آغاز به کار کلینیک معنویت‌درمانی مرکز مهر رضوی
کد خبر: 3491460
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۹
پروفسور گرجی خبر داد:

آغاز به کار کلینیک معنویت‌درمانی مرکز مهر رضوی

گروه اجتماعی: مدیر مرکز مهر رضوی از آغاز به کار کلینیک معنویت‌درمانی مرکز مهر رضوی به طور رسمی از روز نخست اردیبهشت‌ماه امسال خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، پروفسور علی گرجی، استاد دانشگاه مونستر آلمان از آغاز به کار کلینیک معنویت‌درمانی مرکز مهر رضوی به طور رسمی از روز نخست اردیبهشت‌ماه سال جاری خبر داد و گفت: این کلینیک به مدت یک‌ماه و به صورت آزمایشی فعالیت داشته که در این مدت 50 نفر از خدمات آن بهره‌مند شدند.
وی افزود: با توجه به موفقیت‌آمیز بودن فعالیت آزمایشی این کلینیک و استقبال مردم از خدمات ارائه شده، کلینیک معنویت‌درمانی خدمات خود را به‌طور گسترده‌تر و به‌ صورت رسمی برای اولین بار در بیمارستان رضوی توسط حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن حسینی آغاز می‌کند.
پروفسور علی گرجی در ادامه در خصوص معنویت‌درمانی ابراز کرد: معنویت‌درمانی به معنای در نظر گرفتن باورهای معنوی بیمار مبتلا در فرآیند درمان‌گری است و هدف از معنویت‌درمانی کاهش اضطراب، افسردگی و پریشانی بیماران است.
معضل آشفتگی عاطفی و هیجانی
وی تصریح کرد: در این کلینیک راهکارهای معنوی با نظریه و روش‌های علمی روان‌درمانی ترکیب شده است، چرا که یکی از معضلات قرن حاضر آشفتگی‌های عاطفی و هیجانی در روابط انسانی است که این مسئله در خصوص بیماران با بیماری صعب‌العلاج بیشتر نمود دارد و بالطبع نیاز این بیماران به ارائه چنین خدماتی بیشتر است.
استاد دانشگاه مونستر آلمان در ادامه با اشاره به اینکه بیمارانی که اعتقادهای مذهبی قوی‌تری دارند، با بیماری خود بهتر کنار می‌آیند، عنوان کرد: افراد با ایمانی که به خداوند و زندگی پس از مرگ اعتقاد دارند، مرگ را به عنوان پایان دنیا تلقی نمی‌کنند و بالطبع ترس از مفهوم مرگ در آن‌ها کاهش می‌یابد.
کیفیت بالاتر زندگی
وی با بیان اینکه این افراد با کنترل استرس خود، شانس تداوم درمان و بهبودی‌شان را افزایش می‌دهند و در صورتی‌که بیماری پیشرفته باشد، در مراحل پایانی عمر، کیفیت زندگی بالاتری دارند، ابراز کرد: در مقابل افرادی که با ناامیدی وارد فضای درمان می‌شوند، معمولا نتیجه قابل قبولی را دریافت نمی‌کنند و با پیشرفت قابل ملاحظه بیماری، سلامتی خودشان را نیز در خطر می‌اندازند.
معنویت در درمان نقش پررنگی دارد
پروفسور گرجی در پاسخ به سؤالی در خصوص نقش آرمیدگی(ریلکسیشن) در درمان سرطان، تصریح کرد: اهمیت بحث آرمیدگی در کاهش استرس بر کسی پوشیده نیست و این روش‌، مؤثر و کارآمد است و به مسیر درمان بیماران سرطانی کمک می‌کند، اما نمی‌توان آن‌ را تنها ابزار درمانی تلقی کرد.
استاد دانشگاه مونستر آلمان نقش درمان‌های شناختی و نیز مفهوم معنویت را پر اهمیت‌تر خواند و ادامه داد: توجه به معنویات می‌تواند با ایجاد آرامش در درمان سرطان موثر باشد.
captcha