محرم، ابزار قوی برای سلطه احساسی بر توده جامعه/ اهل منبر در روضه خوانی، فن‌آوری خاصی داشته باشد
کد خبر: 3384082
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴
آیت‌الله علم‌الهدی عنوان کرد:

محرم، ابزار قوی برای سلطه احساسی بر توده جامعه/ اهل منبر در روضه خوانی، فن‌آوری خاصی داشته باشد

گروه اجتماعی: امام جمعه مشهد گفت: محرم و صفر ابزاری قوی و نقطه کانونی فوق‌العاده‌ای برای سلطه احساسی و عاطفی بر توده جامعه است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از خراسان رضوی، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد ظهر امروز، 19 مهرماه در همایش فعالان فرهنگی حاشیه شهر مشهد که به مناسبت دهه اول محرم 1437 هجری قمری در مسجد امام حسین(ع) برگزار شد، با اشاره به فعالیت مبلغان در این دهه، گفت: خوشبختانه ما در حیطه تبلیغ و نشر معارف دین و اهل بیت(ع) امکاناتی داریم که برای هیچ جریانی در دنیا فراهم نیست و آن سلطه بر احساس مردم است.

وی با بیان اینکه هر فردی که می‌خواهد خطی را بین جوامع تثبیت کند ابتدا باید انسان‌ها را به سمت جریان فرا خواند، ادامه داد: این درحالی است که نظام‌ غرب برای نشر جریانی جدید، با استفاده از امکانات مختلفی نظیر رسانه، نفوذگری و سلطه قدرت مأبانه همراه پشت دیوار احساس توده مردم زمین‌گیر می‌شود و نمی‌تواند به صورت جریان قطعی همه را به دنبال قضیه‌ای همراه کند.

منفعت‌های مادی و اجتماعی، مهم‌ترین انگیزه حرکت در مسیر جریان‌ها

امام جمعه مشهد تصریح کرد: حرکت به سمت جریانی فکری و قدرت مأبانه اقتصادی و سیاسی همواره با در نظر گرفتن منفعت‌های مادی و اجتماعی است و اگر فردی بخواهد به دنبال جریانی حرکت کند ابتدا منفعت خود را در فاصله دور، مماس و یا نزدیک در نظر می‌گیرد و آن را جزو مهمترین انگیزه‌های خود می‌داند.

وی بیان داد: فرد با توجه به منفعت‌های مادی ابتدا به خاطر شکم، شهوت و یا قدرت پیرو جریانی خاص می‌شوند با این وجود جریانی که برای تأمین شکم و شهوت حرکت کند هرگز پیش نخواهد رفت، این در حالی است که اگر انگیزه انسان‌ها بر کانون احساس مسلط باشد و ریشه اصلی حرکت‌ها، عواطف عنوان شود، تا پای جان دنبال جریان خواهند بود.

مبلغان و روحانیون، در بیان جریان‌های فکری بر احساسات تسلط دارند

آیت‌الله علم‌الهدی عنوان کرد: امتیاز روحانیون و مبلغان دینی در بیان جریان‌های فکری و احساسی این است که ما در مسیری هستیم که بر احساسات تسلط داریم و قدرت جذب احساسات و عواطف توده مردم در دست مبلغان و روحانیون است.

وی با بیان اینکه راهبرد ائمه اطهار(ع) نیز تسلط بر احساسات و عواطف توده مردم بوده است، اظهارکرد: روحانیون شیعه با استفاده از راهبرد اولیای خدا در فعالیت‌های تبلیغی و توسعه معارف حرکت می‌کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: مبلغان باید طوری حرکت کنند که عواطف در استخدام اهل بیت(ع) قرار گیرد و تنها به سراغ نخبگان نروند زیرا این قشر به تنهایی کفایت نمی‌کند و حتی شاید مسیر را نیز تغییر دهد.

 

تلاش مبلغان برای جذب توده مردم و نه نخبگان

وی با اشاره به سخن امام موسی‌ابن جعفر(ع) که فرمودند: «خدا کسی را رحمت کند که مردم را عاشق ما کند»، ابراز کرد: مبلغان باید برای جذب توده مردم و نه جذب اقلیت نخبگان تلاش کنند که این امر به گسترش معارف اسلامی و سیره اهل بیت(ع) منجر می‌شود.

امام جمعه مشهد با اشاره به شخصیت جمال‌الدین اسدآبادی که با نفوذ فکری و معنوی به جای تسلط بر توده مردم با رجال سیاسی در کشورهای اسلامی ارتباط برقرار کرد، گفت: سیدجمال‌الدین اسدآبادی جریان خود را در حوزه رجال سیاسی و نخبگان حرکت داد با این وجود امام خمینی(ره) با تکیه بر توده مردم انقلاب اسلامی را بنا کرد.

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) با تسلط بر توده مردم معاملات بین‌المللی را زیر و رو کرد، یادآور شد: ایشان با استخدام عواطف و تکیه بر توده مردم حرکت کردند از این رو روحانیون و مبلغان نیز از محرم و صفر به عنوان ابزار قوی و نقطه کانونی فوق‌العاده برای سلطه احساسی و عاطفی بر توده جامعه استفاده کنند.

عالم مبلغ، مقدمه خوان مداح معرفی نشود

آیت‌الله علم‌الهدی با تأکید بر اینکه باید سرمایه محرم و صفر را حفظ کرد، عنوان کرد: روحانیون و مبلغان باید در این ماه روضه‌خوانی را نیز انجام دهند به گونه‌ای که مجالس و محافل تحت الشعاع یک مداح قرار نگیرد و عالم مبلغ، مقدمه خوان مداح معرفی نشود.

وی تصریح کرد: وقتی عالم سخنور حاضر نباشد از لحاظ اقامه عزای اهل بیت(ع) مجالس و محافل را تأمین کند، باب شکست روحانیون فراهم می‌شود و نخواهیم توانست جریان خود را برای نشر معارف دین و اهل بیت(ع) اجرا کنیم.

اهل منبر در روضه خوانی، فن‌آوری خاصی داشته باشد

امام جمعه مشهد با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در مسئله ساماندهی حاشیه شهر مشهد که فرمودند: «دنبال برنامه‌ای باشید که در نقد برونداد داشته باشد»، ادامه داد: عزیزان اهل سخن و منبر باید در روضه‌خوانی،‌ فن‌آوری‌های خاصی داشته به گونه‌ای که محافل و مجالس محرم و صفر محصولی خروجی داشته باشد.

وی ادامه داد: باید با تکیه بر جریان محرم و صفر برای ترویج محرم، صفر و سیره سیدالشهدا(ع) حرکت کنیم و این درحالی است که عالی‌ترین مقام و حرکت در نزد امام زمان(عج) نوکری سیدالشهدا(ع) است.

captcha