انتقال مجروحان فاجعه منا به ایران تعداد جان‌باختگان را کاهش داد/ پیگیر مسائل این فاجعه هستیم
کد خبر: 3443955
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۶
اوحدی:

انتقال مجروحان فاجعه منا به ایران تعداد جان‌باختگان را کاهش داد/ پیگیر مسائل این فاجعه هستیم

گروه سیاسی: رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه برخی از مجروحان فاجعه منا را از طایف به بیمارستان‌های ایران منتقل کردیم، گفت: یقینا اگر این کار انجام نمی‌‌شد، تعداد جان‌باختگان بیش از آماری بود که اکنون اعلام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز 15 آبان‎ماه در جوار بارگاه منور رضوی با بیان اینکه چهل روز از فاجعه تلخ منا می‎گذرد، اظهار کرد: اینکه هفت هزار کشته در مأمن امن الهی بر اثر فاجعه منا برجا مانده است یک مسئله قابل توجه بوده که باید به آن رسیدگی شود.

وی با تأکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند: «دلایل ایجاد فاجعه منا باید مشخص شود حتی اگر پس از 10 سال به آن رسیدیم»، افزود: مسئله فاجعه منا نه تنها برای خانواده جان‌باختگان بلکه برای همه مردم خصوصا مسئولان مهم بوده و باید مسائل مرتبط با این موضوع مشخص شده و همه ابهامات برداشته شود.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به مروری بر اصل فاجعه منا، اقدامات بعد از فاجعه و پیگیری‌های این مسئله، ابراز کرد: اهم اعمال مناسک حج همچون قربانی کردن در چهار روز باید انجام شود که همراه با قرائت دعای عرفه و ورود به منی و رمی جمرات است.

اوحدی با بیان اینکه امسال دو میلیون نفر در 12 هزار چادر برای انجام مناسک حج آماده شده بودند، عنوان کرد: زائران ما مراسم برائت را با شکوه بسیار برگزار کرده و نفرت خود را از آمریکا و اسرائیل به مردم جهان نشان دادند.

وی با اشاره به حال زیبای دعای عرفه که توسط زائران ایرانی ایجاد شد، ادامه داد: بعد از نماز مغرب و عشا و قرائت دعای عرفه مردم با ساماندهی مجزا آماده مراسم بعدی شدند، این در حالی بود که امسال از طرف سازمان حج و زیارت اعلام شده بود مسئولان محرم نشوند و مشیت الهی بود که من بتوانم امروز این آمار را در اختیار مردم قرار دهم.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه روز دهم شخصا از مراسم بازدید کردم، گفت: پنج مسیر از منا تا رمی جمرات وجود دارد که دو مسیر عریض برای زائران ایرانی و چند کشور دیگر در نظر گرفته شده بود، در این حال هنگام مراسم رمی جمرات، پلیس بی تدبیر عربستان راه را بر زائران ایرانی بسته و 34 یا 35 کاروان از 455 کاروان بالاجبار مسیر خود را تغییر دادند.

اوحدی به انجام مراسم رمی جمرات زائران زن ایرانی در شب قبل از فاجعه منا اشاره کرد و افزود: خوشبختانه زائران زن ایرانی ما شب قبل از فاجعه منا، مراسم را انجام داده بودند، اما بستن خیابان سوق العرب و هدایت زائران به خیابان 24 موجب اتفاق افتادن فاجعه تلخ منا شد.

وی با بیان اینکه خیابان 14 هیچگونه امکانات امنیتی ندارد، گفت: متأسفانه بازهم بر اثر بی‌تدبیری مسیر خیابان 24 با وجود جمیعت زیاد بسته نشده و هجوم آوردن به این خیابان موجب شد، هفت هزار و 700 زائر ایرانی و غیر ایرانی با لب تشنه در این خیابان جان خود را از دست بدهند.

رئیس سازمان حج و زیارت با تأکید بر اینکه 20 گروه از هیئت پزشکی ایرانی وارد خیابان 24 شده و تعدادی از زائران ایرانی را نجات دادند، عنوان کرد: پس از ساعتی نیروهای ایران توسط پلیس عربستان دستگیر شده و خودشان مسئولیت حادثه را بر عهده گرفتند که باز هم عده زیادی از زائران به دلیل نرسیدن امداد جان خود را از دست دادند.

اوحدی با اشاره به اینکه برخی از مجروحان فاجعه منا را از طایف به بیمارستان‌های ایران منتقل کردیم، گفت: یقینا اگر این کار انجام نمی‌‌شد، تعداد جان باختگان بیش از آماری که اکنون داریم، می‌بود.

وی با بیان اینکه تنها کشوری که در برابر این جنایت بزرگ ایستاد و با صدای بلند اعتراض خود را اعلام کرد، ایران بود، افزود: ایران هیچگونه ظلم و استبداد را نپذیرفته و در برابر آن سکوت نخواهد کرد، از همین رو رهبر معظم انقلاب نیز در برابر این فاجعه واکنش نشان دادند.

رئیس سازمان حج و زیارت با تأکید بر اینکه مطمئن باشد محکم و استوار پیگیر مسائل فاجعه منا هستیم، گفت: همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند: «این فاجعه نباید از ذهن تاریخ محو گشته و فراموش شود»، لذا پیگیر مسائل فاجعه منا هستیم و  گروهی برای رسیدن به این امور در حال فعالیت هستند.

captcha