گزارش ایکنا از سومین روز هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی ناشران کتاب ایران ـ مشهد
کد خبر: 3415410
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۱

گزارش ایکنا از سومین روز هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی ناشران کتاب ایران ـ مشهد

گروه هنر: هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی ناشران کتاب ایران ـ مشهد از پنجم آبان‌ماه در مشهد آغاز به‌کار کرده است که در این گزارش نگاهی داریم به‌گوشه‌هایی از هفدهمین دوره این نمایشگاه و نقاط قوت و ضعف آن.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، کمی زودتر از ساعت آغاز به‌کار هفدهمین نمایشگاه کتاب ناشران ایران در سومین روز خود وارد نمایشگاه شدم، غرفه‎ها در حال باز شدن بودند، با حوصله کتاب‌ها را می‌دیدم ورق می‌زدم.

خلاصه اینکه هر چه به عصر نزدیک می‌‎شدیم جمعیت بیشتر و بیشتر می‎شد، اما آن طور که باید و شاید انتظارش می‎رفت نمایشگاه هجمه وسیعی را در خود جای نداده بود.

جانمایی نامناسب و نبود پیج در سالن فردوسی

سالن فردوسی بزرگ‎ترین سالن نمایشگاه است که نشر عمومی و مذهبی در آنجا قرار دارد، حسین ترابی، مسئول غرفه انتشارات نقش و نگار تهران در گفت‎و‎گو با خبرنگار ما با ابراز نارضایتی از عدم پیگیری و امکانات رفاهی، نبود پیج و اطلاعات در سالن فردوسی اظهار کرد: چند سال است که در نمایشگاه‌‎های مختلف نه تنها در مشهد بلکه در استان‌های دیگر شرکت می‌کنیم، متاسفانه امسال هم بازدید از نمایشگاه کم است و هنوز کارت‌های غرفه داران داده نشده است.

وی با اشاره به اینکه هنوز از سردرب غرفه خبری نشده است، ادامه داد: سه روز از نمایشگاه می‎گذرد و این نابسامانی بد است، همچنین علاوه بر نبود سردرب غرفه‎ها، برای ورود به داخل هم چند ساعتی را معطل می‎مانیم.

ترابی آمار فروش کتاب‌هایش را خوب دانست و افزود: ما در موضوعات مختلف، سینمایی، دینی، فلسفی، طنز و ... کتاب آوردیم که پرفروش ترین آنها طی این سه روز اول کتاب «قصه‎های امیرعلی» بود که بیشترین استقبال را داشت و بعد از آن به ترتیب کتاب های فلسفی، دینی، و روانشناسی بیشترین آمار فروش را داشتند.

وقتی دور کتاب‎ها در بعضی از سالن ها قدم می زدی تا چشم کار می کرد، رمان‎های خارجی برای گروه سنی مختلف را می‎دیدی که بیشترین هجمه به آن سمت و سو بود و رمان‎هایی که بعضا با تصاویری نامناسب به زبان اصلی فروخته می‌‎شدند و اما نکته قابل توجه این است که نمایشگاه این روزها تبدیل به فرصتی شده برای خودنمایی یک عده تا آمار فروش شبکه‎های خدماتی خود را بالا ببرند یا محلی برای سرگرمی و گشت و گذار خانواده‎ها، خوردن یک فنجان چای یا ذرت مکزیکی بو داده در این روزهای پاییزی شده است!

سیستم رابطه؛ ضابطه‌ای در جانمایی نمایشگاه امسال

با توجه به صحبت‌هایی که ازچند غرفه‌دار کردیم، اکثر آن‌ها معتقد بودند که نمایشگاه امسال از ظرفیت خوبی برخوردار نیست و علاوه بر نبود سردرب در بعضی غرفه‎ها، بیشترین  شکایت غرفه‌داران از نبود پیج در سالن‌های اصلی و خدمات اطلاع رسانی ضعیف، بوده است.

یکی از غرفه داران که محصولات کودک را به فروش می رسانید با بیان اینکه به دلیل کوچک بودن غرفه بسیاری از کتاب های بزرگسال که چاپ جدید است را به معرض نمایش نگذاشته است، اظهار کرد: ما هر سال در سالن فردوسی غرفه ای مجزا داشتیم اما امسال ناهماهنگی و سیستم رابطه و ضابطه ای کار را سخت کرده است.

