مسابقات ملی تلاوت و تسنیم در مشهد برگزار می‌شود
کد خبر: 3455652
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۷
با عنوان یادواره محسن حاجی‌حسنی؛

مسابقات ملی تلاوت و تسنیم در مشهد برگزار می‌شود

گروه فعالیت‌های قرآنی: مرحله کشوری مسابقات تلاوت و تسنیم آذرماه سال جاری با عنوان یادواره مرحوم محسن حاجی‌حسنی‌کارگر، قاری بین‌المللی قرآن کریم به میزبانی مشهد مقدس برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن کریم کشور در نشست خبری مسابقات کشوری تلاوت و تسنیم یادواره مهاجر الی الله حاج محسن حاجی‌حسنی‌کارگر که امروز، اول آذرماه در سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، با بیان اینکه سازمان دارالقرآن کریم در چند حوزه تخصصی فعالیت‌های قرآنی خود را زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی کشور انجام می‌دهد، ابراز کرد: سه وظیفه اساسی سازمان تبلیغات، توسعه عمومی و تخصصی قرآن در سطح کشور، سازمان‌دهی مشارکت‌های مردمی در حوزه فعالیت‌های قرآنی و نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم هستند.

قره‌شیخلو ادامه داد: در کنار این فعالیت‌ها که صراحتا در موضوع قرآن به سازمان تبلیغات سپرده شده است، در موضوعات دیگری از جمله برگزاری جشنواره‌ها، مسابقات، نشست‌های فرهنگی در کشور و حمایت از فعالان فرهنگی نیز سازمان تبلیغات وظایفی را بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه برگزاری مسابقات، جشنواره‌ها و برنامه‌های قرآنی بیشتر جنبه تبلیغی و ترویجی دارند، افزود: از دیگر وظایفی که توسط شورای عالی قرآن به سازمان تبلیغات و دارالقرآن کریم واگذار شده است، اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم به عنوان معتبرترین مدرک قرآنی کشور است که از سطح دیپلم تا دکتری را شامل می‌شود و داوطلبان برای دریافت آن باید آزمون‌های سخت و فشرده را پشت سر بگذارند.

اعطای مدرک تخصصی حفظ به چهار هزار نفر

رئیس سازمان دارالقرآن کریم کشور ابراز کرد: در طول 10 سال برگزاری این آزمون حدود 70 هزار نفر در کشور در آزمون حفظ شرکت کردند و حدود چهار هزار نفر از آن‌ها مدرک تخصصی را در رده‌های مختلف دریافت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه از دیگر برنامه‌های این سازمان مسابقات تلاوت و تسنیم است، ادامه داد: مسابقات تلاوت با یک اتفاق و رویکرد جدید در برگزاری مسابقات مطرح است و تفاوت ویژه‌ای با دیگر مسابقات دارد، به گونه‌ای که در این مسابقات دو موضوع مهم پرداختن به حفظ قرآن و مفاهیم آن به صورت جدی برای نخستین بار در دستور کار این مسابقات قرار گرفته است.

قره‌شیخلو تصریح کرد: این مسابقات در دو مرحله استانی و کشوری برگزار می‌شود که شرکت‌کنندگان در رشته قرائت باید حافظ قرآن کریم نیز باشند و متون مشخص شده را حفظ کنند.

وی افزود: از جمله معایبی که بیشتر مصری‌ها به قاریان ایرانی می‌گیرند، این است که آنها حافظ قرآن نیستند لذا این مسابقات تلاش کرده تا به لحاظ تخصصی توانمندی حفظ را نیز به قاریان بیفزایند تا بابی برای توجه قاریان تراز اول کشور به موضوع حفظ قرآن کریم باشد.

آشنایی قاریان با مفاهیم قرآن در مسابقات

رئیس سازمان دارالقرآن کریم کشور اظهار کرد: همچنین در کنار حفظ تلاش شده تا قاریان با مفاهیم قرآن کریم نیز آشنا شوند به طوری که مسابقات مفاهیم که قبلا به صورت تشریفاتی و تشریحی برگزار می‌شد، در حال حاضر برای جدی شدن آن هر قاری که در مسابقات شرکت می‌کند باید علاوه بر اینکه به صورت حفظ به قرائت قرآن می‌پردازد، در روی صحنه و جلوی جمعیت دو سؤال مفهومی را به صورت شفاهی نیز پاسخ دهد.

