مراسم وداع با پیکرهای شهدای تازه تفحص شده هشت سال دفاع مقدس در مشهد برگزار شد
کد خبر: 3482984
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷

مراسم وداع با پیکرهای شهدای تازه تفحص شده هشت سال دفاع مقدس در مشهد برگزار شد

گروه هنر: مراسم وداع با پیکرهای شهدای تازه تفحص شده هشت سال دفاع مقدس شب گذشته در حسینیه جامعه الحسین رزمندگان اسلام در مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، مراسم وداع با پیکرهای شهدای تازه تفحص شده عملیات‌های خیبر و بدر شامگاه 22 اسفندماه در محل حسینیه جامعةالحسین رزمندگان اسلام مشهد برگزار شد.
ساعت 19:22 خودرویی که حامل کننده شهدا بود، جلو در حسینیه توقف کرد، به محض توقف مردمی که برای وداع با شهدا آمده بودند پیکرهای پاک شهدا را به دوش گرفتند و آن‌ها را یکی پس از دیگری تا محل حسینیه همراهی کردند.
در ادامه عاشقان به شهدای هفت سال دفاع مقدس وارد حسینیه شدند، همه نوع آدم بودند از نوجوانان 10 ساله گرفته تا پیرمرد 80 ساله‌ای که با تلفن همراه کوچک خود از پیکر شهدا عکس می‌‌گرفت، قرار بود مراسم ساعت 19 آغاز شود اما حضور گسترده مردم در کنار پیکرهای پاک این شهیدان باعث شد مراسم با تإخیر آغاز شد.
ساعت 20:14 دقیقه بود که صدای مرثیه‌خوانی هاشم رافعی، مداح اهل بیت(ع) فضای سالن رو تغییر داد، حاج هاشم ذکر مصیبتی از فاطمه زهرا(س) خواند؛ در ادامه حاج جعفر ملائکه ذکر مصیبتی در حضور خانواده‌های شهدای هفت سال دفاع مقدس و مردم شهیدپرور مشهد داشت.
سپس حاج حسین محمدیان، علیرضا خاکساری، حاج رضا عرفانی، حاج علی عرفانی همگی به اجرای مداحی پرداختند و در ادامه یکی از شاعران مشهد، شعری را که در وصف فاطمه سروده بود، قرائت کرد.
در ادامه حجت‌الاسلام محمدحسین حسین‌زاده بحرینی، نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی به ایراد سخن پرداخت.
وی ضمن اشاره به روایت پیامبر(ص) در ستایش حضرت زهرا(س) مبنی بر اینکه «فاطمه مهجتی...، فاطمه(س) خون قلب من است»، به تبیین مفهوم مهجه پرداخت و گفت: زمانی که تاریخ اهل بیت(ع) را دنبال می‌کنیم، می‌بینیم، وقتی امام حسین(ع) برای حرکت به سوی تکلیف الهی یاران خویش را به کمک طلبیدند، فرمودند: «هر کس حاضر است مهجه خودش را در راه اسلام فدا کند، همراه من بیاید»؛ امام حسین(ع) در زیارت اربعین این‌گونه معرفی می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه چرا این واژه در بحرانی‌ترین و حساس‌ترین مواقع توسط اهل بیت(ع) مورد استفاده قرار گرفته است، ادامه داد: کلمه «مهجه» را بعضی‌ها به معنای فراتر از قلب عنوان کرده‌اند، این تعبیر غلط است زیرا اگر مهجه همان قلب باشد، معنی ندارد که به قلب اضافه شود بلکه حتما یک ظرفیتی در این واژه وجود دارد که از سوی ائمه(ع) عنوان شده است.
وی افزود: لغت‌شناسان در برخی موارد مهجه را معادل روح قرار داده‌‌اند اما برخی از اندیشمندان زمانی که دقیق‌تر بررسی کردند، متوجه شدند، مهجه به معنی قلب نیست، بلکه عبارت است از خونی که قلب انسان را تغذیه می‌کند، حیات انسان به قلب انسان وابسته است و زمانی که تلمبه قلب از کار بیفتد، کار تمام است، اما حیات قلب به چیست؟ حیات قلب به خونی است که سلول‌های قلب را تغذیه می‌کند.
وی بیان کرد: روانشناسان می‌گویند معنای مهجه، قلب نیست، بلکه به معنای خونی است که عامل حیات است، لذا پیامبر(ص) در معرفی دختر خود می‌فرماید: «زهرا(س) خون حیات من است». فرزندان فاطمه میوه دلم هستند و همسر فاطمه نور چشمم، بله پیامبر(ص)، اینگونه زهرا(س) را معرفی می‌کنند.
captcha