عربستان با ادعاهای بی‌اساس به دنبال ایجاد انحراف در تحقیقات منا است
کد خبر: 3457255
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۶
عبداللهی:

عربستان با ادعاهای بی‌اساس به دنبال ایجاد انحراف در تحقیقات منا است

گروه سیاسی: رئیس کل دادگستری استان مرکزی گفت: دولت عربستان متولی پذیرش زائران بیت‌الله الحرام است، همین امر سایر وظایف مانند تأمین امنیت، احترام به اجساد، آبرسانی و ... را به همراه می‌آورد، عربستان باید پاسخگو باشد و با ادعاهای بی‌پایه مسیر تحقیقات را منحرف نکند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، حجت‌الاسلام قاسم عبداللهی، رئیس کل دادگستری استان مرکزی در  در نشست بررسی راهکارهای فقهی و حقوقی فاجعه منا در دادگستری کل استان گفت: پرونده رژیم آل‌سعود با اقداماتی که انجام داده همیشه سیاه است و برای تحلیل عملکردهای سوء مدیریتی آنان باید روزها بحث کرد.

وی اضافه کرد: فاجعه منا یکی از واقعه‌های غمباری است که در کمال بی‌حیایی چشمان باز حقوق بشر در دنیا اتفاق افتاد و حتی کوچکترین تلنگری به این سازمان بین‌المللی وارد نشد، این جای تأسف دارد سازمان‌هایی که خود را مدافع حقوق بشر می‌دانند، دستور حمله جوامع غربی به مردم بی‌دفاع را صادر می‌کنند و در عین حال این عمل را دفاع از حقوق آنها می‌دانند همچنین در برابر  فاجعه‌ای که بسیاری از زائران حرم امن الهی جان باختند سکوت می‌کنند.

حجت‌الاسلام عبداللهی تصریح کرد: حادثه منا باید توسط کارشناسان حاذق بین‌المللی از لحاظ عمدی بودن یا غیر عمد بودن مورد تحلیل قرار گیرد، اگر عمدی بودن این واقعه با بررسی‌های لازم ثابت شود باید مرجع صالح و قانونی را برای رسیدگی به این امر در نظر گرفت.

وی بابیان این نکته که با اثبات غیرعمد بودن نیز باید بررسی کرد که این واقعه جرم است یا مسئولیت مدنی دارد، اظهار کرد: تمامی ابعاد و زوایا این واقعه باید مورد تحلیل قرار گرفته و از چشم کارشناسان دور نماند، باید دید اهانت به مصدومین و عدم خدمت رسانی به حجاج در آن شرایط در حوزه اختیارات حکومتی است یا غیر حکومتی.

حجت‌الاسلام عبداللهی با بیان این مطلب که دولت عربستان متولی پذیرش زائران بیت‌الله الحرام است، افزود: همین امر وظیفه این دولت برای مدیریت، تأمین امنیت، احترام به اجساد، حفظ جان زائران، آبرسانی و ...  را به همراه می‌آورد، ازاین رو آنان باید پاسخگو باشند و با مطرح کردن اصول‌های بی‌پایه و بنیان مسیر تحقیقات را منحرف نکنند.

به گفته وی عربستان اعلامیه حقوق بشر اسلامی را امضا کرده و دست ما را برای ادعای عدم تعهد عربستان به تعهدات خویش باز گذارده است، بنابراین با استفاده از این اعلامیه می‌توانیم به طرح دعوی امیدوار بود، دولت عربستان باید در همه حال پاسخگوی جوامع آسیب دیده باشد همچنین با بستن مسیر عبور حجاج به هر دلیلی که باشد موظف است که دیه و غرمات شهدا و مجروحان را بپردازد.

این مقام مسئول در پایان سقایت را یکی از مشاغل مطرح از صدر اسلام تاکنون بیان کرد و گفت: عربستان که خود را داعیه‌دار کعبه می‌داند طبق استشهادات زائران حتی از خوراندن قطره آبی به آسیب دیدگان خودداری می‌کرد، کمااینکه بسیاری از آنان با رفع تشنگی از به زندگی باز می‌گشتند.

captcha