنی که در سطح کشور فعال هستند، افزود: حدود دو هزار و 400 مؤسسه قرآنی از ارشاد مجوز فعالیت دارند و همین تعداد نیز از سازمان تبلیغات مجوز دریافت کردند، لذا حدود چهار هزار مؤسسه، فقط قرآنی در سطح کشور فعال هستند.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های امور قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: البته برخی نیز مؤسسات فرهنگی و قرآنی هستند، حتی مهدهای قرآنی نیز که مجوز فعایت خود را از بهزیستی دریافت کردند در سطح کشور فعال هستند که این آمار نیز می‌تواند به تعداد مؤسسات قرآنی اضافه شود.
ورود اندک مؤسسات قرآنی به بحث تدبر در قرآن
وی با بیان این که بیشتر این مؤسسات در حوزه حفظ و روخوانی قرآن فعالیت می‌کنند و تعداد کمتری از آنها در بحث تدبر وارد شده‌اند، ادامه داد: آن زمان که رهبر معظم انقلاب موضوع تربیت 10 میلیون حافظ را مطرح کردند، همان جا تأکید کردند که حفظ باید مقدمه تدبر باشد.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های امور قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: لذا اگر حفظ با نگاه تدبر و فهم قرآن همراه شود، تأثیر بسزایی دارد، زیرا به نظر می‌رسد صرفا حفظ، آنقدر کاربرد ندارد، اما حفظ موضوعی کاربرد قرآن را در زندگی و فهم آن را نیز افزایش می‌دهد.
وی با بیان اینکه خراسان رضوی و خبرگزاری ایکنا همیشه در حوزه فعالیت‌های قرآنی پیشگام بوده‌اند، امیدواریم شاهد ورود جدی این رسانه قرآنی به حوزه تدبر در قرآن باشیم، تصریح کرد: همچنین این استان به جهت همجواری با امام رضا(ع) اقدامات شایسته‌ای را در حوزه تدبر پایه‌گذاری کند و از این جا در سطح کشور گسترش یابد.
captcha