پایه‌های مدنیت و اسلامیت در شهر یثرب پایه‌ریزی شد
کد خبر: 3447286
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۸
فولادی عنوان کرد:

پایه‌های مدنیت و اسلامیت در شهر یثرب پایه‌ریزی شد

گروه اجتماعی: عضو هیئت علمی دانشگاه لندن گفت: علت این که بعد از مهاجرت پیامبر(ص) به یثرب این شهر مدینه نامیده شد و در دوره‌های بعد مدینه‌النبی(ص) نام گرفت این است که پایه‌های مدنیت و اسلامیت در این شهر پایه‌ریزی شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، محمدحسن فولادی، عضو هیئت علمی دانشگاه لندن در هفتمین کنفرانس ملی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری با تاکید بر راهبردهای توسعه شهری که از امروز، 20 آبان‌ماه به مدت دو روز در مشهد و به میزبانی دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد آغاز شد، اظهارکرد: مبانی اندیشه‌‌ای تدوین راهبرد توسعه شهر یا CDS امروز در جهان مورد توجه ویژه است.

وی با بیان اینکه موضوع اول تمدن در متون قدیم چه در حکمت اسلامی و چه در حکمت ملل یک امر مشترک است، ادامه داد: به طوری که در حکمت اسلامی سه بخش تهذیب اخلاق در حوزه فردی، تدبیر منزل در حوزه خانواده و سیاست مدون در حوزه شهری وجود دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه لندن با بیان اینکه از قدیم سیاست‌مدار کسی بوده که یک جامعه را مدیریت و تدبیر می‌کرده است و امروز این سیاست جایگاه ویژه‌ای برای رفع مشکلات شهری دارد، گفت: تمدن، مدینه و مدنیت با یکدیگر ارتباط دارند، در واقع مدینه‌ها و شهرها پایگاه های تمدن هستند و علت این که بعد از مهاجرت پیامبر(ص) به یثرب این شهر مدینه نامیده شد و در دوره‌های بعد مدینه‌النبی(ص) نام گرفت این است که پایه‌های مدنیت و اسلامیت در این شهر پایه‌ریزی شد.

وی با بیان اینکه توسعه پایدار زمانی اتفاق می‌افتد که همه ابعاد توسعه دیده شود، گفت: باید تعامل سازنده میان مردم و مدیریت شهری صورت گیرد تا به رشد مطلوب برسیم، همچنین بحث‌های اقتصاد مقاومتی را باید جدی بگیریم که در این راستا نیاز به شهرهای توانمند و تقسیم کار برای توسعه پایدار داریم.

captcha