بالندگی فضای علمی و فرهنگی کشور با تعمیق آشنایی دانشگاهیان با قرآن
کد خبر: 3497294
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷
رحیمی ابراز کرد:

بالندگی فضای علمی و فرهنگی کشور با تعمیق آشنایی دانشگاهیان با قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون آموزشی و فرهنگی دانشگاه پیام نور خراسان رضوی با بیان اینکه تعمیق آشنایی دانشگاهیان با قرآن موجب بالندگی فضای علمی و فرهنگی کشور می‌شود، تأکید کرد: بر این اساس باید از هر ساز و کار فرهنگی و علمی، آموزشی و پژوهشی برای اهتمام به قرآن کریم در دانشگاه‌ها بهره گرفت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حسین رحیمی، معاون آموزشی و فرهنگی دانشگاه پیام نور خراسان رضوی، شامگاه چهارشنبه، 22 اردیبهشت‌ماه در مراسم افتتاحیه مرحله استانی بیستمین جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان و کارکنان دانشگاه‌های پیام‌ نور استان که در سالن اجتماعات دانشگاه پیام نور گناباد برگزار شد، با اشاره به اینکه در یکی از حساس‌ترین گذرگاه‌های تاریخی قرار داریم، اظهار کرد: فرصت‌ها یا به تعبیر قرآنی آن، مواهب و نعمت‌های عظیم الهی در برابر ما وجود دارد.
وی، فرهنگ و تمدن پر افتخار و زاینده ایرانی و اسلامی، دین و آیین سازنده، پیشرو و مردم‌سالار، ملت آگاه و رشد یافته، منابع و ذخایر ارزنده انسانی، جوانی جمعیت، منابع گران‌سنگ طبیعی، موقعیت ممتاز جغرافیایی و راهبردی و میراث گرانقدر انقلاب اسلامی را از جمله مواهب و نعمت‌های الهی پیش روی ما یاد و تأکید کرد: باید با هوشیاری، دانش و خردورزی، حکمت و وارستگی و وحدت و یکپارچگی بر چالش‌های موجود غلبه کنیم و شکرگزار نعمت‌های الهی باشیم.
رحیمی تصریح کرد: مواجهه عقلانی با تمامی تحولات و فرآیندهای اجتماعی و جهانی، اندیشه‌ورزی، کار و تلاش مفید و برنامه‌ریزی برای توسعه پایدار و همه جانبه کشور از جمله مصادیق این شکرگزاری‌ها و سپاس در برابر نعمت‌های الهی است.
وی با بیان اینکه نقش دانشگاهیان، نخبگان و آگاهان در فهم این فرصت‌ها، تنگناها و تهدیدها بیشتر و مؤثرتر است، عنوان کرد: دانشگاهیان و به خصوص دانشجویان با تکیه بر نگاهی قرآنی و با درک پرسش‌ها، ضرورت‌ها و نیازهای جامعه و جهان می‌توانند همه مصادیق حکمت، وحدت، عقلانیت و اعتصام به حبل الله را در عصر کنونی بیابند و سرمشق‌های علمی برای تحقق آن‌ها خلق کنند.
معاون آموزشی و فرهنگی دانشگاه پیام نور خراسان رضوی با تأکید بر اینکه آموزه‌های قرآنی ما را موظف می‌کند که از فرصت‌های زودگذر با تدبیر بهره بگیریم و از تهدیدها با تدبیر بگذریم، ابراز کرد: ضرورت جایگزینی عقلانیت به جای احساسات، تفکر و خلاقیت به جای دنباله‌روی و تقلید کورکورانه و تعاون و همکاری به جای فردیت و تقابل از جمله مهم‌ترین آموزه‌های قرآنی است.
رحیمی، متنبه‌شدن از تاریخ، شناخت علمی وضعیت و مسائل موجود و نگاه به آینده به عنوان یک راهبرد برای نیل به جامعه قرآنی را از مهمترین رسالت‌های دانشگاهیان عنوان کرد و افزود: اصول قرآنی بر مدارا، وفاق و همبستگی، تحمل و شرح صدر، تولی و تبری، نظرخواهی، مشورت و عمل به وظیفه به نیکوترین روش تکیه دارد.
وی با تأکید بر این نکته که جامعه قرآنی باید سرشار از این جلوه‌های رحمانی باشد، اظهار کرد: جامعه به دور از تدبیر، تدبر، اخلاق و معنویت و جامعه بی توجه به حقوق و کرامت‌های انسانی و اجتماعی جامعه‌ای است که قرآن هم در آن مهجور است.
معاون آموزشی و فرهنگی دانشگاه پیام نور خراسان رضوی با بیان اینکه تعمیق آشنایی دانشگاهیان با قرآن موجب بالندگی فضای علمی و فرهنگی کشور می‌شود، تأکید کرد: بر این اساس باید از هر ساز و کار فرهنگی و علمی، آموزشی و پژوهشی برای اهتمام به قرآن کریم در دانشگاه‌ها بهره گرفت.
رحیمی توجه به آموزش‌های قرآنی و تسهیل سطح برخورداری دانشجویان و دانشگاهیان از قرآن به صورت خودانگیخته را از جمله مقدمات بهره‌مندی از سرچشمه وحی بیان کرد و ادامه داد: برای رسیدن به این هدف، توجه به کانون‌های دانشجویی با محوریت قرآن و جشنواره‌های قرآنی از اهمیت خاصی برخوردار است که برگزاری جشنواره قرآن و عترت در دانشگاه‌های پیام نور در همین راستا است.
وی بر ضرورت تکیه بر دغدغه های اساسی جامعه و شناخت نعمت‌ها، فرصت‌ها و تنگناها برای دریافت پاسخ قرآنی آن‌ها تأکید کرد و گفت: این امر با اقتدا به بینش، رفتار و اخلاق قرآنی میسر خواهد شد.
captcha