تمرکز در نماز؛ لازمه مهندسی ذهن
کد خبر: 3508090
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۱

تمرکز در نماز؛ لازمه مهندسی ذهن

گروه اجتماعی: مسئول مؤسسه قرآنی نورالانوار ملکوت اصفهان گفت: ما باید ذهن خود را از عوامل آزار دهنده پاک کنیم و مهندسی ذهن نیز به همین منظور انجام می‌شود که لازمه آن تمرکز است که مهم‌ترین کاربرد آن در نماز می‌باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، محترم جمشیدیان، مسئول مؤسسه قرآنی نورالانوار ملکوت اصفهان شب گذشته 28 خرداد ماه در گردهمایی با عنوان مهندسی ذهن در قرآن در نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان، اظهارکرد: سلول‌های مغز تمام فعالیت‌های بدنی انسان و  مدیریت داخلی بدن یعنی اعضا و جوارح را انجام می‌دهند و ارتباط انسان با خارج به وسیله این سلول‌ها انجام می‌شود.
وی افزود: حیات انسان به وسیله این سلول‌ها می‌باشد و در واقع اگر این سلول‌ها خوب فعالیت کنند، ما از آن‌ها بهره برداری و نتیجه بهتری کسب خواهیم کرد.
مسئول مؤسسه  قرآنی نورالانوار ملکوت بیان کرد: تمام حافظه، یادگیری‌ها، خاطره‌ها و خلاقیت انسان در ظرفی به نام ظرف ذهن شکل می‌گیرد و انجام می‌شود؛ انسان به طور طبیعی نه به گذشته خود راهی دارد و نه به آینده خود. قرآن می‌فرماید «کسانی که عاشقان خدا و خدا را پرستش می‌کنند، نه از آینده خود می‌ترسند و نه از گذشته خود غصه می‌خورند».  
جمشیدیان خاطرنشان کرد: در بحث شادی سه واژه قرآنی داریم، اول یک نوع شادی در قرآن«مرح» است که معنای آن شادی ناشی از لذت گناه می‌‌باشد و یا شادی که از روی تکبر و غرور انسان‌ها ناشی شده باشد. اینکه کسی یک نعمت یا ثروتی داشته باشد و بخواهد به وسیله آن تکبر و فخر بفروشد را قرآن نهی کرده است.
وی افزود: در قرآن شادی به معنای«فرح» نیز است که این هم جنبه مثبت و منفی دارد، قرآن شادی حقیقی را «بشارت» می‌داند.
وی ادامه داد: وقتی آیات قرآن نازل می‌شد، پیامبر(ص) در مسجد آیه جدید را می‌خواندند، اما منافقین پیامبر را آزار می‌دادند و دائم تمسخر می‌کردند و می‌گفتند چه کسی ایمانش با این آیه قرآن اضافه شد؛ اما قرآن یک جواب دندان شکن به این‌ها می‌دهد که براساس آن ایمان مومنان تقویت و آن‌ها از آیات قرآن شاد می‌شدند، زیرا قرآن ندای فطرت و دل ما است و زمانی که در دل قرآن و متن آن برویم و خوب درکش کنیم،  شادی مورد نظر قرآن محقق می‌شود.
جمشیدیان گفت: ما باید ذهن خود را  از عوامل آزار دهنده پاک کنیم و مهندسی ذهن نیز به همین منظور انجام می‌شود که لازمه آن تمرکز است که مهم‌ترین کاربرد آن در نماز می‌باشد.
مسئول مؤسسه قرآنی نورالانوار ملکوت ادامه داد: اگر هر موضوعی که فکر را آزار می‌دهد باید قدرت این را داشته باشیم که آن را از ذهن بیرون کنیم و این به معنای مدیریت و کنترل ذهن است و باید سعی کرد  واقعیت‌های زندگی‌مان را چه تلخ یا شیرین بپذیریم و راحت از کنار آن رد شویم. 
captcha