هر آنچه در برگزاری مسابقات تلاوت در خوزستان گذشت
کد خبر: 3354141
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۳

هر آنچه در برگزاری مسابقات تلاوت در خوزستان گذشت

گروه فعالیت‌های قرآنی: کارشناس برنامه‌ریزی امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خوزستان پیرامون برگزاری مسابقات تلاوت در اهواز توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خبرگزاری بین​المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، مرحله استانی سومین دوره مسابقات تلاوت و چهارمین دوره مسابقات تسنیم پنج​شنبه و جمعه 5 و 6 شهریور همزمان با سراسر کشور در اداره‌کل تبلیغات اسلامی خوزستان برگزار شد.

در مسابقات تلاوت که با هدف ترغیب قاریان قرآن کریم به حفظ آیات قرآن و فهم معانی آن برگزار ​شد، 96 شرکت‌کننده در دو بخش بانوان و آقایان در رشته‌های قرائت و حفظ  قرآن (15 جزء و حفظ کل) نام​نویسی کردند و با یکدیگر رقابت کردند. در مسابقات تسنیم نیز که ویژه کارکنان اداره کل تبلیغات اسلامی استان برگزار شد، 26 شرکت‌کننده نام نویسی کرده بودند.

در این میان برگزاری این مسابقات در اهواز با ابراز نارضایتی​هایی از سوی متسابقین نسبت به نتایج، داوری و زمان برگزاری مسابقات همراه بود.

قاسم مقدمی، کارشناس برنامه‌ریزی امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خوزستان، در گفت‌وگو با ایکنای خوزستان، به ارائه توضیحاتی پیرامون برگزاری این مسابقات پرداخت و گفت: به دلیل رویکرد جدید این مسابقات، استقبال از دو مسابقه تسنیم و تلاوت کمرنگ بود. شرکت‌کنندگان نیز از طریق سامانه در این مسابقات نام‌نویسی کرده و مورد تأیید قرار گرفتند.

وی اظهار کرد: برخی از قاریان در روز برگزاری مسابقات به محل مسابقات مراجعه و تقاضای شرکت در رقابت​ها را داشتند، با وجود اینکه مرکز بر شرکت افرادی که نام آنها در سامانه تأیید شده است، تأکید داشت، این افراد در مسابقه شرکت داده شدند که پذیرفته شدن آنها در نتایج به تصمیم سازمان دارالقرآن بستگی دارد.

مقدمی با بیان اینکه برگزاری مسابقات به مؤسسه قرآنی نسیم رضوان اهواز واگذار شده بود، گفت: این مؤسسه در خصوص ضوابط و آیین‌نامه مسابقات به صورت کامل توجیه شد و مسابقات با حضور بازرس سازمان دارالقرآن برگزار شد.

کارشناس برنامه‌ریزی امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خوزستان حضور متسابقان در این مسابقات را به دلیل شرایط ویژه و رویکرد جدید این مسابقات کمرنگ ارزیابی کرد و توضیح داد: در این مسابقات قاریان باید قطعات اعلام شده را از حفظ داشته باشند و علاوه بر حفظ قطعات، باید نسبت به مفاهیم آیات هم آشنایی داشته باشند و این موارد در احراز رتبه‌‌بندی‌ها مؤثر است.

وی در خصوص اعتراض برخی از متسابقان به نتایج گفت: شرکت‌کنندگانی که نسبت به نمرات اعتراض دارند می‌توانستند اعتراض خود را به صورت مکتوب به هیئت داوران یا بازرسی که از سوی سازمان دارالقرآن در مسابقات حضور داشت ارائه دهند. افرادی که نسبت به نتایج اعتراض دارند هنوز می‌توانند اعتراض خود را کتبی انتقال دهند. اعتراضات بررسی و به مرکز ارسال می‌شود.

مقدمی همچنین با بیان اینکه داوران این مسابقات سابقه داوری در دوره‌های قبل را نیز داشتند، گفت: حین برگزاری مسابقه برای حضور به موقع دو داور دعوت شده مشکلی پیش به وجود آمد و با وجود هماهنگی انجام شده از قبل، به دلیل بروز مشکلی در بازگشت این دو داور از مسابقات قرآنی کارکنان جهادکشاورزی امکان حضور آنها در مسابقات میسر نشد و بالاجبار دو داور دیگر جایگزین شدند. براساس شرایط پیش آمده ممکن است برخی مسائل و آیتم‌ها مورد اغفال قرار گرفته باشند.

کارشناس برنامه‌ریزی امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خوزستان در خصوص زمان‌بندی مسابقات گفت: بر اساس ابلاغیه سازمان دارالقرآن  برنامه باید طی یک روز برگزار می​شد. از این رو اعلام شد رأس ساعت 8 مسابقات در سالن اداره کل تبلیغات اسلامی استان برگزار می‌شود و متسابقان به موقع در محل حضور پیدا کنند. به دلیل حجم زیاد ثبت‌نامی‌ها در مسابقات تلاوت، لازم بود مسابقات از اول وقت آغاز می‌شد. اگر تعداد متسابقین زیاد و حضور آنها مستمر و پیوسته بود، می‌توانستیم مسابقات را به روز بعد ادامه دهیم ولی اصل ابلاغیه یک روزه است.

وی گفت: تأخیر برخی شرکت‌کنندگان فاصله زیادی در اجرای مسابقات تلاوت ایجاد کرد. با توجه به زمان آغاز مسابقات، این شرکت‌کنندگان به دلایل متعدد از قبیل اینکه برخی از آنها از مناطق دوردست و برخی از شهرستان‌ها می‌آمدند موفق به حضور به موقع در محل مسابقات نشدند. از رو قصور در عدم حضور به موقع در مسابقات یکی از مسائلی است که در نظم برنامه مشکل‌ساز می‌شود.

مقدمی در خصوص مسابقات تلاوت با بیان اینکه رویکرد مسابقات تلاوت جدید و مثبت است، اظهار کرد:​ قاریان و حافظان ما باید یک درجه بالاتر نسبت به امر تلاوت و حفظ قرآن نگاه کنند. صرف تلاوت و حفظ مرحله‌ای است که باید از آن گذشت. مسابقات تلاوت در راستای تخصصی‌سازی و معنامحوری تلاوت قاریان و حافظان ما است. از این رو قاریان و حافظان ما باید از این مسابقات استقبال کنند.

captcha