وی با بیان اینکه این امر در راستای آشنایی قاریان با مفاهیم و معانی قرآن است و بر کیفیت قرائت آن‌ها تأثیرگذار خواهد بود، افزود: البته مصری‌ها نیز گاهی ایراد می‌گیرند که ایرانی‌ها استعداد خوبی دارند اما نمی‌دانند که از تلاوت چه می‌خواهند، از همین رو این مسابقات با این رویکرد طراحی شده و با استقبال خوبی طی سه سال گذشته طبق نظرسنجی‌ها از طرف قاریان مواجه شده است زیرا تلاوت‌ها رنگ و بوی جدیدی به خود گرفته است، اگر چه نیاز به زمان دارد تا جای خود را بیشتر باز کند.

قره‌شیخلو عنوان کرد: در رشته حفظ نیز همین تغییرات لحاظ شده است، بدین شکل که ابتدا باید به سؤالات حفظ پاسخ دهند و سپس متسابق دو سؤال مفاهیم از پنج جزء قرآن را به صورت زنده جوابگو باشد.

وی با بیان اینکه مرحله اول مسابقات تلاوت و تسنیم در استان‌های مختلف با حضور چهار هزار نفر شرکت‌کننده شهریورماه سال جاری برگزار شد، اضافه کرد: از این تعداد حدود 190 نفر در مرحله کشوری در سه رشته اصلی قرائت، حفظ کل و حفظ 15 جزء با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

25 آذرماه، افتتاحیه مرحله کشوری مسابقات تلاوت و تسنیم

رئیس سازمان دارالقرآن کریم کشور ادامه داد: 25 آذرماه بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء مراسم افتتاحیه این دوره از مسابقات قرآن تلاوت و تسنیم برگزار می‌شود و در ادامه 26 و 27 آذرماه مسابقات در دو نوبت صبح و بعدازظهر پیگیری خواهد شد.

وی گفت: در نهایت جمعه، 27 آذرماه بعد از نماز مغرب و عشاء مراسم اختتامیه برگزار می‌شود؛ در این مراسم علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و ‌چهره‌های قرآنی استان حضور دارند و از نفرات برتر با اهدای جوایز تقدیر به عمل می‌آید.

قره‌شیخلو با بیان اینکه پنج گروه داور که حدود 40 آقا و بانوی داور را شامل می‌شود امر قضاوت این دوره را بر عهده دارند، گفت: تلاش شده تا ترکیبی از پیشکسوتان و داوران جوان امر قضاوت را انجام دهند تا آرام آرام زمینه حضور جوانان باز شود. این داوران از استان‌های مختلف کشور از جمله مشهد، تهران، اصفهان، قزوین، قم و دیگر شهرها هستند.

وی با بیان اینکه در بخش بانوان نیز در سه رشته اصلی متسابق حضور دارد،‌ گفت: سه محل برای اسکان و برگزاری مسابقات یعنی سازمان تبلیغات اسلامی و شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در مشهد در نظر گرفته شده است تا در فضای قرآنی و اخلاق‌مدار این مسابقات انجام شود.

رئیس سازمان دارالقرآن کریم کشور ادامه داد: ارتباط مناسبی با مجامع و مراکز فرهنگی ـ قرآنی مشهد که ظرفیت خوبی دارند، برقرار شده تا شاهد حضور مؤسسات در این مسابقات و ایجاد تعامل و ارتباط بیشتر میان آن‌ها باشیم؛ استان خراسان رضوی یکی از قطب‌های قرآنی بزرگ کشور محسوب می‌شود لذا باید از این ظرفیت حداکثر استفاده را ببرد.

شرکت متسابقانی از 40 دستگاه کشور در مسابقات تسنیم

وی با بیان اینکه مسابقات قرآنی تسنیم نیز با نیت توسعه فعالیت‌های قرآنی و ارتقای سطح مهارت‌های قرآنی پرسنل و خانواده‌های دستگاه‌های فرهنگی کشور تعریف و برگزار می‌شود، افزود: امسال چهارمین دوره برگزاری این مسابقان به شمار می‌رود که 30 دستگاه در آن حضور دارند و در این مرحله پرسنل و کارکنان سازمان تبلیغات اسلامی سراسر کشور به رقابت می‌پردازند و در مرحله بعدی رقابت بین دستگاهی خواهد بود.

