500 میلیارد تومان گردش مالی سوغات زائر نیازمند مدیریت است
کد خبر: 3507525
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳

500 میلیارد تومان گردش مالی سوغات زائر نیازمند مدیریت است

گروه اجتماعی: رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت: سالانه 500 میلیارد تومان گردش مالی سوغات زائر در مشهد است که اگر متولیان امر بحث سوغات زائر را مدیریت کنند مسلما این بازار از دست چینی‌ها خارج و در اختیار بازار مشهد با تولیدات داخل قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، به نقل از روابط عمومی شهرداری مشهد، سیدحسن علم‌الهدایی، رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی بیان کرد: مشهد مقدس به دلیل وجود بارگاه امام هشتم(ع) هر ساله پذیرای بالغ بر 20 میلیون زائر ایرانی و خارجی است که این رفت و آمد در تقویت بنیه اقتصادی مشهد، منطقه و بازارهای داخلی بسیار مؤثر است.
وی با بیان اینکه در مسئله اقتصاد مقاومتی کالای ایرانی و بازار داخلی را باید تقویت کرد، تصریح کرد: در حال حاضر متأسفانه بازارهای بسیاری از کشورها از جمله کشور ما و شهر مشهد در انحصار کالاهای چینی نامرغوب قرار دارد.
علم‌الهدایی اظهار کرد: سالانه 500 میلیارد تومان گردش مالی سوغات زائر در مشهد است که اگر متولیان امر بحث سوغات زائر را مدیریت کنند مسلما این بازار از دست چینی‌ها خارج و در اختیار بازار مشهد با تولیدات داخل قرار می‌گیرد.
وی افزود: برای همین منظور ما در پارک علم و مرکز رشد فناری‌های زیارت در بحث سوغات زائر کار می‌کنیم چرا که سوغات زائر عموما در مشهد باید هم جنبه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و هم کالایی داشته باشد.
وی عنوان کرد: اگر متولیان، صنعتگران، فناوران و افراد مختلفی که در مسائل کالای فرهنگی و هنری کار می‌کنند به اقتصاد زائر توجه کنند، مسلما بخشی از اقتصاد مقاومتی که تهیه کالاهای دانش بنیان و کالاهای تولید ایران است تحقق پیدا می‌کند.
وی داشتن بازارهای داخلی را یکی از عناصر اقتصاد مقاومتی دانست و ادامه داد: رهبر معظم انقلاب نیز بر این مسئله تأکید داشتند کما اینکه ما می‌بینیم کشور چین علاوه بر داشتن بازارهای دنیا بازارهای داخلی خود را هم به دست گرفته است.
رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت: مشهد با فرصت‌هایی چون بحث هتل‌ها، مهمان‌سراها و هزینه‌های دیگر زائران می‌تواند در تقویت این شهر در زمینه کسب و کار، اقتصاد فرهنگی و سرمایه و کار ایرانی رشد ایجاد کند.
وی نقش شهرداری مشهد را در اقتصاد مقاومتی را بسیار مهم دانست و گفت: شهرداری مشهد به عنوان تنها شهرداری کشور است که با پارک علم فناوری از دو سال گذشته همکاری نزدیک دارد و درصدی از اعتبارات این نهاد در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار می‌گیرد.
وی در خصوص شرکت‌های دانش بنیان اظهار کرد: شرکت‌های دانش بنیان و فناور، در واقع نمادهای اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش محور هستند و چون اقتصاد مقاومتی خود اقتصاد دانش بنیان است، این شرکت‌ها در واقع نماد و مظاهر اقتصاد مقاومتی هستند.
علم‌الهدایی با بیان اینکه شرکت دانش بنیان همکاری گسترده‌ای با شهرداری در بحث ایده‌پردازی، نمادهای فرهنگی و الگویی شهر مشهد دارد، تصریح کرد: شهرداری مشهد به دلیل حجم، وسعت و تنوع کار نقش بسیار مهمی در توسعه اقتصاد مقاومتی و شرکت‌های فناور و دانش بنیان دارد.
وی نقش آستان قدس رضوی را در اقتصاد مقاومتی از بعد نظری و فرهنگی مؤثر دانست و گفت: آستان قدس رضوی با ایجاد نمایشگاه‌ها و فرهنگسراهای زیارتی و برنامه‌ریزهای اقتصادی خود می‌تواند نقش مهمی را ایفا کند.
رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی افزود: آستان قدس رضوی در زمینه تولیدات کالاهای اساسی و مواد خوراکی در سراسر کشور سرمایه‌گذاری کرده است که این خود در حمایت از سرمایه و تولید ایرانی است و قطعا در اقتصاد مقاومتی اثرگذار خواهد بود.
علم‌الهدایی در خصوص مشهد 2017 نیز گفت: هر منطقه‌ای فرصت‌ها و مزیت‌هایی برای اقتصاد مقاومتی دارد و منحصر به مشهد نیست، خوشبختانه ایران سرزمینی پر از تنوع و کلکسیونی از فرصت‌ها و منابع انسانی و طبیعی است.
وی اظهار کرد: مشهد در سال 2017 پایتخت فرهنگی جهان اسلام است و عمدتا باید برنامه‌هایی در نظر گرفته شود که به اقتصاد مقاومتی کمک کرده و بحث‌های فرهنگی و الگویی را مدنظر قرار دهد.
رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت: وقتی صحبت از سرمایه‌گذاری در مشهد باشد باید توسعه شهر مشهد و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مشهد مدنظر قرار گیرد که اگر دانش بنیانی رفتار شود می‌تواند در اقتصاد مقاومتی مؤثر باشد.
captcha