قطار ایستگاه سیار کتاب در نمایشگاه

از بخش های زیبا و جذاب نمایشگاه، قطار ایستگاه سیار بود، کتابخانه ای که خیلی زیبا تزئین شده بود، نردبان کوچکی پله آن را تشکیل می داد و کافه ای در بیرون آن قرار داشت.

مجموعه چهار جلدی کتاب های کمیک استریپ دفاع مقدس و شاهنامه که توسط انتشارات موسسه هنری خراسان به فروش می رسید نوآوری جدیدی بود که از فروش خوبی برخوردار بود؛ سرتاسر نمایشگاه را بیشتر کتاب‌‎های رمان و مهارت زندگی آن هم از نویسندگان خارجی با ترجمه یا زبان اصلی فرا گرفته بود و بیشتر خریداران آن دسته کتاب‎ها را دختران نوجوان و زنان خانه دار تشکیل می‎دادند، کتاب‎هایی که بعضا با تصاویر نامناسب لا به لای کتاب‎های دیگر در رنج سنی مختلف فروخته می‎شد.

زهرا اسکویی، دانشجوی دکتری برنامه‎ریزی شهری با تاکید بر اینکه نمایشگاه امسال بیشترین سود را برای اهالی رمان داشت، بیان کرد: به خیال خودم نمایشگاه امسال تفاوتی با دیگر نمایشگاه‎ها دارد و با توجه به حضور ناشران تهرانی فکر می‎کردم می توانم کتاب‎های خوبی در زمینه رشته‎ام پیدا کنم اما متاسفانه هر چه گشتم تا چشم کار می‎کرد کتاب‎های رمان و مدل معماری و ساختمانی بود.

وی با بیان اینکه سطح کتاب‎های آموزشی چندان مورد رضایت نبود، تصریح کرد: علاوه بر اطلاع‎رسانی ضعیف، کسی در خصوص راهنمایی در سالن‎های فردوسی و محوطه وجود نداشت تا بتوانیم به مقصد مورد نظر برسیم.

 نوشتن دل‌نوشته و شرکت در امری خداپسندانه

از قسمت‎های ویژه و خاص نمایشگاه کتاب امسال، غرفه کانون هنرمندان مشهد بود که با طراحی صفحه سفید روغنی به نام «شهر من» بعد از بازدید افراد از آن‎ها می‎خواستند که دلنوشته ای در مورد شهر خود بنویسند و در کار خیرشرکت کنند و قرار شد بعد از نمایشگاه این دفترچه برای کار خیر به فروش گذاشته شود.

از دیگر غرفه‎هایی که مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده بود، غرفه مربوط به مهارت زندگی، کتاب‎های مشاوره و تربیتی بود که به همراه چند استاد و نویسنده مجرب که آنجا بودند اداره می‎شد.

مهجور ماندن کتاب‎های مذهبی در لا به لای نمایشگاه

به غیر از انتشارات و موسسات وابسته به آستان قدس، و موسسات و مراکز خصوصی، در زمینه کتاب مذهبی در بعضی موارد اغنا بودیم و اما در زمینه کتاب مذهبی کودک متاسفانه آن طور که باید و شاید سرمایه گزاری نکردیم.

یکی از غرفه داران انتشارات جامعه المصطفی بیان کرد: متاسفانه طی این سه روز در زمینه کتاب دینی از فروش نامناسبی برخوردار بودیم و مراجعه کننده خیلی کم داشته‎ایم و مردم دیگر کم‎تر سراغ کتاب‎های مذهبی می‎روند متاسفانه با وجود چاپ چند نوع کتاب جدید در گروه سنی مختلف نتوانستیم نتایج دلخواه‌مان را دریافت کنیم.

نمایشگاه امسال غرفه‌های متفاوتی داشت، امیدواریم همچون برخی از نمایشگاه‌های گذشته این نمایشگاه به سودهای تجاری و تبلیغی برای شرکت‎های خدماتی و محلی برای گشت و گذار تبدیل نشود تا بستر مناسبی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه فراهم شود.

زری ابو

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
احمد شاه حسینی
|
-
|
۱۳۹۴/۰۸/۱۲ - ۰۹:۳۳
0
0
سلام. نویسنده محترم لطفا در نوشتن مطالب دقت کنید آنچه از آن به عنوان قطار یاد کردید بزرگترین کتابخانه کانتینر کشور است و کتابخانه سیار نام دارد
جای بسی تعجب است که نویسنده محترماتفاوت قطار کتاب با کتابخانه سیار کانتینری رامتوجه نیست
captcha