سکانس‌هایی که تا ابد در ذهن تماشاگر می‌ماند
کد خبر: 3353907
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۹
توصیفی بر فیلم محمدرسول الله(ص)

سکانس‌هایی که تا ابد در ذهن تماشاگر می‌ماند

گروه هنر: این روزها بیرجندی‌ها چون دیگر مردم ایران ساعاتی را در سینماهای شهر با تماشای فیلم محمد رسول الله(ص) سپری می کنند تا شاهد اثری باشند که با زبان هنر از رأفت، محبت و برکت وجود مردی چون پیامبر(ص) می‌گوید که خداوند او را رحمه‌للعالمین خوانده است.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، می‌گویند هنر زیباترین و لطیف‌ترین وسیله گفت‌وگو میان آدم‌هاست و کمتر فردی است که در برابر زبان هنر سر تسلیم و تعظیم فرو نیاورد. این هنر گاه در قالب یک اثر نقاشی و یا گرافیکی جلوه کرده و زمانی هم با زبان موسیقی هنرمند حرف‌هایش را با مردم می‌گوید.



اما اغراق نیست اگر بگوییم این در این عصر هنر سینما تأثیرگذارترین و بی رقیب‌ترین زبان برای بیان عقاید و نظرات است. یک اثر سینمایی آمیخته‌ای از چند هنر بازیگری، موسیقی و.. است که با مدد گرفتن از این هنرها می‌تواند در انسان ها تأثیر بگذارد.



 این روزها شهروندان بیرجندی نیز چون بسیاری دیگر از مردم هنر دوست ایران ساعاتی را در سینماهای شهر با تماشای فیلم محمد رسول‌الله(ص) سپری می‌کنند تا شاهد اثری باشند که با زبان هنر از رأفت، محبت و برکت وجود مردی چون پیامبر(ص) می‌گوید که خداوند او را رحمه‌للعالمین خوانده است.



به سراغ شهروندان بیرجندی که این اثر جدید و زیبای تاریخ سینمای ایران را دیدند، رفتیم و از حال و هوایشان بعد از دیدن فیلم محمدرسول الله(ص) پرسیدیم.



فاطمه قربانی، یکی از شهروندان بیرجندی که به همراه خانواده‌اش برای دیدن فیلم محمد رسول‌الله به سینما بهمن بیرجند آمده بود، گفت: فیلم جذاب و کشش بسیاری داشت و بسیاری از وقایع قبل از بعثت پیامبر(ص) را برایمان یادآوری می‌کرد.



وی اظهار کرد: برخی از سکانس‌های فیلم به قدری طبیعی فیلم‌برداری و تدوین شده بود که انسان احساس می‌کرد همراه بازیگران در صحنه حضور دارد که به نظر بر جذابیت و زیبایی فیلم می‌افزود.



سکانس‌هایی که بیننده را مبهوت می‌کرد



این شهروند بیرجندی بیان کرد: به عقیده من سکانس‌هایی که در کنار دریا فیلم‌برداری شده بود و نشان می‌داد به سبب حضور رسول الله(ص) دریا چگونه برکت خود را نثار ساحل نشینان می‌کرد از سایر سکانس‌ها تأثیرگذاری بیشتری داشته و بیننده را مبهوت می‌کرد.



قربانی ادامه داد: همه بازیگران فیلم در اوج توانایی نقش‌آفرینی کردند اما به نظرم بازیگر نقش حضرت عبدالمطلب پدربزرگ باوفای پیامبر(ص) بیش از دیگران توانست موفق عمل کند و نقش این مرد بزرگ را در زندگانی حضرت محمد(ص) به زیبایی به تصویر کشید.



وی گفت: به نظرم فیلم‌هایی که اینگونه به لحاظ معنا، بازیگری و ساختار در اوج باشد، تماشاگر را به سینما جذب می‌کند که نشان صدق این ادعا مردمی هستند که امروز با شور و نشاط برای دیدن فیلم در سینما بهمن بیرجند حاضر شدند.



این شهروند بیرجندی یادآور شد: فیلم به زیبایی تمام سختی‌هایی که حضرت محمد(ص) حتی قبل از بعث متحمل شدند را به تصویر کشید و این سؤال را در ذهن به وجود آورد که وقتی حضرت قبل از بعثت این همه مشکل را تحمل کردند پس شرایط بعد از بعثت چگونه بود؟



احمد پرورده یکی دیگر از شهروندان بیرجندی که فیلم محمد رسول‌الله(ص) را دیده بود، گفت: یکی از نقاط مثبت و قابلیت‌های فیلم جلوه‌های ویژه آن بود که در سکانس‌‌هایی چون حمله سپاه ابرهه به کعبه و نزول برکت به ساحل نشینان دریا به سبب حضور پیامبر(ص) در آن منطقه تجلی پیدا کرد.