قره‌شیخلو اضافه کرد: حدود 100 نفر شرکت‌کننده در رشته‌های مختلف در این مسابقات حضور دارند و تفاوت آن با مسابقات تلاوت این است که در مسابقات تلاوت به صورت کاملا تخصصی بوده و شرکت‌کنندگان آن نیز به صورت حرفه‌ای به قرائت می‌پردازند ولی مسابقات تسنیم جنبه عمومی‌تر دارد و رشته‌های آن نیز ساده‌تر بوده و به مفهوم قرآنی بیشتر توجه شده است.

حضور بیش از 300 نفر در مرحله کشوری مسابقات تلاوت و تسنیم

وی ابراز کرد: منبع این مسابقات کتاب مفاتیح الحیاه، آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی است که در کنار آن رشته‌های حفظ، ‌ترتیل‌خوانی و دیگر رشته‌های متنوع وجود دارد و به صورت کشوری با حضور 350 نفر دعوت کننده و میهمان برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان دارالقرآن کریم کشور با بیان اینکه مسابقات تلاوت در دو بخش بزرگسالان و زیر 16 سال خواهد بود و بخش بانوان تنها بزرگسال دارد که حدود 190 نفر شرکت‌کننده را شامل می‌شود، گفت: در مسابقات تسنیم نیز در رشته قرائت 57 نفر، حفظ کل 50 نفر و حفظ 15 جزء 53 نفر حضور دارند که که در مجموع 160 به رقابت می‌پردازند.

عدم انجام کار جدی در حوزه تربیت 10 میلیون حافظ

وی در مورد تربیت 10 میلیون حافظ مورد نظر رهبر معظم انقلاب نیز گفت: حدود شش سال از مطالبه ایشان در این حوزه می‌گذرد اما کار جدی و خوبی انجام نشده است، البته در مورد طرح ملی حفظ قرآن مطالعاتی در شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی انجام شده و به زودی به تصویب شورا می‌رسد تا تقسیم کار میان دستگاه‌های اجرایی انجام شود و کار با کیفیت بهتری انجام گیرد.

قره‌شیخلو ادامه داد: در بحث حفظ قرآن قبل از انجام کار اجرایی نیازمند یکسری زیرساخت‌ها هستیم که اگر محقق نشود، کارهای اجرایی نیز به خروجی مطلوب نمی‌انجامد.

وی گفت: متأسفانه فرهنگ حفظ قرآن در کشور ما وجود ندارد و خیلی جا نیفتاده است، لذا در امر زیرسازی باید فرهنگ سازی صورت گیرد و در خانواده‌ها و محیط‌های کاری باید علاقه به حفظ و انس با قرآن بیشتر شود تا هر کس به فراخوان ظرفیت خود بخشی از قرآن را حفظ کند و افراد دارای استعداد و علاقه نیز به حفظ کل قرآن بپردازد.

رئیس سازمان دارالقرآن کریم کشور عنوان کرد: اگر طرح ملی حفظ مصوب شود، تقسیم کار درست آن نیز انجام گیرد و در ادامه نظارت و ارزیابی بر اجرای آن باشد و به اعداد و ارقام تکیه نشود، در کنار فرهنگ سازی می‌توان در یک برنامه 10 تا 15 ساله به افق مورد نظر رهبر معظم انقلاب رسید.

راه‌اندازی 180 جلسه محوری حفظ در سطح کشور

وی اظهار کرد: تاکنون برنامه حفظ در سطح کشور بر اساس امکاناتی که در اختیار داشتیم با حداقل‌های موجود دنبال شده است و امسال نیز به 180 جلسه محوری و ثابت حفظ را راه‌اندازی کردیم.

