جشنواره آهوانه در مشهد برگزار شد/ رونمایی از سوغات فرهنگی زائر
کد خبر: 3520640
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴

جشنواره آهوانه در مشهد برگزار شد/ رونمایی از سوغات فرهنگی زائر

گروه هنر: جشنواره هنری «آهوانه» همراه با رونمایی از سوغات فرهنگی زائر، تولید شده توسط دختران هنرمند مشهدی در مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، جشنواره هنری «آهوانه»، شامگاه گذشته 16 مردادماه با حضور حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و دختران هنرمند در تالار شهر مشهد برگزار شد.
در ابتدای مراسم حسن سلطانی، دبیر جشنواره «آهوانه» با اشاره به برگزاری کارگاه‌های تولید سوغات زائر در 530 مسجد، فرهنگسرا و کارگاه محلات، بیان کرد: تعداد 20 هزار اثر جمع‌آوری شده است که از یک‌شنبه، 17 مردادماه در ایستگاه راه‌آهن مشهد، پایانه مسافربری امام رضا(ع) و ایستگاه استقبال از زائر منطقه هفت شهردای مشهد به زائران عرضه می‌شود.
سلطانی با بیان اینکه رویکرد معاونت فرهنگی شهرداری مشهد تغییر پیدا کرده و فرهنگسراها به اولویت‌ها و مسائل اصلی پرداخته‌اند، ادامه داد: هم‌اکنون 70 درصد خرید زائر به سوغات اختصاص دارد که بر همین اساس ما باید از ظرفیت‌هایمان در راستای ارائه سوغات مناسب استفاده کنیم؛ از جمله این ظرفیت‌ها که از آن غفلت شده است مردم هستند؛ در «آهوانه» به مردم تکیه شد و گفتیم که مردم می‌توانند در این عرصه نقش‌آفرینی کنند.
اثرگذاری مردم بر فرهنگ و اقتصاد مقاومتی
وی آماده ‌کردن زمینه برای شناخت هویت را، راهکار عملیاتی‌شدن مباحث تربیتی دختران دانست و اظهار کرد: در این راستا دیگر تنها برگزاری کلاس اثری ندارد بلکه مدیریت‌های شهری باید نشان دهند که مردم می‌توانند در مسائل فرهنگی و اقتصاد مقاومتی تاثیرگذار باشند.
دبیر جشنواره «آهوانه» همچنین از ادامه برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های تهیه سوغات تا پایان دهه کرامت خبر داد و افزود: قرعه‌کشی این جشنواره پس از ولادت امام رضا(ع) انجام خواهد شد؛ 10 نفر به عنوان برنده معرفی می‌شوند و هشت نفر کمک هزینه زیارت حرم حضرت معصومه(س) را دریافت خواهند کرد.
سلطانی اعلام کرد: هریک از دخترانی که خاطره‌‌ای از ساخت عروسک‌هایشان دارند، می‌توانند به فرهنگسرای غدیر واقع در بلوار مصلی، شماره 15 مراجعه و خاطره خود را ارائه دهند تا ضمن تقدیر از آنان، خاطره‌هایشان به همراه عکس در کتابی منتشر شود، کسانی هم که خاطره‌ای نداشته باشند، می‌توانند حاجت خود از امام رضا(ع) را ارسال کنند.
سیدصولت مرتضوی، شهردار مشهد در ادامه با اشاره به نام‌گذاری سال 1395 به سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» از سوی رهبر معظم انقلاب، ادامه داد: ما دولت‌مردان در این مورد شرمنده‌ایم و در حقیقت نمره خوبی به خودمان نمی‌دهیم اما شما با ساخت این تولیدات مربوط به سوغات با اقدام و عمل‌تان همه ما را شرمنده کردید؛ شما در جبهه فرهنگی هم سرباز هستید و هم افسر.
دختران مشهدی «آهوانه» را به دختران دنیا معرفی کنند
شهردار مشهد با بیان اینکه ما می‌توانیم از جشنواره «آهوانه» در فضای مجازی استفاده کنیم، اظهار کرد: چقدر خوب است، دختران مشهدی از این طریق با دختران دنیا ارتباط برقرار کرده و فلسفه «آهوانه» و فلسفه «ضامن آهو» بودن امام رضا(ع) را تبیین کنند و با هدیه دادن این سجاده و عروسک به آنان، زمینه را برای توفیق تشرف آنان به حرم عالم آل محمد آماده کنند.
حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به صنایع‌دستی و سوغاتی‌های تولید شده توسط دختران مشهدی، ابراز کرد: امام رضا(ع) هرکسی را که به زائران خدمت کند، دوست دارند و خودشان هم مزد هر فردی را خواهند داد‌.
تهیه سوغات زائر؛ کاری بی‌نظیر از دختران مشهدی
وی ضمن تقدیر از دختران هنرمند مشهدی که با هنر خود سوغات فرهنگی تولید کرده‌اند، بیان کرد: تا به حال سوغاتی مشهد نخود، کشمش و نبات بوده است؛ ما تا به حال سوغات صنایع دستی که زائر با دیدن آن به یاد مشهد، تاریخ مشهد و امام رضا(ع) بیفتد، نداشته‌ایم که خوشبختانه شما آن را تولید کردید.
حجت‌الاسلام پژمان‌فر با بیان اینکه تهیه سوغات توسط دختران مشهدی، کار بزرگی است که مسئولان نیز باید به آن توجه داشته باشند، ادامه داد: مسئولان نیز باید توجه داشته باشند که بخشی از سوغات را به‌عنوان المان به زائران ارائه دهند تا هرکسی از هرجای دنیا که به آن نگاه کرد، به یاد مشهد و امام رضا(ع) بیفتد.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خطاب به دختران هنرمند مشهدی بیان کرد: اگر تا به حال قصد قربت نکرده‌اید تا قبل از اینکه سوغاتی‌ها به دست زائر برسد، قصد قربت کنید؛ هنر شما باعث می‌شود تا زائران به امام رضا(ع) نزدیک‌تر شوند، پس حتما مورد قبول امام رضا(ع) قرار می‌گیرد و ذخیره آخرت خواهد شد.
در این برنامه از عروسک‌های «آهو» و جانمازهای تهیه‌شده توسط دختران مشهدی رونمایی شد و تعدادی از این سوغاتی‌ها به میهمانان خارجی حاضر در برنامه اهدا شد.
یادآور می‌شود، اجرای مراسم تئاتر، با محوریت «مصرف‌‌گرایی و توجه به تقویت تولید داخلی» با شعار تأکیدی «زائر مشهد، سوغات مشهد» از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.
captcha