لزوم معرفی معنوی‌ترین و خاص‌ترین سوغات به زائران حرم رضوی
کد خبر: 3482924
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۷

لزوم معرفی معنوی‌ترین و خاص‌ترین سوغات به زائران حرم رضوی

گروه اجتماعی: نایب رئیس اتحادیه صنف صنایع دستی و گل‌دوزی مشهد با بیان اینکه با فرهنگ‌سازی می‌توانیم معنوی‌ترین و خاص‌ترین سوغات را به زائران معرفی کنیم، گفت: برای سال 2017، باید تولیداتی در سطح جهانی و مناسب صادرات داشته باشیم از همین رو به هنرمندان، اطلاع‌رسانی شده است که برنامه‌ای برای تولیداتی در سطح جهانی داشته باشند.

سعید سرویها، نایب رئیس اتحادیه صنف صنایع دستی و گلدوزی مشهد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی با بیان اینکه بار معنوی و فرهنگی سوغات رضوی باید بسیار بالا باشد، ابراز کرد: سجاده، جانماز و پرچم‌های مذهبی، در سبد کالای اتحادیه صنایع دستی تولیدات هنرمندان گلدورزی شهر مشهد، عنوان معنوی‌ترین و زیباترین سوغات زائر معرفی شده است.
نایب رئیس اتحادیه صنف صنایع دستی و گلدوزی مشهد با اشاره به اینکه خاستگاه گلدوزی سنتی حرفه‌ای در مشهد است، اظهار کرد: با توجه به اینکه مشهد، شهر زیارتی است، کشوری مانند چین در عرصه محصولات مذهبی ورود پیدا نکرده است به گونه‌ای که 90 درصد سجاده و جانماز توزیع شده در مشهد و ارسال شده به سایر نقاط کشور، از تولیدات مشهد است. البته بخشی از این سجاده‌ها متعلق به استان یزد است که پارچه‌های آن به سفارش تولیدکنندگان مشهدی بافته می‌شود.
گلدوزی تمام پرچم‌های مذهبی کشور در مشهد دوخته می‌شود
سرویها با بیان اینکه گلدوزی تمام پرچم‌های مذهبی سراسر کشور در مشهد دوخته می‌شود، اظهار کرد: با توجه به خاستگاه گلدوزی سنتی حرفه‌ای در مشهد، همه هیئات مذهبی کشور، پرچم‌های خود را از مشهد تهیه می‌کنند. همچنین، پرچم‌هایی که آستان قدس رضوی، به هیئات مذهبی اهدا می‌کند و پرچم‌های مذهبی که به کشورهای اسلامی و شیعی ارسال می‌شود، توسط هنرمندان مشهدی دوخته می‌شود به طوری که تمام بازار محصولات گلدوزی عراق را مشهدی‌ها تأمین می‌کنند.
وی با بیان اینکه با فرهنگ‌سازی می‌توانیم معنوی‌ترین و خاص‌ترین سوغات را به زائران معرفی کنیم، گفت: طی گفتمان صورت گرفته با ستاد زیارت استان، مطرح شد که اگر بودجه لازم فراهم شود، به تمام زائران پیاده‌ای که 28 صفر برای زیارت امام رضا(ع) به مشهد می‌آیند، این سوغات معنوی اهدا شود تا به عنوان یادگاری خاطره‌انگیزی به شهر خود ببرند.
نایب رئیس اتحادیه صنف صنایع دستی و گلدوزی مشهد با اشاره به اینکه محصولات هنرمندان صنایع دستی و گلدوزی مشهد در بُعد معنوی تولید شده است، اظهار کرد: هنرمندان گلدوز کار، سجاده و جانماز را در بُعد فرهنگی تولید می‌کنند یعنی بر روی آن‌ها عنوان یا علی‌ بن موسی‌الرضا(ع) نقش بسته است. همچنین سجاده و جانمازهایی را به صورت کودکانه و با شکل‌های مختلف تولید کرده‌اند تا کودکان و نوجوانان برای نماز تشویق شوند.
لزوم حمایت مسئولان از تولید محصولاتی در سطح جهانی
سرویها با اشاره به تأثیرگذاری شرایط رکود بازار بر محصولات گلدوزی، ابراز کرد: با تأکید رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد مقاومتی، سعی کردیم تا تولیدکنندگان این محصولات را به کار و تلاش بیشتر سوق دهیم تا این سوغات را با کمترین قیمت و بیشترین کیفیت در اختیار زائران قرار دهند.
وی تهیه مواد اولیه را یکی از مشکلات تولید محصولات گلدوزی عنوان کرد و گفت: با توجه به نوسان قیمت دلار و ورود برخی از پارچه‌هایی که تولید آن‌ها در کشور ممکن نبود، انتظار داریم که مسئولان از بخش تولید پارچه‌ حمایت کنند تا پارچه‌ای با قیمت ارزان‌تر و کیفیت بهتر به دست هنرمندان برسد که این امر، رونق تولید و فروش بیشتر را در پی خواهد داشت.
نایب رئیس اتحادیه صنف صنایع دستی و گلدوزی مشهد با بیان اینکه برای سال 2017، باید تولیداتی در سطح جهانی و مناسب صادرات داشته باشیم، ابراز کرد: به هنرمندان، اطلاع‌رسانی شده است که برنامه‌ای برای تولیداتی در سطح جهانی داشته باشند لذا امیدواریم با تولیدات بهتر و با حمایت ویژه استاندار، فرماندار، رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور و مدیرکل صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی، رونق اقتصادی مشهد فراهم شود.
captcha