قره‌شیخلو ادامه داد: همچنین در این راستا جلساتی با حفاظ کل قرآن 17 استان با حضور 1500 نفر که مدرک تخصصی دارند، برگزار شد و از آنان خواستیم هر کدام بانی تشکیل یک جلسه حفظ قرآن در شهر خود شوند بدون اینکه توقعی از نهادهای مسئول داشته باشند.

وی افزود: زیرا کار قرآنی برای موفقیت نیاز به همکاری تشکیلاتی نظام و مردم دارد، مانند آنچه که در مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) اتفاق می افتند و مبالغ بسیاری بدون دخالت دولت توسط خود مردم برای زنده نگه داشتن فرهنگ حسینی خرج می‌شود، لذا اولین حلقه هم حفاظ قرآن کریم هستند که زکات حفظ آنان آموزش به دیگران است.

راه‌اندازی هزار جلسه قرآن بدون بودجه دولتی

رئیس سازمان دارالقرآن کریم کشور اضافه کرد: بدین ترتیب و با این رویکرد حداقل شاهد راه‌اندازی هزار جلسه قرآن بدون بودجه دولتی هستیم، از طرفی اگر امکانات در اختیار دستگاه‌ها قرار گیرد ما نیز حاضریم یک میلیون حافظ را به سهم خودمان تربیت کنیم.

وی در خصوص نامه‌ای که تعدادی از مؤسسات قرآنی برای پیوستن به زیر مجموعه سازمان تبلیغات اسلامی ارسال کردند، گفت: به جهت تداخل کاری میان سازمان تبلیغات اسلامی با وزارت ارشاد در صدور مجوز برای مؤسسات قرآنی که هر کدام جداگانه به این امر می‌پردازند، ناهماهنگی‌هایی به وجود آمده است.

قره‌شیخلو ادامه داد: از همین رو در جلسه توسعه شورای فرهنگ قرآنی کشور این موضوع به بحث کارشناسی گذاشته شد تا یک هماهنگی میان دستگاه‌ها در زمینه فعالیت‌ها صورت گیرد که در نهایت هیئت رسیدگی به امور تشکل‌های قرآن و عترت تشکیل شد.

وی اضافه کرد: اعضای این هیئت، سازمان فرهنگ و ارشاد، تبلیغات اسلامی، اوقاف و امور خیریه‌، حوزه علمیه قم، شورای توسعه فرهنگ قرآنی و نماینده دو اتحادیه قرآنی کشور که یکی زیر نظر ارشاد و دیگری نیز زیر نظر سازمان تبلیغات است، را شامل می‌شود.

رئیس سازمان دارالقرآن کریم کشور با بیان اینکه در این هیئت 9 نفر از دستگاه‌های بالا حضور دارند و قرار است با حضور آنان جلساتی برگزار شود و بدین نحو تقسیم کار صورت گرفته است، ادامه داد: پیشنهاد شده که ریاست این هیئت با ارشاد و نایب رئیس سازمان تبلیغات بوده و دبیرخانه نیز در سازمان تبلیغات مستقر شود.

برگزاری شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی برای رسیدگی به اعتراض سازمان دارالقرآن کریم

وی گفت: با توجه به اینکه دبیرخانه در سازمان است، مقرر شده که دبیر را هیئت رسیدگی به امور تشکل‌های قرآن و عترت انتخاب کنند که این موضوع مورد اعتراض ما بود، زیرا این امر سبب تعارض مدیریت ‌شده و مشکل آفرین است، لذا بر اساس مصوبات قرآنی که داشتیم نامه‌ای به شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی ارسال کردیم.

قره‌شیخلو ادامه داد: در همین راستا قرار بود روز گذشته جلسه‌ای برای رسیدگی به اعتراض ما برگزار شود که تشکیل نشد، در واقع ما می‌خواهیم هیئت کار خود را آغاز کند و خواسته‌هایمان مورد توجه قرار گیرد تا هماهنگی لازم برای صدور مجوز به مؤسسات لحاظ شود که منتظر برگزاری جلسه هستیم.

وی در مورد اختصاص سرانه قرآنی کمتر از 10 هزار تومان به هر فرد در کشور نیز ابراز کرد: بودجه‌های قرآنی در کشور متناسب با  نیاز موجود نیست، علی‌رغم اینکه شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی تلاش کرده بودجه‌هایی را علاوه بر بودجه‌های خود دستگاه‌ها به این فعالیت‌ها تزریق کند، متأسفانه این بودجه‌ها دیر می‌رسد و به شکل صد درصد تخصیص پیدا نمی‌کند.