بازیگرانی که در اوج نقش‌آفرینی کردند



وی اظهار کرد: به عنوان یک تماشاگر معتقدم همه بازیگران زیبا نقش‌آفرینی کردند اما به نظرم بازی محسن تنابنده در نقش ساموئل که یک تاجر یهودی بود بیشتر به دل نشست چرا که ایشان در فیلم به زبان عبری نیز سخن می‌گفتند که به زیبایی کار می‌افزود.



این شهروند بیرجندی بیان کرد: به طور کلی می‌توان گفت این فیلم از شاخص‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران است که بی‌شک به برکت نام حضرت محمد(ص) رکورد سایر فیلم‌ها را خواهد شکست و استقبال مردم نیز نشان صحت این ادعا است.



لیلا بارانی، یکی دیگر از شهروندان بیرجندی درباره این فیلم گفت: من تخصص در بحث فیلم‌سازی ندارم اما به‌عنوان یک تماشاگر به نظرم کار مجید مجیدی بسیار احساسی، دل نشین و در اوج سایر فیلم‌های سینمای ایران بود.



وی بیان کرد: من در این فیلم با شخصیت‌هایی چون حضرت ابوطالب عموی پیامبر(ص) و پدر امام علی(ع) که تا زنده بود دست از حمایت برادرزاده‌اش برنداشت، حضرت عبدالمطلب پدر بزرگ پیامبر بیشتر آشنا شدم و بر ارادتم نسبت به آنان افزوده شد.



این شهروند بیرجندی اظهار کرد: نکته جالبی که در فیلم به تصویر کشیده شده بود ایمان خاندان پیامبر(ص) چون عمویشان ابوطالب و عبدالمطلب به پروردگار و بی‌اعتنایی‌شان به رسوم جاهلی حتی قبل از ظهور اسلام و بعثت بود.



بارانی ادامه داد: به نظرم زیباترین نقش را بازیگر نقش حضرت آمنه مادر بزرگوار پیامبر(ص) ایفا کرد و روابط عاطفی مادر و فرزند را به خوبی به تصویر کشیده و احساسات تماشاگران را درگیر می‌کرد که نشانش اشک‌هایی بود که بر چهره تماشاگران، هنگام بازی بازیگر نقش حضرت آمنه می‌دیدم.



اثری که به زیبایی رحمةللعالمین بودن پیامبر(ص) را به تصویر کشید



وی افزود: در زمانه‌ای که در دنیا علیه پیامبر مهربانی‌ها جوسازی‌های شیطانی کرده، کاریکاتور ایشان را می‌کشند و پیروان ایشان را تروریست و ...می‌خواندند  این فیلم با زبان هنری اوج رحمت و محبت حضرت محمد(ص) را به انسان‌ها به تصویر کشید.



این شهروند بیرجندی یادآور شد: به نظرم باید دست مریزادی گفت به کارگردان فیلم که متعهدانه کاری را ارائه کرد که به نظرم تماشاگران با هر سلیقه‌ای که آن را ببینند احسنت گفته و از این اثر هنری درس‌ها خواهند آموخت.



مریم قربانی، جوان دانشجوی بیرجندی نیز درباره فیلم محمد رسول الله(ص) گفت: فیلم را بسیار زیبا و احساسی می‌دانم و البته به نظرم اگر کسی که قصد تماشای این فیلم را دارد از قبل اطلاعات تاریخی درباره زمان کودکی حضرت محمد(ص) داشته باشد فیلم بیشتر او را جذب خواهد کرد.



سکانس‌های زیبایی که خستگی را از تن تماشاگر بیرون می‌کرد



وی بیان کرد: فیلم حدود سه ساعت طول کشید و شاید در لحظات بیننده را خسته می‌کرد اما صحنه‌های زیبا فیلم دوباره خستگی را از تن درمی‌کرد و موجب می‌شد تماشاگر چون یک بیننده تازه نفس ادامه اثر را ببینند.



این شهروند بیرجندی با اشاره به اینکه جلوه‌های ویژه فیلم بر زیبایی اثر افزود بود، اظهار کرد: به نظرم بازیگر نقش پدر بزرگ پیامبر(ص) بازی جذاب و دلنشینی ارائه کرد و نشان داد چگونه افراد حتی قبل از بعثت آگاهانه حامی و یاری‌گر الله بودند.



قربانی یادآور شد: نمی‌توانم بگویم کدام صحنه فیلم زیباتر بود چرا که سکانس‌های متعددی احساس انسان را درگیر می‌کرد اما از بهترین صحنه‌ها می‌توانم به صحنه‌های حمله سپاه ابرهه، صحنه‌هایی که دریا به سبب حضور پیامبر(ص) داشته‌های خود را نثار ساحل‌نشینان می‌کرد و همچنین سکانس‌های پایانی فیلم اشاره کنم.

captcha