حوزه مدیریتی تئاتر؛ نیازمند برنامه‌ریزی/ تولید فیلم‌های طنز افزایش یابد
کد خبر: 3382123
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۱

حوزه مدیریتی تئاتر؛ نیازمند برنامه‌ریزی/ تولید فیلم‌های طنز افزایش یابد

گروه هنر: ابراهیمی، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر در خراسان جنوبی اظهار کرد: زمانی که حوزه مدیریتی تئاتر با برنامه‌ریزی حرکت کند می‌تواند زمینه را برای تولید تئاتر، طنز و جذب اعتبار در نقاط مختلف کشور و هم‌چنین جذب استعدادها فراهم کند.

حسین ابراهیمی، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر در خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، گفت: تئاتر و نمایش طنز یکی از جذاب‌ترین شیوه‌های اجرایی و یک تفریح سالم برای مردم است.

وی طنز را یکی از لذت‌‍بخش‌ترین  برنامه‌ها برای مخاطبان دانست و ادامه داد: در جامعه‌ای که نشاط آن کم است باید بتوان از طریق برنامه‌های نشاط‌ آور جامعه را به سمت شادی حرکت داد.

این نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه امروزه نویسنده طنز بسیار کم است و طنزهای نوشته شده برگرفته از متن‌های خارجی است که ساختار محتوایی آن با ایران متفاوت است بنابراین باید طنزی نوشت که مطابق با روحیات مردم ایران باشد، اظهار کرد: شیوه‌های تئاتر ایرانی در حوزه کمدی چون سیاه‌بازی و... با مردم راحت می‌تواند ارتباط برقرار کند.

وی با اشاره به اینکه مقوله طنز را می‌توان از دو جهت مورد بررسی قرار داد، عنوان کرد: نمایش کمدی بر روی صحنه، نیاز مخاطب است و برای طنزپرداز باید فضا و شرایط در جامعه فراهم باشد تا بتواند طنز خوب ارائه دهد.

این کارگردان تئاتر تصریح کرد: طنز باید بازیگر خاص خودش را داشته باشد تا بتواند بهترین تأثیر را بر مخاطب داشته باشد.

ابراهیمی با بیان اینکه نگاه بسیاری از اقشار به طنز یک نگاه عامیانه است، عنوان کرد: این نوع نگاه مردم موجب می‌شود که سطح کار پایین بیاید چراکه در زمینه‌ای طنز ساخته شود موجب ناراحتی آن قشر می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه در زمینه طنز باید تولیدات افزایش یابد، بیان کرد: زمانی که در این راستا تولیدات افزایش یابد موجب می‌شود که نگاه عامیانه مردم به این هنر تغییر کند و فاصله‌ای که بین ذهن مردم و این هنر قرار دارد از بین برود.

این نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر اظهار کرد: برای بهبود و کیفیت کارهای هنری باید تولید را بالا ببریم و تنها به یک جشنواره که سالیانه برگزار می‌شود نباید اکتفا کرد.

ابراهیمی مهمترین نقش در ارائه طنز را سازمان اداری تئاتر دانست و افزود: زمانی که حوزه مدیریتی تئاتر با برنامه‌ریزی حرکت کند می‌تواند زمینه را برای تولید تئاتر و طنز و جذب اعتبارات، توسعه تئاتر در نقاط مختلف کشور و هم‌چنین جذب استعدادها فراهم کند.

وی تولید متون نمایشی را از اولویت‌های مهم در این زمینه بیان کرد و یادآور شد: زمانی که هیچ برنامه‌ریزی و مسیر مشخصی برای تقویت این هنر نباشد تولیدی وجود نخواهد داشت بنابراین باید مسیر را مشخص کرد و برنامه‌ریزی داشت.

این نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه در هر بحثی جنبه طنز وجود دارد، افزود: در بسیاری از موقعیت‌های جدی حالت طنز و کمدی وجود دارد حتی در حوزه دین و دفاع مقدس.

دین اسلام، دین شادی و نشاط است

ابراهیمی تأکید کرد: دین اسلام، دین شادی و نشاط است و سرشار از ماجراهای طنزگونه، بنابراین برای کار طنز در این راستا باید دقیقتر عمل کرد چراکه هر حوزه‌ای شکل و روش مخصوص به خودش را دارد.

وی با بیان اینکه اجرای طنز در حوزه دین کار سختی نیست، یادآور شد: اگر برای یک کار نمایشی قالبی در نظر بگیریم می‌توانیم براساس آن قالب به هرنوع کار طنزی با رعایت حد و حدود آن بپردازیم.

این کارگردان تئاتر خاطرنشان کرد: تمام عرصه‌های زندگی و کار در تمام دوره‌ها طنز و صحنه‌های جالبی وجود دارد که می‌توان از آن برای ماندگاری آن حوزه بهره برد.

captcha