هنوز بودجه قرآنی کشور در سال جاری را دریافت نکردیم

رئیس سازمان دارالقرآن کریم کشور با اشاره به اینکه بودجه قرآنی سال 90 که نیم درصد بود، سال 91 به دست ما رسید، گفت: سال 91 هیچ بودجه‌ای به فعالیت‌های قرآنی اختصاص پیدا نکرد، در سال 92 نیز 200 میلیارد تومان بودجه مصوب شد که 25 درصد آن اختصاص پیدا کرد و  دی ماه سال 93 به دستمان رسید، علاوه بر این در سال 93 بودجه قرآنی 200 میلیارد تومان بود ولی 45 درصد آن بیشتر تخصیص پیدا نکرد، امسال نیز 200 میلیارد تومان بودجه در مجلس به عنوان لایحه تصویب شد که هنوز ریالی به دست ما نرسیده است.

وی با بیان اینکه در واقع شورای فعالیت‌های قرآنی تلاش خود را برای اختصاص یافتن بودجه انجام داده است اما در روند تخصیص دچار مشکل هستیم، ابراز کرد: از طرفی اگر همه این مبلغ هم اختصاص پیدا کند و هر کدام از دستگاه‌ها همه آن 100 درصد بودجه را بگیرند، شاید کل بودجه‌های قرآنی کشور حدود 300 میلیارد تومان در سال شود که این مبلغ فقط هزینه یک قرارداد در وزارت‌خانه‌ای مانند نفت و یا راه‌وشهرسازی محسوب می‌شود.

به اندازه یک قرارداد در حوزه اقتصاد در حوزه قرآن بودجه نداریم

قره‌شیخلو با اشاره به اینکه به اندازه یک قرارداد در حوزه اقتصاد در حوزه قرآن بودجه نداریم، ادامه داد: سرانه فعالیت‌های قرآنی علی‌رغم انجام کارهای خوبی که در مجموعه دستگاه‌های کشور در این سالها انجام شده، پایین است به گونه‌ای که بسیاری از استان‌ها حتی برای تأمین حداقل نیازهای جلسات و حتی خود تهیه قرآن با مشکل مواجه هستند.

وی ادامه داد: لذا با این روش پرداخت بودجه به دستگاه‌ها اگر جمعیت کشور تقسیم بر این سرانه شود، مبلغ پایینی به افراد اختصاص می‌یابد، بنابراین از مسئولان ارشد کشور به ویژه مجلس و دولت خواستار افزایش سهم فعالیت‌های قرآنی در لایحه بودجه هستیم.

رئیس سازمان دارالقرآن کریم کشور تصریح کرد: از طرفی این بودجه باید به موقع به دستگاه‌ها مربوطه برسد تا شاهد کارایی و خروجی لازم آن باشیم و در پایان سال مجبور به انجام فعالیت‌های عجله‌ای برای پاسخگویی به دستگاه‌های نظارت نشویم.

وی در مورد وضعیت خیران قرآنی نیز بیان کرد: از سال گذشته این امر در دستور کار قرار گرفته و در سال قبل نیز تجربه خوبی در این زمینه داشتیم به گونه‌ای که 100 هزار جلد قرآن توسط کمک‌های مردمی چاپ و بدون هزینه حتی یک ریال دولتی در اختیار جلسات و مؤسسات نیازمند به شکل رایگان قرار گرفت.

به زودی مجمع خیران قرآنی در سطح استان های کشور تشکیل می‌شود

قره‌شیخلو ادامه داد: امسال خیران قرآنی سازماندهی شدند تا یک مجموعه قرآنی دارای شخصیت قرآنی را به ثبت رساندیم که حدود دو ماه قبل اولین جلسه آن تشکیل شد و مقدمات توسعه آن در استان‌ها نیز در حال انجام است تا مجمع خیران قرآنی راه‌اندازی شود تا آنچه را که در موضوع خیران مدرسه ساز داریم، در بحث قرآن نیز شاهد باشیم.

وی افزود: انجمن خیران قرآنی تا پایان سال جاری در همه استان‌ها راه‌اندازی می‌شود و نگاه ما در این حوزه نه تنها حضور ثروتمندان بلکه حضور همه افراد جامعه است تا هر کس به سهم خود با تأمین هزینه یک جلد قرآن قطع وزیری معمولی که حدود هفت هزار تومان می‌شود، در این امر سهیم باشد و به یک باره بتوانیم 70 میلیون جلد قرآن را چاپ و نه تنها نیاز داخل را تأمین بلکه به دیگر کشورها نیز کمک کنیم.

ضرورت ورود و مشارکت مردم برای تبدیل منازل به پایگاه جلسات خانگی قرآن 

وی در پاسخ به این سؤال که چرا باید تنها قرآن چاپ کشور عربستان در تمام دنیا دیده شود و قرآن ایرانی جای نداشته باشد؟، گفت: در این زمینه هم می‌توان با اقدام مردمی به مقصود رسید، باید آنچه که در مورد عزاداری امام حسین(ع) با حضور مردم و هزینه‌های شخصی آن‌ها اتفاق می‌افتد در زمینه تشکیل جلسات قرآن خانگی با خواست خود مردم روی دهد به گونه‌ای که شاهد تبدیل همه منازل به پایگاه قرآن و جلسات قرآنی باشیم تا همه خانه‌های کشور رنگ و بوی قرآن پیدا کند.

رئیس سازمان دارالقرآن کریم کشور در مورد تشکیل وزارت قرآن نیز عنوان کرد: در جلساتی که طی چند ماه گذشته در مجلس برگزار شد، نظر بر این بوده که سازمانی با عنوان سازمان قرآن ایجاد تا فعالیت‌های موازی در این زمینه جمع شود.

تشکیل وزارت قرآن دردی دوا نمی کند/ مقدمات ایجاد سازمان قرآن در حال بررسی است

وی افزود: هفته قبل در مجلس قرار شد که پیگیری این امر در یک کارگروه تخصصی انجام گیرد، البته شاید تنها دادن عنوان وزارتخانه به قرآن مشکل‌گشا نباشد، همان‌طور که برخی از نهادها وقتی به وزارتخانه تبدیل شدند کارآیی اولیه خود را نیز از دست دادند، بنابراین کارهای کارشناسی آن در دست اقدام است تا طرح و برنامه مؤثر در خصوص فعالیت های قرآنی ارائه کنیم.

قره‌شیخلو در مورد ورود عملی قرآن به زندگی مردم، تصریح کرد: ما به عنوان نظام اسلامی که داعیه عمل به قرآن و سیاست دفاع از مظلوم و استکبارستیزی را دنبال می‌کنیم، باید در بحث‌های قرآنی جهان اسلام نیز پرچمدار باشیم لذا باید مدیریت و برنامه‌ریزی کنیم تا به این سمت مطابق خواست قرآن گام برداشته شود.

وی با بیان اینکه عربستان، قرآن را چاپ و در دنیا منتشر می‌کند اما خطری برای آمریکا و اسرائیل ندارد از همین رو باید در نظام اسلامی خودمان عمل به آموزه‌های قرآنی را به رخ جهان بکشانیم، ابراز کرد: همان‌گونه که در ابتدای انقلاب قاریان کشور به نقاط مختلف دنیا اعزام می‌شدند و این اقدامات تأثیرات تبلیغی خوبی در راستای آشنایی دنیا با نظام اسلامی ایفا کرد.

رئیس سازمان دارالقرآن کریم کشور با بیان اینکه نباید تنها محدود به ظواهر قرآن شویم، گفت: برای جاری‌شدن نسخه‌ها و مفاهیم قرآنی در زندگی مدتی است که توسط این سازمان‌ کارگاه‌های آموزش مهارت‌های زندگی قرآنی برگزار می‌شود و تاکنون 100 دوره آن در سراسر کشور تشکیل شده است، همچنین در کنار مراکز مشاوره قرآنی نیز راه‌اندازی شده تا مشاوره‌هایی که بیشتر ریشه غربی دارند به حاشیه رفته و قرآن در زندگی کاربردی شود.

captcha